Vedligeholdelse af MC'en
(Inspireret af MC Importør Foreningens udgivelse 'MC betjeningsvejledning')
I det efterfølgende er anvisninger og tips vedr. vedligeholdelse af din MC.
Jeg har valgt at skrive det hele i en lang smøre, da det gør det væsentligt lettere
at udskrive det.
Man kan såmænd også læse det fra ende til anden, men de fleste leder vel efter noget
specifikt, og derfor har jeg lavet en indholdsfortegnelse i starten.
Indholdsmæssigt befinder vi os i den lette genre af MC-teknik. Til tider den meget
lette genre..., men jeg har taget det hele med, for behovet og erfaringen er forskellig
fra person til person.
Det bør noteres, at der er tale om en generel vejledning, og det vil derfor være en god
idé at alliere sig med en instruktionsbog eller reparationshåndbog, for at se de
specifikke opgivelser for netop den maskine, som du skal arbejde med.
Bemærk, at jeg (naturligvis) ikke kan påtage mig skyld, ansvar eller
sågar med-ansvar for eventuelle uheld, som måtte opstå efter at du selv har pillet ved
din maskine - uanset om du har fulgt nedenstående tips minutiøst - eller ej.
Det er helt & aldeles op til dig selv at afgøre, om du føler rustet til
'gør-det-selv-arbejdet'.
Mit råd er: Hvis du ikke ved, om du kan magte det - så lad være med at gå i gang; find
én som kan hjælpe dig - og lær af det.
Top
Indhold (sorteret alfabetisk):
Afmontering af baghjul
Afmontering af dæk
Afmontering af forhjul
Bagaffjedring
Batteri
Batteripleje
Check/vedligeholdelses-skema
Dæk
Fejlfinding - motorstop
Fejlfinding
Gearolie
Hastighedsmarkering
Hensætning
Justering af bremsepedal
(tromlebremse)
Justering af gaskabel
Justering af kobling
Justering af tromlebremser
Kontrol af
skivebremser/bremsevæske
Kædejustering
Kædeskift
Montering af dæk
Olieskift motor/gearkasse
Periodisk vedligeholdelsesplan
Sikringer
Smørekort
Tændrør
Udskiftning af pærer
Valg af dæk
Vinteropbevaring
Periodisk vedligeholdelsesplan
Planen viser intervallerne mellem de periodiske serviceeftersyn i kilometer og
måneder. Husk at inspicere, kontrollere, smøre og udføre service som beskrevet i
vedligeholdelsesplanen. Hvis din motorcykel har været kørt under særligt hårde forhold
(f.eks. med fuld gas eller i støvede områder) skal eftersynene foretages oftere for at
sikre samme driftssikkerhed som ved normal vedligeholdelse. I tvivlstilfælde kan du
rådføre dig med den autoriserede forhandler. Styretøj, affjedring, bremser og
hjulkomponenter er nøglepunkter, som kræver særlig opmærksomhed og speciel og
omhyggelig service. For din maksimale sikkerheds skyld foreslår vi, at disse
servicearbejder foretages hos den autoriserede forhandler.
ADVARSEL: Brug Ph-neutralt vaskemiddel til vask og rengøring af motorcyklen. Brug
aldrig højtryksrenser.
BEMARK: Periodiske eftersyn bevirker, at der af og til skal udskiftes en eller flere
dele, og her anbefales det kun at bruge originale reservedele; - brug af uoriginale
reservedele kan i garantiperioden bevirke at garantien bortfalder.
Selvom du er en dygtig Gør-det-selv mekaniker, anbefales det at lade de med
*)-mærkede servicearbejder i vedligeholdelsesplanen udføre på et autoriseret værksted.
De øvrige servicearbejder kan du selv udføre ved at følge instruktionerne i dette
afsnit.
De nævnte intervaller i vedligeholdelsesplanen er gennemsnitskrav. Enkelte
mærker/modeller kan foreskrive hyppigere kontrol, justering eller udskiftning.
