Jyllandsringen August 1999
Arrangementet den 13. & 14. August på Jyllandsringen, hvor man kunne prøve at
køre på bane, var arrangeret af Jeppe Degnbol og Claus 'Beeblebrox' fra
dk.fritid.motorcykel-nyhedsgruppen.
Arrangementet
Der var inviteret til 2 ting, nemlig en teoretisk gennemgang af køreteknik og den
egentlig banekørsel. teorien var fredag den 13. (uha-uha) og banekørslen den 14. august.
Det kostede 300kr at deltage i teoriundervisningen og 650kr at komme på banen. Teorien
var frivillig, men jeg valgte at tage den, da det jo ikke skader at høre hvad 'de skrappe
drenge' har at sige om tingene, før man selv skal prøve det.
Turen derover
Jeg havde fået en aftale i stand med Anders Wiedemann (fra dfm) og en gut der hed
Peter Kent Lord, om at følges derover. Vi havde aftalt at mødes klokken 13:00 ved
motorvejstilkørsel 29 ved Greve/Karlslunde. Vejret var fint og vi trillede afsted klokken
ca 13:30, fordi de andre 2 var lettere forsinket.
Turen gik uden problemer indtil vi havnede i en 30km. (det sagde en lastvognchauffør)
lang kø. Vi måtte derefter praktisere 'mellem-køerne-kørsel' som jo ikke er ulovligt -
bare man ikke skifter vognbane hele tiden. Det lod vi så være med ;o)
Vi havde lejet en camping hytte med plads til 5 for 395kr gennem FDM. Campingpladsen
ligger lige op ad Jyllandsringen, så det kunne ikke være nemmere.
Vi ankom klokken ca. 17, men nåede ikke over til hytten først, som vi ellers havde
planlagt. Campingchefen var dog så flink at lægge nøglen parat til os, så vi kunne
tage den, når vi kom derover. Fin service!
13. August - Teorien & Happening
Klokken 17-21 sad vi så og hørte en masse om køreteknikker, hvoraf noget (for mit
vedkommende) var gammel-kendt - og noget var nyt. Jeppe gennemgik også banens forskellige
sving, noget om dæktryk, affjedring og andet teknik.
Niveauet var svingende fra: 'Hvad er en kombinationsnedbremsning?' til 'Hvad er
kontrastyring?', men deltagerkredsen taget i betragtning, var det nok også svært at
finde det rette niveau.
En af de bedre pointer var, at rette/holde opmærksomheden dér, hvor den er nødvendig,
hvilket vi vel nok opdagede, da sidespejlene var tapet til på banen; man følte sig
blind, men kunne rette opmærksomheden mod det, som var vigtigt: Banen foran en.
Jeg savnede en lidt mere pædagogisk/gennemgående/letfattelig indfaldsvinkel, á la Keith
Code's "A twist of the wrist 2", som jeg selv fandt stor glæde i at
læse.
Jeg tror ikke, at jeg vil tage teorien, hvis et lignende arrangement bliver afviklet igen
- men det var absolut pengene værd, som 1.-gangs-elev. (Alle har iøvrigt bruge for en
lille psykisk gennemgang af banen før det går løs - efter min mening!)
Alt i alt en udemærket undervisning, men vores maver fortalte at vi var sultne, så det
var med en vis glæde at seancen sluttede ved 21-tiden. Anders W, Peter K L og en gut som
vi mødte på campingpladsen (Jim) indlogerede os i hytten, for så at fise over til
cafeteriet, som skulle have åbent til klokken 22... Laaaaang næse!!
Der var absolut lukket!
Tilbage til hytten for at hive i klunset igen - vi måtte til Silkeborg, for at spise, men
inden da ventede en lille happening.
Da vi kom tilbage til hytten var der noget der bippede. Vi kiggede på hinanden og på
MC'erne, som stod udenfor hytten - nej det var ikke dem... Hmmmm hvad så? Kom det ikke
inde fra hytten? Var det ikke en røgalarm? Lugtede der ikke brændt? JOOO - for fanden
da... Vi åbnede døren og blev mødt af tyk ildelugtende røg! Jeg gik ind, for at slukke
evt. ild og fjerne røgalarmen. Hvad brændte? Jo, det var Jims handsker, som han havde
lagt ovenpå tanktasken lige op og ned at elkogepladerne. Ved senere rekonstruktion
konkludere vi, at han har skubbet til drejeknappen på kogepladerne med sin hjelm, da han
lagde den på bordet - og hans handsker er gledet ned fra taksen - lige ned på
kogepladen. De så ikke godt ud, men det var jo et lykketræf at hytten ikke var brændt
ned til grunden! Tænk, hvis Cafeteriet havde haft åbent... så var vi ikke kommet så
hurtigt tilbage til hytten..!! Tak, fordi der var lukket ;o)
Vi tog til Silkeborg og overfaldt en tankstation og rane den for såvel benzin som mad.
Der blev provianteret både til aften, morgen og frokost - og så tog vi på McDonalds.
Det er suverænt det tidspunkt, hvor junkfood smager bedst: Når man er lige ved at
krepere af sult!
