Sidst opdateret: 7. marts 2014

MC-Kursus med MC-Instruktørerne

Indledning

Jeg blev i starten af 2000 kontaktet af Charlotte Grosen, som jeg kendte fra nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel, fordi hun ville høre om jeg var interesseret i at deltage i et MC-kursus. Det var noget hun havde stablet på benene for en gruppe venner og bekendte, men nu var der altså en ledig plads.

Mit svar var (efter at have checket kalenderen af med hjemmestyret): Ja, det vil jeg gerne!

Det skulle foregå på Kvistgårds køretekniske anlæg den 24/4 2000 og instruktørerne var nogle, som kalder sig MC-Instruktørerne. Prisen var 750,- og det dækkede en kursusdag fra 9-16:30

Det skal bemærkes at flere af billederne er taget af Reno Jensen fra MC-Instruktørerne og det er efter aftale, at jeg bruger dem på denne side.

Ankomst

Vi ankom klokken ret tidligt (8:45) på køreteknisk anlæg og samledes i teorilokalet hvor de 4 instruktører præsenterede sig selv og dagens program. De er alle 4 ansat ved politiet og kører MC i den forbindelse - så man sad jo der med en blandet følelse af respekt og rædsel.....

Kurset var et 'special-kursus' forstået på den måde, at det var 'skræddersyet' til holdet, som bestod af ca 20 personer. MC-instruktørerne kører også nogle standard-kurser rettet mod hhv. begyndere og øvede.
MC-instruktørerne er 4 politifolk, som i dagligdagen træner politiets (kommende) MC-betjente - så de ved, hvad de taler om.

Programmet for dagen bestod principielt af 2 hovedelementer: Manøvre-kørsel og bremseøvelser.

Men allerførst skulle vi ud og varmes op! Varmes op?? "Ja-dak! Antrædning på pladsen foran teorilokalet!"
Det var såmænd bare lidt almindelig morgengymnastik - så det var ikke slemt - hvis det ikke lige ar fordi man havde hele MC-udstyret på (dog ingen hjelm og handsker). Føj for F..... hvor var det varmt! Nå, men det var jo også hele pointen - at blive varmt godt & grundigt op.

Opvarmning
Opvarming (Taget af Reno)

Nu skulle der køres et par opvarmningsrunder på anlægget, hvor vi fik de første udfordringer.

Først kørte en af Instruktørerne foran i moderat tempo, mens han gennemkørte en ca 25 meter lang slalombane med omkring 8 kegler. No pain!

Her efter blev banen gennemkørt et antal gange med nedenstående "krydderier" (mine tanker i kursiv):

  • Op at stå på fodhvilerne! Ja - ja det går da godt nok
  • Sid i damesadel - altså med begge ben på den ene side af maskinen, men stadig siddende! Føj det bliver svært. Det kostede lidt overvindelse at få begge ben over på den ene side af maskinen, mens den rykker frem bare man vrikker lidt i gashåndtaget. (Instruktøren havde vel bare låst gassen fast - den fusker!) - Nå men det gik da fint nok.
  • Op og ligge på knæ på sædet! OK - det var da lettere end damesadlen....
  • Stå på venstre fodhviler med begge ben på samme side af MC'en! Aaaah - ja - det er jo bare en del af den med damesadlen
  • Sid i hugsiddende stilling på fodhvileren, med begge ben på samme side! Hjææælp - hvordan ender det her?!

Ovenstående slalomøvelser kunne prøves/øves efter behag i forbindelse med de efterfølgende ture rundt på banen.

Vi blev delt i 2 hold, som brugte 3 timer på hver af de 2 hovedområder.

Jeg var på holdet som startede med Bremseøvelser. Vi startede med at øve maksimal nedbremsning fra 40km/t - kun med bagbremsen.


Nedbremsning kun med bagbremsen (Taget af Reno)

Sidenhen var det fra 50 km/t med for og bagbremse. Til sidst skulle vi komme kørende om påbegynde en maks. nedbremsning et selvvalgt sted, med det mål at komme så tæt på en stribe kegler, som muligt (uden at buse igennem!).