Top
Smørekort
DEL \ INTERVAL |
Straks og hver 6.000 km eller 6 måneder |
Hver 12.000 km eller 12 måneder |
Gaskabel |
Motorolie |
|
Gashåndtag |
|
Fedt |
Bremsenøgleaksel* |
|
Fedt |
Bremsekabel |
Motorolie |
|
Speedometerkabel |
|
Fedt |
Speedometerdrev |
|
Fedt |
Bagkæde |
Smøres for min. hver 1.000 km |
|
Bremsepedal |
Fedt |
|
Check/vedligeholdelses-skema
MOTOR |
Straks Hver 1.000 km
/1 md |
Hver 3.000 km /3 mdr |
Hver 6.000 km /6 mdr |
Hver 12.000 km /12 mdr |
Batteri |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Motorbolte og møtrikker* |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Luftfilter* |
|
Rens |
|
Udskift |
Tændrør |
Kontrol |
Kontrol |
|
Udskift |
Tænding* |
|
Kontrol |
|
|
Karburator* |
Kontrol |
Kontrol |
|
Juster |
Benzinslange |
Skift |
|
|
Skift hvert andet år |
Benzinfilter |
Rens |
|
Rens |
|
Kobling |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Gearolie |
Skift |
|
Skift |
|
STEL |
|
|
|
|
Bagkæder |
Kontrollér og rens |
|
|
|
Bremser |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Dæk |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Styretøj* |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Forgaffelolie* |
|
|
|
Skift |
Stelbolte og møtrikker* |
Kontrol |
Kontrol |
|
|
Top
Batteri
Batteriets syrestand kan kontrolleres ved at fjerne et sidedæksel eller sadlen.
Syrestanden skal altid stå mellem øverste og nederste streg. Hvis syrestanden er for lav
påfyldes destilleret vand til øverste streg. Brug aldrig almindeligt drikkevand.
ADVARSEL: Når batteriet en gang er blevet påfyldt syre må der aldrig på grund af
eksplosionsfare efterfyldes med syre.
Er motorcyklen leveret med et såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri er det ikke
nødvendigt at kontrollere væskestanden eller fylde op med destilleret vand.
ADVARSEL: Er et vedligeholdelsesfrit batteri blevet afladet må det ikke oplades med en
traditionel oplader, da brug af en sådan kan nedsætte batteriets levetid. Der skal i
sådanne tilfælde altid benyttes en oplader, der afgiver en konstant lav ladestrøm. Bryd
aldrig forseglingen på et vedligeholdelsesfrit batteri.
FARE: Pas på ikke at bøje, beskadige eller ændre ånderørets placering. Røret skal
sidde godt fast på batteriet, når det monteres og åbningen må ikke være tilstoppet.
Ved vinteropbevaring afmonteres batteriet og opbevares mørkt og køligt, men
frostfrit. Spændingen kontrolleres regelmæssigt og batteriet oplades, hvis det er
nødvendigt.
Top
Tændrør
Rens tændrørerne første gang ved 1.000 km og derefter for hver 3.000 km for
aflejringer med en lille metalbørste eller på en tændrørsrensemaskine. Justér
elektrodeafstanden til mellem 0,6 og 0,8 mm ved hjælp af et søgerblad. Skift til nye
tændrør for hver 10 - 12.000 km.
BEMÆRK: Standardtændrøret er omhyggeligt udvalgt for at imødekomme
gennemsnitskravet. Kontakt den autoriserede forhandler hvis du ikke synes at
standardtændrøret er ideelt til dit kerselsmønster. Valg af et forkert tændrør kan
medføre omfattende motorskade.