Tilbage til hytten og nappe lidt søvn. For mit vedkommende var det lidt svært at finde
hvile, så jeg fik ca 3,5 times søvn :o(
14. August - Banekørsel
Næste morgen klokken 06:00 var vejret dejligt og vi indtog blandet morgenmad: Sandwich
med ost & skinke, kanelsnegle og andet godt.
Hytten med Jim og Anders W (helt i sort) der er ved at pakke.
På grund af vores meget tidlige opstandelse var vi i god tid ved banen - faktisk 15
minutter før de overhovedet ville lukke lågen op. Første opgave: At tape lygter,
blinklys og spejle til, samte at afbryde stoplygten.
Anden opgave: Får et nummer af Jeppe (siddende på knæ) og monter det ovenpå
nummerpladen.
Herefter blev vi delt i 3 hold: Hurtigt, mellem og langsomt. Jeg valgte langsomt, da
jeg aldrig havde kørt på banen før, og nødigt ville sinke andre - og derigennem føle
mig presset til at køre hurtigere.
Derefter blev holdene taget med på et par prøverunder, kyndigt ført af Claus
Beeblebrox og Jeppe, hvorefter det hurtige hold lagde ud med 20 minutters kørsel. De
hurtige var hurtige!
Næste hold på banen var mellemholdet. Mellem-holdet var mere blandet - nogle meget
hurtigere end andre.
Til sidst kom de 'langsomme' - her iblandt mig. Jeg konstaterede dog hurtigt at også
dette hold var ret blandet. Vi var 3-4 stykker som var klart hurtigere end resten - og så
var der 2-3 stykker der var klart langsommere end resten. Jeg trivedes nu alligevel fint,
omend det er en svær bane at overhale forsvarligt på, så nogen gange lå man bare og
ventede på en overhalingschance. Jeg overvejede at skifte til mellemholdet, men blev enig
med mig om, at det nok var sikrest at blive på den langsomme hold - og når banen var fri
(det var den 75% af tiden) kørte jeg (syn's jeg selv) godt til. Kun 1 overhalede mig 1
gang i hvert 'heat' - og det var Rune på sin TZR250. Det fik vi os en lille snak om - for
det passede mig selvfølgelig ikke ;o)
Banen er som sagt mere sving end ligeud og min gennemsnitshastighed var ( i sidste
'heat') 79,65km/t. På langsiden kom jeg op på 165-170km/t, for så at bremse hårdt ned
(til ca 80km/t) til første sving, som faktisk er 2 sving, men de kan tages som et.
Gas på gennem et lille knæk og så nedbremsning til sving 3, som er et kraftigt
venstresving (ca 60 km/t). Gas på igen - 50 m. nedbremsning og gennem 4 og 5.
(højre)sving (som igen tages som et sving, hvis man er rigtigt placeret), gas på 30-40
m. og så ind i 6. sving, som er et kraftigt venstresving. Fuld hane, let til venstre
gennem et blødt sving, og så var det bare at placere sig til sidste sving før
langsiden, før der kunne gives fuld rulle gennem andet og tredie gear (få gange også 4.
gear).
Her er et lettere stiliseret billede af 'Ringen', hvor jeg har forsøgt at nummere
svingene. Om det er korrekt nummereret aner jeg ikke - men det virker for mig.
Allerede efter 1. 'heat' kunne jeg se at jeg var nået helt ud til kanten af dækkene -
og det er mere end hvad jeg har opnået efter 5 måneders kørsel på de små snoede i
nordsjælland, til trods for, at der bliver 'kørt igennem'.
Billederne herunder er fra sidste sving (7) inden langsiden, og tro mig; jeg følte at
jeg havde meget mere nedlægning end jeg egentlig havde. Det er mig, på den gule CBR600
Som det ses, kunne jeg have lagt maskinen meget mere ned, før den
havde sagt 'stop' - men øvelse gør mester.... Næste gang får den et nøk til ;o)
Øvrige billeder fra Trackday kan ses her
Hjemturen
Klokken 16 var det hele slut og Anders W og jeg satte kursen mod Århus, for at komme
syd om over broen. Vi ombestemte os dog da vejret - på vej mod Århus - blev meget vådt,
og tog færgen til Sjællands Odde. Mikkel F J (Prefect) stødte til og vi fulgtes lidt ad
vejen - så tog jeg til Ellinge Lyng, hvor min kone var til fødselsdag - så'n bare lige
for at sige 'hej' & 'tillykke' og så kørte jeg hjemad i silende regn.
Tempoet var rask, og 2 gange så jeg pludselig en patruljevogn holde lidt i ly af et skilt
på motorvejstilkørslen - men der skete ikke mere... gad vidst hvad de ventede på?! Men
godt at de ikke målte mig!!
Jeg var alligevel rimeligt tør ved ankomsten til Hørsholm - og meget træt. Et varmt bad
og så i seng og drømme søde drømme om en dejlig oplevelse....
Konklusion
Alt i alt var det kanon at prøve banekørsel - og jeg er tændt på tanken om at
prøve det igen - helst snart!
De fejl, der var i arrangementet, var typiske begynderfejl - og jeg er sikker på at
efterfølgende kurser vil være mere 'checkede' - så hvis du missede dette arrangement -
så tilmeld dig det næste! (Nej - lad være, for så bliver der plads til mig igen!)
Og sådan så mit bagdæk ud da jeg var kommet hjem igen: