Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Den femte MC

Juli 2006

Så blev den femte MC i rækken en realitet.

BMW’en var – trods alt – ikke noget der kunne fastholde min interesse i mange år.. 
Jeg måtte have noget der gav/giver mig mere respons, men samtidig kan udstyres med tasker uden at der skæmmer maskinen alt for meget. Altså noget sports-touring. Mine gamle tanker om VFR dukkede op igen: Det er jo aldrig prøvet ;o)
Begyndte så at undersøge markedet og konstaterede at VFR800 er nedsat 25000 kr. Der er tale om ”overliggere” – altså maskiner der er produceret for år tilbage.
Importøren har valgt slet ikke at tage VFR800 hjem i 2006 – så der er ikke så meget at diskutere….. Jeg havde jo også lige en BMW K1200GT jeg skulle af med, så ideelt ville jeg finde en forhandler der handlede med både Honda og BMW. Det fandt jeg på nettet: Mogens Pedersen Motorcykler på Fyn (Odense SØ) og han havde en VFR800 stående.

Overvejelser

En stribe mails til Steen i salgsafdelingen resulterede i at vi aftalte en prøvetur på en Blackbird og en VFR800 (ganske vidst uden VTEC idet det var en årgang 2000).
Jeg kom, som aftalt, derover torsdag den 6/7 kl. ca. 16. Steen kom ud og tog imod, for som han sagde: ”Så mange K1200GT’ere kommer der ikke trillende kl. ca. 16 på en torsdag”. Vi udvekslede høfligheder og jeg forsøgte at slippe af med varmen (det var ca. 28 gr. og vindstille).
Vi talte lidt frem og tilbage og så fik jeg en prøvetur på VFR’en. Bykørsel, landevej og et stykke motorvej blev høvlet igennem. God oplevelse: Dejligt træk og god kørestilling. Følte den var lidt ”svuppet” i forgaflen, hvilket Steen mente kunne være fordi den skulle have ny gaffelolie. Så kom turen til CBR1100XX – Blackbird. En helt anden motor, næste 1,5 gange så mange kubik og heste….. Samme strækning blev kørt. Det ligger i baghovedet på en, at den kan køre 300 km/t, når man lukker op for den, men det sker helt uden dikkedarer (Nej; jeg var slet ikke deroppe – det ville have været sindssygt på en jævnt trafikeret motorvej) Jeg følte mig rigtig meget hjemme på CBR’en, og kunne næste føle min gamle CBR600F4 komme til live igen – bare med større volumen/fysisk størrelse.
Det satte mig i et støre dilemma, end jeg brød mig om: Jeg troede ikke at Blackbirden ville komme i nærheden af VFR’en, men det gjorde den!
Jeg måtte drage derfra med uforrettet sag. Hjem og tænke, læse anmeldelser og surfe på nettet. Noget af det jeg nåede at snakke med MP om var muligheden for montering af tasker på maskinen. Altså: Uoriginale tasker kan man altid få, men jeg vil helst have originale tasker; de passer bedst i designet og funktionaliteten og racket er mere diskret en universal-racks. Til VFR kan man få top og sidetasker. Til CBR kun sidetasker. Jeg bruger mest topboxen når jeg kører til/fra arbejdet. Skiftesko, laptop og diverse andet ligger godt i topboxen. Mange overvejelser senere konkluderede jeg at mit hjerte & sjæl lå hos VFR’en:
- Nyere teknik end CBR’en
- Bedre mulighed for tasker/topbox
- Frækkere udseende, med oplagte udstødninger, digitale instrumenter (dog analog omdrejningstæller, gudskelov), flotte og effektive forlygter, mulighed for afdækning af ”bagsædet” og fed lyd.
- Køreoplevelsen var stort set den samme som CBR’en
- 25000 kr sparet fordi den var nedsat fra 205.000 til 180.000 (mod 210.000 for Blackbirden)

Allerhelst ville jeg have haft en VFR800A (med ABS), men de er totalt udsolgt (i rød, i hvertilfælde), så valget var enkelt…..

Bestilling

Fredag mailede jeg til Steen: ”Den skal være min”, og efter lidt bytteprisforhandlinger var den hjemme. Han kunne have den klar mandag eftermiddag. Så gik jagten på taskesæt ind: I Danmark skulle prisen være ca 17600 for touring-kåbeglas + bagagebærer + sidetaskeholdere + sidetasker + topbox.
Hos David Silver Spares i England kunne jeg købe det samme for 10.300 = 58% af dansk pris. Det foreholdt jeg MP, som beklagede de høje priser på originalt udstyr og forklarede at det var importøren der tog den største del af avancen, hvilket forhandlerne har beklaget sig over.

Det har så bare ikke foranlediget Vilh. Nellemann til at sænke sin avance. Det må (og bør) resultere i at de tjener 0 kr på ekstraudstyr, i stedet for at tjene noget…. Ikke smart, men der er nok nogen der hopper i med begge ben…… David Silver Spares var endda venlige nok (på forespørgsel) til at checke at farvekoden var korekt og bestillingen helt i orden. Det var nemlig ikke helt nemt at gennemskue hvad jeg skulle bruge af holdere m.m. De skrev at de ville sende varerne mandag, hvilket skulle betyde levering hos mig i slutningen af den følgende uge – eller måske starten af den efterfølgende.