Top
Gearolie
Gearolien nedbrydes med tiden hvilket er ensbetydende med at smøreevnen aftager. Skift
olie første gang ved 1.000 km og derefter for hver 6.000 km på følgende måde:
- Skru påfyldnings- og bundprop af, og lad den gamle olie Iøbe ud, f.eks. i en opskåren
plastikdunk, som kan rumme den mængde olie, der aftappes. For at være sikker på at al
olien kommer med ud skal motoren være driftsvarm.
- Skru bundproppen i og kontrollér at pakningen er intakt.
- Hæld den anbefalede mængde olie langsomt gennem påfyldningshullet på motoren. Brug
kun special gearolie.
- Skru påfyldningsproppen i.
- Kontrollér oliestanden ved oliestandsskruen eller inspektionsglasset efter at motoren
har kørt i ca. 3 minutter.
Top
Olieskift motor/gearkasse
Olieskift bør kun foretages, når motoren er gennemvarm. Påfyldningsproppen tages af
så der ikke dannes undertryk, og bundproppen/erne skrues af. Den varme olie Iøber nu let
ud. Lad den Iøbe ned i f.eks. en opskåren plastikdunk, der kan rumme den mængde olie,
der er i motoren. Det er god økonomi at skifte oliefilter og olie samtidig. Det gamle
filter tages af og et nyt monteres. Brug altid eventuelle medfølgende nye O-ringe, og
montér disse korrekt, så der ikke siver olie ud mellem motorblok og oliefilter.
Når den gamle olie er Iøbet helt af, og det nye oliefilter er monteret skrues
bundproppen/erne i og den nye olie påfyldes. Kontrollér oliestanden gennem glasset på
siden af motoren eller på målepinden på påfyldningsproppen, hvis din motorcykel er
udstyret med en sådan, efter at motoren har kørt i et par minutter.
Top
Dæk
Kontrollér dæktryk og slidbane som beskrevet i vedligeholdelsesplanen. For din
optimale sikkerhed og for at sikre dækkene den Iængst mulige levetid bør du kontrollere
dæktrykket oftere.
Utilstrækkeligt dæktryk giver ikke blot forøget dækslid, men påvirker også
motorcyklens stabilitet i negativ retning. For lidt luft i dækkene kan føre til
udskridning og tab af kontrollen over maskinen. Kør der~or altid med det opgivne
dæktryk. Måling af dæktrykket bør altid ske, når dækkene er kolde. Kontakt den
autoriserede forhandler hvis du er i tvivl om det korrekte dæktryk til netop din
motorcykel.
ADVARSEL: Montering af andre dækstørrelser end dem som er standard til motorcyklen
vil ofte medføre stabilitetsproblemer. Vær opmærksom på dækkenes hastighedsmærkning
!
Kørsel med nedslidte dæk nedsætter kørestabiliteten væsentligt og kan medføre, at
du mister kontrollen over motorcyklen på vådt og fedtet velunderlag. Lovgivningens
mindstekrav til mønsterdybden er fast sat til 1,0 mm, men det anbefales at skifte dæk,
når mønsterdybden er 2.0 mm eller derunder.
Top
Udskiftning af pærer
Når du udskifter en udbrændt pære så skift altid til en ny med samme watt-forbrug.
Brug af en anden styrke kan medføre overbelastning af det elektriske system eller afkorte
pærerens levetid væsentlig.
Forlygte:
Skift af forlygtepære foretages således:
- Fjern skruen/erne i lygtekransen og aftag den forreste del af lygtehuset.
- Tryk fatningen ind, drej mod uret og træk den ud.
- Tag pæren ud og sæt den nye i. Undgå altid at berøre pæren. idet lysegenskaber og
levetid forringes.
ADVARSEL: Efter montering af lygtehuset bør lygteindstillingen altid kontrolleres.
Blinklys:
Skift af blinklyspære foretages således:
- Fjern skruen/erne og tag lygteglasset af.
- Tryk pæren ind, drej mod uret og træk den ud.
- Den nye pære sættes i ved at trykke ind og dreje den med uret.
