MC-Kursus med MC-Instruktørerne
Indledning
Jeg blev i starten af 2000 kontaktet af Charlotte Grosen, som jeg kendte fra
nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel, fordi hun ville høre om jeg var interesseret
i at deltage i et MC-kursus. Det var noget hun havde stablet på benene
for en gruppe venner og bekendte, men nu var der altså en ledig plads.
Mit svar var (efter at have checket kalenderen af med hjemmestyret): Ja, det
vil jeg gerne!
Det skulle foregå på Kvistgårds køretekniske anlæg
den 24/4 2000 og instruktørerne var nogle, som kalder sig MC-Instruktørerne.
Prisen var 750,- og det dækkede en kursusdag fra 9-16:30
Det skal bemærkes at flere af billederne er taget af Reno Jensen fra
MC-Instruktørerne og det er efter aftale, at jeg bruger dem på
denne side.
Ankomst
Vi ankom klokken ret tidligt (8:45) på køreteknisk anlæg
og samledes i teorilokalet hvor de 4 instruktører præsenterede
sig selv og dagens program. De er alle 4 ansat ved politiet og kører
MC i den forbindelse - så man sad jo der med en blandet følelse
af respekt og rædsel.....
Kurset var et 'special-kursus' forstået på den måde, at det var 'skræddersyet'
til holdet, som bestod af ca 20 personer. MC-instruktørerne kører også nogle
standard-kurser rettet mod hhv. begyndere og øvede.
MC-instruktørerne er 4 politifolk, som i dagligdagen træner politiets (kommende)
MC-betjente - så de ved, hvad de taler om.
Programmet for dagen bestod principielt af 2 hovedelementer: Manøvre-kørsel
og bremseøvelser.
Men allerførst skulle vi ud og varmes op! Varmes op?? "Ja-dak!
Antrædning på pladsen foran teorilokalet!"
Det var såmænd bare lidt almindelig morgengymnastik - så det
var ikke slemt - hvis det ikke lige ar fordi man havde hele MC-udstyret
på (dog ingen hjelm og handsker). Føj for F..... hvor var det varmt!
Nå, men det var jo også hele pointen - at blive varmt godt &
grundigt op.
Opvarming (Taget af Reno)
Nu skulle der køres et par opvarmningsrunder på anlægget, hvor vi fik
de første udfordringer.
Først kørte en af Instruktørerne foran i moderat tempo,
mens han gennemkørte en ca 25 meter lang slalombane med omkring 8 kegler.
No pain!
Her efter blev banen gennemkørt et antal gange med nedenstående
"krydderier" (mine tanker i kursiv):
- Op at stå på fodhvilerne! Ja - ja det går da godt nok
- Sid i damesadel - altså med begge ben på den ene side af maskinen,
men stadig siddende! Føj det bliver svært. Det kostede
lidt overvindelse at få begge ben over på den ene side af maskinen,
mens den rykker frem bare man vrikker lidt i gashåndtaget. (Instruktøren
havde vel bare låst gassen fast - den fusker!) - Nå men det gik
da fint nok.
- Op og ligge på knæ på sædet! OK - det var da lettere end
damesadlen....
- Stå på venstre fodhviler med begge ben på samme side
af MC'en! Aaaah - ja - det er jo bare en del af den med damesadlen
- Sid i hugsiddende stilling på fodhvileren, med begge ben på
samme side! Hjææælp - hvordan ender det her?!
Ovenstående slalomøvelser kunne prøves/øves efter
behag i forbindelse med de efterfølgende ture rundt på banen.
Vi blev delt i 2 hold, som brugte 3 timer på hver af de 2 hovedområder.
Jeg var på holdet som startede med Bremseøvelser. Vi startede med at øve maksimal
nedbremsning fra 40km/t - kun med bagbremsen.
Nedbremsning kun med bagbremsen (Taget af Reno)
Sidenhen var det fra 50 km/t med for og bagbremse. Til sidst skulle vi komme
kørende om påbegynde en maks. nedbremsning et selvvalgt sted, med det mål at
komme så tæt på en stribe kegler, som muligt (uden at buse igennem!).
Det sidste var en rigtig god øvelse som kan træne ens evne til at vurdere om
man kan nå at bremse hvis der pludselig dukker en forhindring op.
MC-instruktørernes budskab var: Beslut dig! Det nytter ikke at bremse vildt
og så tænke 'det går vist ikke', for der efter at forsøge at undvige. Det er
ganske vist det, man lærer på køreskolerne - men MC-instruktørerne mener at
have belæg for at sige, at det ikke kan lade sig gøre - og det virkede da også
troværdigt.