Det sidste var en rigtig god øvelse som kan træne ens evne til at vurdere om man kan nå at bremse hvis der pludselig dukker en forhindring op.
MC-instruktørernes budskab var: Beslut dig! Det nytter ikke at bremse vildt og så tænke 'det går vist ikke', for der efter at forsøge at undvige. Det er ganske vist det, man lærer på køreskolerne - men MC-instruktørerne mener at have belæg for at sige, at det ikke kan lade sig gøre - og det virkede da også troværdigt.
Under alle omstændigheder mener MC-instruktørerne at det er bedre at bremse vildt & voldsomt - og så måske ramme forhindringen med 10-15 km/t, end det er at forsøge at undvige - og så måske snitte forhindringen med 80 km/t... Stof til eftertanke!

Iøvrigt fik jeg ikke så meget ud af bremseøvelserne, idet jeg er rimelig fortrolig med hårde nedbremsninger og godt kender fornemmelsen af en baghjulsblokade.
Det gav dog det, at jeg fik øvet mig i doseringen af bagbremsen - både med og uden forbremse - og det er jo også noget.
Mange andre var til gengæld glade for bremseøvelserne, idet de reelt ikke havde forsøgt at bremse maksimalt før. Det er jo også sin sag at gøre det, hvis man er bange for at MC'en smutter væk under en, men med lidt vejledning lykkedes det de fleste at reducere bremselængden væsentligt.

Efter nedbremsningen fik vi råb/skæld-ud/vejledning (som man nu opfatter det), hvor efter vi kunne trille rundt - gennem slalombanen - og retur til et nyt forsøg.

Mig i stående slalom
Stående slalomkørsel (Taget af Reno)

Efter disse mange trængsler var det tid til en frokostpause, som vi alle trængte til.


Frokostpausen

Efter frokosten var det vores tur til at øve Manøvrering/Balance.

Det foregik med cirkelkørsel i lille/stor cirkel, som var bygget op af kegler. Vi startede alle i den store cirkel og fik en vis fortrolighed med øvelsen. Pointen i øvelsen er bl.a. at give kursisterne en oplevelse af at det kan lade sig gøre at vende MC'en på en lille villavej, uden en masse trækken og skubben rundt med maskinen. Det hele drejer sig om fokus - altså hvor kigger du hen når du kører.

Vi kender alle fornemmelsen af at blive trukket ud mod vejkenten, på vej gennem en kurve og det skyldes ene og alene at vi kigger derud, fordi vi er bange for at komme der ud! Omvendt logik - men sådan er det.

Under cirkeløvelserne var en meget stor del af øvelse at få rettet øjnene fremad/rundt i cirklen istedet for at glo på den første, den bedste kegle der var foran en. Når det lykkes at få rette fokus rigtigt ind, så kører men bare fint rundt i cirklen - men det øjeblik man bliver bange for at komme for tæt på en kegle - så kører man sgu' ind i den!!

Et andet moment var slalom mellem kegler i højere fart. Øvelsen var rettet mod det, at man finder en god balance og en god rytme - og det er afgørende for at gennemføre slalomkørsel på en ordentlig måde. Vi kunne i samme moment øve lidt kontrastyring, for at få hurtigere sving. Kontrastyring/Impulsstyring var godt nok ikke på dagsordenen, men man kunne jo øve hvad man ville....

Vi havde også en lille kaffepause, hvor de kageglade kunne smovse i hjemmebag.


Der lines op til smovs

 


Instruktørerne

Efter pausen kunne vi så gå videre med de sidste øvelser.

Det suverænt sværeste var kørsel inde i et 8-tal af kegler. Kombinationen af højre/venstrekørsel i cirkler fik jeg aldrig helt styr på, men det lykkedes da nogle (få) gange at komme igennem 8-tallet uden at fejle. Igen var det fokus det drejede sig om, men det, at man skulle skifte fra venstre til højre var altså svært.

Et andet moment som jeg fandt meget svært var langsom bred slalom ned ad bakke. Det kræver en meget rolig hånd, at holde gas nok, men ikke for meget gas, til at man kan holde balancen.

Efter de sidste øvelser vendte vi tilbage til teorilokalet hvor der var mulighed for at stille spørgsmål og komme med konstruktiv kritik til dagen.

Min egen konklusion var at det havde været en anstrengende og meget givtig dag! Instruktørerne er kompetente og tonen frisk. Jeg overvejer ganske afgjort at melde mig til et "Fortsætter-kursus" og vil til hver en tid anbefale MC-Instruktørernes kurser til MC'ister som ønsker at blive mere fortrolige med maskinen og de kræfter der gælder, når man gerne vil holde sig på 2 hjul!


De deltagende MC'er