BEMÆRK: Ved montering af blinklysglasset må skruen/erne ikke spændes for hårdt, da
glasset derved knækker let.
Bag/stoplys:
Udskiftning af bag/stoplyspære foretages således:
- Fjern skruerne og tag glasset af.
- Tryk pæren ind, drej mod uret og træk den ud.
- Den nye pære sættes i ved at trykke ind og dreje den med uret.
BEMÆRK: Ved montering af lygteglasset må skruerne ikke spændes for hårdt, da
glasset derved let knækker.
Top
Justering af kobling
Efterhånden som koblingskablet strækker sig skal det justeres.
- Frigangen skal være 2-3 millimeter og måles i spalten der opstår mellem selve
koblingsgrebet og befæstigelsen, når koblingen trækkes let an.
- Låsemøtrikken løsnes ved justeringsomløberen, indtil der er ca. 3 millimeters
frigang.
- Spænd Iåsemøtrikken.
- Service på en hydraulisk kobling, som ses på enkelte modeller, begrænser sig til
eventuel udluftning, medens øvrige problemer er en opgave for et autoriseret værksted.
Top
Justering af gaskabel
Låsemøtrikken på kablet Iøsnes. Justér kablets frigang ved at dreje
justeringsomløberen indtil der er en frigang i gashåndtaget på 2-3 millimeter. Spænd
Iåsemøtrikken.
Top
Afmontering af forhjul
- Speedometerkablet fjernes. Pas på at det indvendige drivkabel ikke glider ud, når
kablet er afmonteret.
- Forakslens holdere Iøsnes/afmonteres.
- Forhjulet aftages.
BEMÆRK: På motorcykler med dobbelt skivebremse på forhjulet skal begge
bremsekalibeme ofte afmonteres.
Ved montage gøres det samme i omvendt rækkefølge.
FORSIGTIGT: Forbremsen bør ikke aktiveres, når kaliberen/e er Iøsnet fra skiven. Er
uheldet ude trykkes bremseklodserne tilbage i kaliberen med et roligt og jævnt tryk med
fedffri værktøj med rundekanter (evt. dækjern). Hvis de går stramt bør kaliberen
renses for bl.a. bremsestøv.
Top
Afmontering af baghjul
Baghjul med skivebremse og kædetræk
- Sæt motorcyklen på midterstøttebenet.
- Sikringsanordningen og møtrikken til bagakslen Iøsnes.
- Træk bagakslen ud og Iøft bremsekaliberen fri af bremseskiven.
- Skub baghjulet fremad og Iøft kæden af kædehjulet.
- Træk baghjulet ud af svingarmen.
Montering foregår i omvendt rækkefølge. Husk at montere ny sikringsanordning.
Kæden justeres jfr. afsnittet om kædejustering.
Baghjul med tromlebremse og kædetræk
Sæt motorcyklen på midterstøttebenet.
- Fjern Iåsesplitten på bagakslens møtrik.
- Bagakslens møtrik skrues af.
- Splitten på bremsetrækket ved bremsearmen fjernes.
- Kædeskærmen afmonteres.
- Møtrikkerne til kædestrammeren skrues et stykke bagud så de kan afmonteres.
- Bagakslen trækkes ud og afstandsstykket mellem ankerplade og svingarm fjernes.
- Skub baghjulet fremad og Iøft bagkæden af.
- Træk baghjulet ud af svinggaflen.
Montering foregår i omvendt rækkefølge. Husk at montere ny Iåsesplit.
Kæden justeres jfr. afsnittet om kædejustering.
Baghjul med kardantræk
- Sæt motorcyklen på midterstøttebenet.
- Fjern Iåsesplitten på bagakslens møtrik og skru denne af.
- Træk bagakslen ud.
- Fjern afstandsstykket mellem nav og svingarm.
- Træk baghjulet over mod svingarmen og fri af kardanhuset.
