Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Jyllandsringen August 1999

Arrangementet den 13. & 14. August på Jyllandsringen, hvor man kunne prøve at køre på bane, var arrangeret af Jeppe Degnbol og Claus 'Beeblebrox' fra dk.fritid.motorcykel-nyhedsgruppen.

Arrangementet

Der var inviteret til 2 ting, nemlig en teoretisk gennemgang af køreteknik og den egentlig banekørsel. teorien var fredag den 13. (uha-uha) og banekørslen den 14. august. Det kostede 300kr at deltage i teoriundervisningen og 650kr at komme på banen. Teorien var frivillig, men jeg valgte at tage den, da det jo ikke skader at høre hvad 'de skrappe drenge' har at sige om tingene, før man selv skal prøve det.

Turen derover

Jeg havde fået en aftale i stand med Anders Wiedemann (fra dfm) og en gut der hed Peter Kent Lord, om at følges derover. Vi havde aftalt at mødes klokken 13:00 ved motorvejstilkørsel 29 ved Greve/Karlslunde. Vejret var fint og vi trillede afsted klokken ca 13:30, fordi de andre 2 var lettere forsinket.
Turen gik uden problemer indtil vi havnede i en 30km. (det sagde en lastvognchauffør) lang kø. Vi måtte derefter praktisere 'mellem-køerne-kørsel' som jo ikke er ulovligt - bare man ikke skifter vognbane hele tiden. Det lod vi så være med ;o)
Vi havde lejet en camping hytte med plads til 5 for 395kr gennem FDM. Campingpladsen ligger lige op ad Jyllandsringen, så det kunne ikke være nemmere.
Vi ankom klokken ca. 17, men nåede ikke over til hytten først, som vi ellers havde planlagt. Campingchefen var dog så flink at lægge nøglen parat til os, så vi kunne tage den, når vi kom derover. Fin service!

13. August - Teorien & Happening

Klokken 17-21 sad vi så og hørte en masse om køreteknikker, hvoraf noget (for mit vedkommende) var gammel-kendt - og noget var nyt. Jeppe gennemgik også banens forskellige sving, noget om dæktryk, affjedring og andet teknik.
Niveauet var svingende fra: 'Hvad er en kombinationsnedbremsning?' til 'Hvad er kontrastyring?', men deltagerkredsen taget i betragtning, var det nok også svært at finde det rette niveau.
En af de bedre pointer var, at rette/holde opmærksomheden dér, hvor den er nødvendig, hvilket vi vel nok opdagede, da sidespejlene var tapet til på banen; man følte sig blind, men kunne rette opmærksomheden mod det, som var vigtigt: Banen foran en.
Jeg savnede en lidt mere pædagogisk/gennemgående/letfattelig indfaldsvinkel, á la Keith Code's "A twist of the wrist 2", som  jeg selv fandt stor glæde i at læse.
Jeg tror ikke, at jeg vil tage teorien, hvis et lignende arrangement bliver afviklet igen - men det var absolut pengene værd, som 1.-gangs-elev. (Alle har iøvrigt bruge for en lille psykisk gennemgang af banen før det går løs - efter min mening!)
Alt i alt en udemærket undervisning, men vores maver fortalte at vi var sultne, så det var med en vis glæde at seancen sluttede ved 21-tiden. Anders W, Peter K L og en gut som vi mødte på campingpladsen (Jim) indlogerede os i hytten, for så at fise over til cafeteriet, som skulle have åbent til klokken 22...    Laaaaang næse!! Der var absolut lukket!


Tilbage til hytten for at hive i klunset igen - vi måtte til Silkeborg, for at spise, men inden da ventede en lille happening.
Da vi kom tilbage til hytten var der noget der bippede. Vi kiggede på hinanden og på MC'erne, som stod udenfor hytten - nej det var ikke dem... Hmmmm hvad så? Kom det ikke inde fra hytten? Var det ikke en røgalarm? Lugtede der ikke brændt? JOOO - for fanden da... Vi åbnede døren og blev mødt af tyk ildelugtende røg! Jeg gik ind, for at slukke evt. ild og fjerne røgalarmen. Hvad brændte? Jo, det var Jims handsker, som han havde lagt ovenpå tanktasken lige op og ned at elkogepladerne. Ved senere rekonstruktion konkludere vi, at han har skubbet til drejeknappen på kogepladerne med sin hjelm, da han lagde den på bordet - og hans handsker er gledet ned fra taksen - lige ned på kogepladen. De så ikke godt ud, men det var jo et lykketræf at hytten ikke var brændt ned til grunden! Tænk, hvis Cafeteriet havde haft åbent... så var vi ikke kommet så hurtigt tilbage til hytten..!! Tak, fordi der var lukket ;o)


Vi tog til Silkeborg og overfaldt en tankstation og rane den for såvel benzin som mad. Der blev provianteret både til aften, morgen og frokost - og så tog vi på McDonalds. Det er suverænt det tidspunkt, hvor junkfood smager bedst: Når man er lige ved at krepere af sult!
Tilbage til hytten og nappe lidt søvn. For mit vedkommende var det lidt svært at finde hvile, så jeg fik ca 3,5 times søvn :o(

14. August - Banekørsel

Næste morgen klokken 06:00 var vejret dejligt og vi indtog blandet morgenmad: Sandwich med ost & skinke, kanelsnegle og andet godt.