Under alle omstændigheder mener MC-instruktørerne at det er bedre at bremse
vildt & voldsomt - og så måske ramme forhindringen med 10-15 km/t, end det
er at forsøge at undvige - og så måske snitte forhindringen med 80 km/t... Stof
til eftertanke!
Iøvrigt fik jeg ikke så meget ud af bremseøvelserne, idet jeg er rimelig fortrolig
med hårde nedbremsninger og godt kender fornemmelsen af en baghjulsblokade.
Det gav dog det, at jeg fik øvet mig i doseringen af bagbremsen - både med og
uden forbremse - og det er jo også noget.
Mange andre var til gengæld glade for bremseøvelserne, idet de
reelt ikke havde forsøgt at bremse maksimalt før. Det er jo også
sin sag at gøre det, hvis man er bange for at MC'en smutter væk
under en, men med lidt vejledning lykkedes det de fleste at reducere bremselængden
væsentligt.
Efter nedbremsningen fik vi råb/skæld-ud/vejledning (som man nu
opfatter det), hvor efter vi kunne trille rundt - gennem slalombanen - og retur
til et nyt forsøg.
Stående slalomkørsel (Taget af Reno)
Efter disse mange trængsler var det tid til en frokostpause, som vi alle
trængte til.
Frokostpausen
Efter frokosten var det vores tur til at øve Manøvrering/Balance.
Det foregik med cirkelkørsel i lille/stor cirkel, som var bygget op af kegler.
Vi startede alle i den store cirkel og fik en vis fortrolighed med øvelsen.
Pointen i øvelsen er bl.a. at give kursisterne en oplevelse af at det
kan lade sig gøre at vende MC'en på en lille villavej, uden
en masse trækken og skubben rundt med maskinen. Det hele drejer sig om
fokus - altså hvor kigger du hen når du kører.
Vi kender alle fornemmelsen af at blive trukket ud mod vejkenten, på
vej gennem en kurve og det skyldes ene og alene at vi kigger derud, fordi vi
er bange for at komme der ud! Omvendt logik - men sådan er det.
Under cirkeløvelserne var en meget stor del af øvelse at få
rettet øjnene fremad/rundt i cirklen istedet for at glo på den
første, den bedste kegle der var foran en. Når det lykkes
at få rette fokus rigtigt ind, så kører men bare fint rundt
i cirklen - men det øjeblik man bliver bange for at komme for tæt
på en kegle - så kører man sgu' ind i den!!
Et andet moment var slalom mellem kegler i højere fart. Øvelsen
var rettet mod det, at man finder en god balance og en god rytme - og det er
afgørende for at gennemføre slalomkørsel på en ordentlig
måde. Vi kunne i samme moment øve lidt kontrastyring, for at få
hurtigere sving. Kontrastyring/Impulsstyring var godt nok ikke på dagsordenen,
men man kunne jo øve hvad man ville....
Vi havde også en lille kaffepause, hvor de kageglade kunne smovse i hjemmebag.
Der lines op til smovs
Instruktørerne
Efter pausen kunne vi så gå videre med de sidste øvelser.
Det suverænt sværeste var kørsel inde i et
8-tal af kegler. Kombinationen af højre/venstrekørsel i cirkler
fik jeg aldrig helt styr på, men det lykkedes da nogle (få) gange
at komme igennem 8-tallet uden at fejle. Igen var det fokus det drejede sig
om, men det, at man skulle skifte fra venstre til højre var altså
svært.
Et andet moment som jeg fandt meget svært var langsom bred
slalom ned ad bakke. Det kræver en meget rolig hånd, at holde gas
nok, men ikke for meget gas, til at man kan holde balancen.
Efter de sidste øvelser vendte vi tilbage til teorilokalet
hvor der var mulighed for at stille spørgsmål og komme med konstruktiv
kritik til dagen.
Min egen konklusion var at det havde været en anstrengende
og meget givtig dag! Instruktørerne er kompetente og tonen frisk. Jeg
overvejer ganske afgjort at melde mig til et "Fortsætter-kursus"
og vil til hver en tid anbefale MC-Instruktørernes
kurser til MC'ister som ønsker at blive mere fortrolige med maskinen
og de kræfter der gælder, når man gerne vil holde sig på
2 hjul!
De deltagende MC'er