Montering foregår i omvendt rækkefølge. Husk at anbringe gummiklodserne så der er
plads til indgrebet i kardanhuset.
BEMÆRK: Smør eventuelt gummiklodserne med sulfo. Brug aldrig motorolie der vil få
dem til at svulme op. Husk at montere ny Iåsesplit.
Top
Afmontering af dæk
Når hjulet er afmonteret, skrues ventilkeglen ud og omløberen fjernes. Læg hjulet
på en sæk eller lignende, der kan beskytte letmetalnavet. Dækket trædes ned hele vejen
rund på begge sider. Når kanttråden er fri, trædes dækket ned modsat ventilen, så
kanttråden presses op i egerfordybningen. Herved bliver det muligt at Iøfte dækkanten
ud over fælgen ved hjælp af et par dækjern. Hjulet rejses op og med den ene hånd
trækkes den ene dækside ud over fælgkanten, og dækjernet sættes ind under den
modsatte dækside. Sving dækjernet 180" ud over dæksiden, og tryk på kanttråden
ved siden af dækjernet til dækket falder ud af fælgen.
Top
Montering af dæk
Sørg for at fælgkanten er ren, glat og uden mærker. Stildækket på højkant og
kontrollér, at det står i den rigtige omløbsretning i forhold til fælgen, som derefter
sættes ind i dækkets nederste halvdel. Pres den ene sides kanttråd ind over
fælgkanten. Kom lidt luft i slangen og anbring den i dækket. Drej dæk og slange så
ventilen kan fiskes ud af hullet i fælgen, og det røde mærke på dæksiden står ud for
ventilen. Skru omløberen på det yderste af ventilen, sà den ikke smutter ind i fælgen
igen. Slangen skal også kunne gå op i dækket, så kanttråden kommer på plads.
Læg hjulet ned og træd dækket ned modsat ventilen. Brug dækjernet til at presse
kanttråden ind over fælgkanten. Pas på du ikke at lave mærker i fælgkanten. Sæt
eventuelt lidt isolerbånd om dækjernet. Når det sidste stykke af dækket skal ind over
fælgkanten, klemmes eller trædes den modsatte side af dækket sammen, så kanttråden
går op i egerfordybningen. Herved opnås at kanttråden kan bankes på plads uden at den
beskadiges.
For at lette monteringen af dækket og samtidig skåne dækkanten er det en fordel at
spraye eller smøre denne med lidt silicone eller sulfo.
BEMÆRK: Brug aldrig motorolie, da denne angriber gummiet.
Dækket pumpes nu op til korrekt dæktryk, og det kontrolleres at dæk-
ket sidder lige i fælgen. På dæksiderne sidder to ribber som skal være fri af
fælgen i samme afstand hele vejen rundt. Hvis dækket ikke sidder lige efter det er
pumpet op til korrekt dæktryk, så lad være med at pumpe det op til overtryk, men luk i
stedet luften ud igen og ret dækket ind.
BEMÆRK: Et nyt dæk er glat, og skal tilkøres ligesom alt andet nyt. Undlad kraftige
accelerationer og kørsel ved høj hastighed de første 3-500 km. Det forlænger dækkets
levetid.
Top
Valg af dæk
Hold dig til de dækdimensioner som motorcyklen er født med. Ændring af dækbredde
kan ændre motorcyklens køreegenskaber. Er du i tvivl, så rådfør dig med den
autoriserede forhandler.
Symbol |
Maks.hastighed (km/t) |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
U |
200 |
H |
210 |
V |
240 |
Z |
>240 |
Dækfabrikat og slidbanemønster er en smagssag, medens dækmærkning og dimensionerne
er vigtig.
BEMÆRK: De anbefalede dæktryk er altid minimumstryk !