Hytten med Jim og Anders W (helt i sort) der er ved at pakke.

Hytten.jpg (78982 bytes)

På grund af vores meget tidlige opstandelse var vi i god tid ved banen - faktisk 15 minutter før de overhovedet ville lukke lågen op. Første opgave: At tape lygter, blinklys og spejle til, samte at afbryde stoplygten.
Taping.jpg (71714 bytes)

Anden opgave: Får et nummer af Jeppe (siddende på knæ) og monter det ovenpå nummerpladen.
Nummer.jpg (84193 bytes)

Herefter blev vi delt i 3 hold: Hurtigt, mellem og langsomt. Jeg valgte langsomt, da jeg aldrig havde kørt på banen før, og nødigt ville sinke andre - og derigennem føle mig presset til at køre hurtigere.

Derefter blev holdene taget med på et par prøverunder, kyndigt ført af Claus Beeblebrox og Jeppe, hvorefter det hurtige hold lagde ud med 20 minutters kørsel. De hurtige var hurtige!

Næste hold på banen var mellemholdet. Mellem-holdet var mere blandet - nogle meget hurtigere end andre.

Til sidst kom de 'langsomme' - her iblandt mig. Jeg konstaterede dog hurtigt at også dette hold var ret blandet. Vi var 3-4 stykker som var klart hurtigere end resten - og så var der 2-3 stykker der var klart langsommere end resten. Jeg trivedes nu alligevel fint, omend det er en svær bane at overhale forsvarligt på, så nogen gange lå man bare og ventede på en overhalingschance. Jeg overvejede at skifte til mellemholdet, men blev enig med mig om, at det nok var sikrest at blive på den langsomme hold - og når banen var fri (det var den 75% af tiden) kørte jeg (syn's jeg selv) godt til. Kun 1 overhalede mig 1 gang i hvert 'heat' - og det var Rune på sin TZR250. Det fik vi os en lille snak om - for det passede mig selvfølgelig ikke ;o)

Banen er som sagt mere sving end ligeud og min gennemsnitshastighed var ( i sidste 'heat') 79,65km/t. På langsiden kom jeg op på 165-170km/t, for så at bremse hårdt ned (til ca 80km/t) til første sving, som faktisk er 2 sving, men de kan tages som et.
Gas på gennem et lille knæk og så nedbremsning til sving 3, som er et kraftigt venstresving (ca 60 km/t). Gas på igen - 50 m. nedbremsning og gennem 4 og 5. (højre)sving (som igen tages som et sving, hvis man er rigtigt placeret), gas på 30-40 m. og så ind i 6. sving, som er et kraftigt venstresving. Fuld hane, let til venstre gennem et blødt sving, og så var det bare at placere sig til sidste sving før langsiden, før der kunne gives fuld rulle gennem andet og tredie gear (få gange også 4. gear).

Her er et lettere stiliseret billede af 'Ringen', hvor jeg har forsøgt at nummere svingene. Om det er korrekt nummereret aner jeg ikke - men det virker for mig.

jring.jpg (22416 bytes)

Allerede efter 1. 'heat' kunne jeg se at jeg var nået helt ud til kanten af dækkene - og det er mere end hvad jeg har opnået efter 5 måneders kørsel på de små snoede i nordsjælland, til trods for, at der bliver 'kørt igennem'.

Billederne herunder er fra sidste sving (7) inden langsiden, og tro mig; jeg følte at jeg havde meget mere nedlægning end jeg egentlig havde. Det er mig, på den gule CBR600

009.jpg (45566 bytes)

015.jpg (32715 bytes)

017.jpg (39271 bytes)

025.jpg (40771 bytes)

Som det ses, kunne jeg have lagt maskinen meget mere ned, før den havde sagt 'stop' - men øvelse gør mester.... Næste gang får den et nøk til ;o)

Øvrige billeder fra Trackday kan ses her

Hjemturen

Klokken 16 var det hele slut og Anders W og jeg satte kursen mod Århus, for at komme syd om over broen. Vi ombestemte os dog da vejret - på vej mod Århus - blev meget vådt, og tog færgen til Sjællands Odde. Mikkel F J (Prefect) stødte til og vi fulgtes lidt ad vejen - så tog jeg til Ellinge Lyng, hvor min kone var til fødselsdag - så'n bare lige for at sige 'hej' & 'tillykke' og så kørte jeg hjemad i silende regn.
Tempoet var rask, og 2 gange så jeg pludselig en patruljevogn holde lidt i ly af et skilt på motorvejstilkørslen - men der skete ikke mere... gad vidst hvad de ventede på?! Men godt at de ikke målte mig!!
Jeg var alligevel rimeligt tør ved ankomsten til Hørsholm - og meget træt. Et varmt bad og så i seng og drømme søde drømme om en dejlig oplevelse....

Konklusion

Alt i alt var det kanon at prøve banekørsel - og jeg er tændt på tanken om at prøve det igen - helst snart!
De fejl, der var i arrangementet, var typiske begynderfejl - og jeg er sikker på at efterfølgende kurser vil være mere 'checkede' - så hvis du missede dette arrangement - så tilmeld dig det næste! (Nej - lad være, for så bliver der plads til mig igen!)

Og sådan så mit bagdæk ud da jeg var kommet hjem igen:
daek01.jpg (34342 bytes) daek04.jpg (36931 bytes)