Top
Batteripleje
Motorcyklens batteri sidder godt gemt af vejen og overses ofte, indtil den dag det ikke
virker. Endvidere har et motorcykelbatteri det betydeligt sværere end et bilbatteri. Det
er forholdsvis lille, og fører ofte et uregelmæssigt liv, idet de fleste motorcykler
kører uregelmæssigt. Weekends, korte ture, lange ferieture o.s.v. Batteriet udsættes
også for en masse vibrationer, og syren slynges frem og tilbage under accelerationer og
opbremsninger. Alt dette er en ulempe for batteriet. Derfor bør det kontrolleres en gang
i mellem; f.eks. en gang om måneden. Kontrollér syrestanden. Den skal altid være mindst
op til den nederste streg, og højst op til den øverste. Ledningsforbindelserne skal
være spændt, og polerne rene og fri for korrosion, ligesom batteriholderen skal være
tør for syre. Skulle der være kommet syreangreb på en af polerne eller batteriholderen
skal der rengøres med en base. da der her ertale om neutralisering af syren. Vand med
soda er alkalisk (basisk) og det bedste til opgaven. Batterikassen og polerne bør
derefter smøres ind med siliconefedt eller vaseline. Sørg for at overløbsslangen har
frit Iøb ned under motorcyklen, så eventuelt syreoverløb ikke rammer stellet.
Hvis motorcyklen ikke skal bruges i Iængere tid bør batteriet afmonteres og sættes
til opladning. Husk at et batteri, der ikke bruges, aflades med ca. 1% om dagen. Det er
ensbetydende med at et batteri vil være fladt i Iøbet af ca. 3 måneder.
Er syrestanden for lav påfyldes destilleret eller demineraliseret vand. Brug aldrig
almindeligt vand, da dette blandt meget andet indeholder kalk. På en ferietur kan
··dansk vand·· i nødstilfælde anvendes, hvis kulsyren rystes af først.
Vær omhyggelig med dit batteri. Det sparer dig for mange ærgrelser, og et velplejet
batteri kan holde i årevis.
Top
Sikringer
Hvis der af en eller anden grund går en sikring, så udskift den kun med en sikring
med samme ampere. Anvend aldrig en sikring med større ampere. Det kan forårsage skader
på det elektriske anlæg. Brug aldrig staniol eller metaltråd som nødhjælp. Der kan
gå ild i motorcyklen. Hvis den nye sikring brænder over efter kort tid er der efter al
sandsynlighed en fejl i det elektriske system, og du bør omgående lade din autoriserede
forhandler kontrollere dette og få udbedret fejlen.
Top
Kædeskift
Kædelåsen åbnes med en flad- eller spidstang, idet tangens næbspidser griber om
kædelåsens åbne ende og kædebolten i den anden ende. Lad være med at brække Iåsen
af med en skruetrækker Låsens ben bliver let skæve og mister derved den spændkraft,
der er nødvendig for at sikre Iåsen. Når lasken er fjernet kan samleleddet tages af, og
kæden er adskilt. Lad den forreste ende af samleleddet blive siddende og hægt den nye
kæde på. Træk derefter i den nederste del af kæden, så den nye kæde kommer ind over
det forreste tandhjul. Nu er den nye kæde monteret, hvorefter den gamle kan rengøres og
kontrolleres. Hvis den gamle viser sig at være for slidt lader man den nye sidde på, og
erstatter det gamle kædeled med det nye. Lasken sættes på plads, og Iåsen monteres
således at den åbne ende peger bagud i forhold til rotationsretningen.
ADVARSEL: De fleste større motorcykler er monteret med endeløs kæde (nittet), og
denne type kæde bør skiftets på et autoriseret værksted.
Top
Kædejustering
Kæden skal være kold - så vent 1 times tid efter en køretur.
Splitten på baghjulsmøtrikken trækkes ud, og møtrikken Iøsnes. Derefter Iøsnes
Iåsemøtrikkerne på kædestrammerne, og kædestrammerne skrues et godt stykke tilbage.
Baghjulet rykkes nu frem, så der er frigang i kæden. Hvis der er monteret en ny kæde er
det først nu muligt at montere kædesamleleddet. Kædestrammerboltene strammes nu op i
hver side, medens det iagttages, at begge sider spændes lige meget. Spænd lidt ad
gangen, indtil kæden har en frigang på ialt ca. 2 cm op og ned midt på kæden. Når
kæden er justeret spændes møtrikken på bagakslen og en ny split monteres.
Top
Justering af bremsepedal (tromlebremse)
Bremsepedalens stilling kan indstilles ved at dreje stopbolten henholdsvis ind eller
ud, indtil pedalen har den stilling, der passer til køreren. Når denne indstilling er
foretaget Iåses bolten med kontramøtrikken. Derefter justeres kabel- eller standtrækket
til bremsearmen. så der er en frigang på 2-3 cm.
Top
Justering af tromlebremser
Efterhånden som bremsebelægningen sætter sig og bliver slidt må der foretages en
justering. På ankerpladen er anbragt et afstandsmærke formet som et cirkeludsnit, medens
der er en streg på bremsearmen. Efterhånden som bremsen justeres op vil den forlængede
linie fra bremsearmen pege længere og Iængere til venstre mod cirkelbuens ende. Når
denne er nået er bremsebelægningen nedslidt, og en ny skal monteres. Hvis der køres
Iængere vil bakkerne beskadige tromlen, og bremseevnen vil være forsvundet.
ADVARSEL: Det er livsfarligt at køre med defekte bremser.
Top
Kontrol af skivebremser/bremsevæske
Udover kontrol med bremsevæskestanden kræver skivebremser kun, at der holdes øje
med, at der ikke er nogen utætheder ved bremseslangeforbindelserne samt slid på
bremseklodserne. På de fleste skivebremser er der et inspektionshul, hvorigennem det kan
konstateres, hvor stort sliddet er. Når bremseklodserne er slidt ned til mærket i dette
hul skal de udskiftes. Såfremt du ikke er sikker på, hvordan dette skal gøres bør du
overlade dette arbejde til den autoriserede forhandler
Efterfylding af bremsevæske sker ved at fylde bremsevæskebeholderen op til
skvulpepladen. Bremsevæsken skal af sikkerhedshensyn optylde visse krav, som er opgivet i
specifikationen for bremsevæske. Specifikationen er som regel trykt i /på Iåget på
bremsevæskebeholderen.
Specifikation |
Bemærkning |
DOT 3 |
USA og Canada |
DOT4 |
DOT5 |
SAE J 1703 a |
Andre lande |
SAE J 1703 b |
SAE J 1703 c |
SAE 7 OR 3 |
Udgået |
ADVARSEL: Bremsevæske nedbrydes med tiden, og bør derfor skiftes hvert andet år som
absolut minimum.
Top
Bagaffjedring
På motorcykler med traditionel svinggaffel foregår affjedring og dæmpning med to
fjedre/støddæmpere. Hvis der er tale om Mono affjedring er svinggaflen monteret med en
centralt placeret fjeder/støddæmper. Skruefjedrene sørger for affjedring, og
støddæmperne sørger for, at affjedringsbevægelserne opfanges og bringes til ro.
Skruefjedrenes spænding kan justeres alt efter køremåde og belastning.
Justeringen foregår efter en stigende skala alt efter hvilken hårdhed der ønskes,
men i øvrigt er den autoriserede forhandler behjælpelig med at indstilling og
vejledning.
Top
Fejlfinding
Hvis motoren ikke vil starte kan du undersøge følgende for at indkredse fejlen:
A. Er der benzin nok på tanken ?
B. Kommer benzinen frem til karburatoren fra benzinhanen ?
C. Hvis dette er tilfældet undersøg da tændingsanlægget.
ADVARSEL: Lad ikke benzinen Iøbe over motoren, men lad den Iøbe ned i en beholder.
D. Tag tændrøret ud og sæt det ind i tændrørshætten. Lad det hvile på
motorblokken og aktivér motoren, medens tænding en står på >ON<. Hvis
tændingssystemet er i orden skal du kunne se tændrøret tænde med en blå gnist fra
midterelektroden til sideelektroden. Hvis der ikke fremkommer nogen gnist, må du henvende
dig til den autoriserede forhandler med henblik på kontrol og reparation.
ADVARSEL: Hold ikke tændrøret hen over tændrørshullet, da benzindampe fra
cylinderen kan blive antændt og forårsage brand.
Top
Fejlfinding - motorstop
A. Kontroller benzintilførslen.
B. Kontrollér om der er gnist på tændrøret.
Det anbefales at gå til den autoriserede forhandler før yderligere fejlfinding. Hvis
motorcyklen stadig er indenfor garantiperioden skal forhandleren konsulteres. før du selv
foretager nogen form for reparation. Forsøg på reparation af en motorcykel indenfor
garantiperioden kan bevirke borffald af garantien.
Top
Vinteropbevaring
Mange autoriserede forhandlere tilbyder vinteropbevaring, men hvis du selv foretrækker
at forberede din motorcykel med henblik på egen opbevaring, så følg disse 10 bud:
- Nummerpladen
Nummerpladen skrues af og sendes eller afleveres til forsikringsselskabet, hvis ikke din
forsikring er omfattet af en fast stilstandsperiode. Check dette med selskabet eller jfr.
policen.
- Olien
Har du har kørt mere end ca. 1.000 km siden sidste olieskift er det klogt at skifte olie
og -filter. Gammel olie indeholder nemlig vand og forskellige syrer, som motoren ikke har
godt af. Efter olieskift starter du motoren og lader den køre nogle minutter, så den
friske olie kommer godt rundt i systemet.
- Rengøring
En grundig rengøring er nødvendig. Sørg for at komme godt ind i alle kroge.
Højtryksrenser må ikke benyttes.
- 4.Lakskader
Når motorcyklen er tør er det tid at se efter om der er lakskader som følge af stenslag
o.lign. Eventuel Iøs lak fjernes, og rusten slibes væk. Derefter males stedet først med
grunder og derefter med maling.
- Tændrør
Tændrørene skrues ud og der hældes lidt olie i hver cylinder. Derefter tørnes motoren
nogle gange med kick- eller elstarter, men uden tændrørene, så olien fordeles i
cylindrene.
- Benzintanken
Tøm benzintanken og karburatorerne. Hvis du vil være sikker på. at der ikke dannes rust
i tanken, så hæld lidt olie i den, og ryst den godt så olien fordeles på tankens
sider. Eller vælg den lette Iøsning med brug af konserveringsvæske, som hældes i
benzinen før sidste tur.
- Batteriet
Batteriet tages ud og syrestanden kontrolleres. Hvis det er nødvendigt skal det påfyldes
destilleret vand. Derefter oplades batteriet og opbevares tørt, køligt og frostfrit
vinteren igennem. Det vil være klogt at kontrollere batteriets tilstand et par gange i
Iøbet af vinteren og eventuelt genoplade det.
- Smøring
Det er nødvendigt at smøre alle bevægelige dele. Glem ikke kablerne!
- Lak og krom
Hvis motorcyklen skal være i bedst mulig stand, når foråret kommer anbefales det at
vokse og polere motorcyklen.
- Alle forchromede dele og dele iøvrigt der er udsat for korrosion påføres beskyttende
olie.
Top
Hensætning
Når motorcyklen er klargjort til vinterdvalen bør den sættes på
centralstøttebenet. Det vil være klogt at aflaste vægten på hjulene (dækkene),
således at begge hjul svæver frit. Sæt en donkraft under motoren, men Iæg et bræt
eller en klods mellem donkraften og motoren, så den ikke tager skade. Sæt aldrig
donkraften således, at den hviler på oliefilteret.
Top