Afhentningen

Nå – jeg hentede min MC mandag den 10/7 om eftermiddagen. Den blev lidt forsinket fordi de havde forsøgt sig med 2 batterier, der ikke var i orden. 3. batteri skulle lige lades – så skulle den være der. Jeg trissede så lidt rundt og bemærkede dér at støttegrebene til bagsædepassagereren ikke var monteret – og ikke lå ved maskinen. Mekanikeren kendte ikke noget til om det overhovedet blev leveret med – og hvor de i givet fald befandt sig…
Efter nogen søgen meddelte Steen at de ville blive eftersendt; han havde fået maskinen leveret direkte, færdigsamlet, fra Honda-importøren og vidste derfor ikke om det overhovedet var leveret med. Okay så….
Det samme gjorde sig gældende for de varmehåndtag, som jeg havde bedt om skulle monteres, men det havde Steen gjort mig opmærksom på om fredagen pr mail. Dem kunne jeg vælge, om jeg ville komme over og få monteret, eller om jeg ville købe en Scottoiler (som jeg ville have under alle omstændigheder) til ½ pris mod, at jeg monterede håndtagene selv. Idet en tur til Odense og retur koster 2*105 + ca 200 kr i benzin og tabt arbejdstid var valget enkelt (og det håber også monteringen er…):
Jeg tog en scottoiler med hjem i rygsækken. Pænt farvel til Steen og mekanikerne. Da jeg så startede maskinen og lod den stå mens jeg tog det ulideligt varme udstyr på, sagde den pludselig intet…? Den gik i stå 4 gange efter at jeg startede og gassede den lidt op, men når tomgang skulle indfinde sig, døde den. Mekanikeren kom, og i fællesskab justerede vil den lidt op i tomgang. Jeg trillede ud på Peder Wessels vej og skulle stoppe ved hajtænder: Pluff – så slukkede den igen. Nå, den skal vel lige køres lidt varm, før man kan stole på den – nyfødt som den er ;o)

Hjemturen

Nå, af sted til motorvejen og kurs østpå. På Storebæltsbroen, efter ca 50 km, ved varierende hastigheder lavede jeg en nedgearing og ”pling” så tændte der er ”FI”-lampe i instrumentpanelet. Oh ve, oh skræk!
Jeg ville ikke stoppe midt på broen, så jeg kørte videre til betalingsanlægget og stoppede lige efter. Frem med manualen (som i øvrigt kun leveres på tysk, hollandsk og fransk) og checke: ”Störungen in der kraftstofeinspritzanlage”
Nåda!
Jeg slukkede maskinen og startede den igen og så var lyset slukket. Op og af sted. Det gentog sig yderligere 3 gange på vejen mod Hørsholm. De sidste 3 gange koblede jeg bare ud, tog tændingen og tændte igen – så var den klaret.
Rent fysisk, men sandelig ikke psykisk!
Nød i øvrigt kørestilling, motor og beliggenhed på vejen: Godt bundtræk og krudt nok til raske overhalinger.

Garantisager… ak ak ak

Skrev straks til Steen som næste morgen sagde at den skulle hives ind til autoriseret forhandler og have udlæst fejlkoden, somm ligger gemt i PGM-FI’en (indsprøjtningscomputeren).
Han var helt indforstået med, at jeg ikke brændte efter endnu en tur og Storebælt, og foreslog så at jeg fandt en lokal forhandler der ville tage sig af sagen – så ville han gerne snakke med vedkommende.
Min erfaring sagde mig at det kunne blive ”sjovt” – se om min oplevelser med min CBR600F4, som jeg skulle have skiftet skiver på under garantien.
Nå, men MC Gården i Slangerup stillede op til en udlæsning af fejlkoden hvis jeg leverede den tirsdag eftermiddag og de kunne have den onsdag formiddag. De havde travlt og skulle holde ferielukket ugen efter. Men ok. Fik den kørt derud og oplevede dér det, at en venlig med-mc’ist alligevel skulle (i bil) til Hørsholm, så jeg kunne da køre med. Dejligt at vi kan hjælpe hinanden – så slap jeg for at bede en kammerat om at komme efter mig. Noget der ville have kostet ham 1,5 times køretur frem/tilbage.
Næste dag ved frokosttid ringede Henrik Balle fra MC Gården og meddelte at de ikke kune klare den: Han troede det var en nyere version end den 2002-producerede jeg havde købt. Han havde ikke manualer til den – ej heller udstyret til at udlæse koderne. Han havde heller ikke tid til at downloade manualen (som er standard nu om dage). Henrik pointerede at han havde talt med Honda Support/teknik og de havde fortalt at Honda og MP havde lavet en aftale om at den skulle laves derovre…
Nå da da…?!
Jeg ringede fluks til MP og talte med mekanikeren (Bo) som sagde at de havde ingen aftaler med Honda, men jeg var velkommen dagen efter hvis jeg kunne komme lige efter frokost.
Det aftalte vi så, men jeg pointerede at jeg ville lede efter en lokal, og hvis det lykkedes ville jeg ikke komme til Odense. Og det lykkedes!
Jeg kontaktede Holtug MC, hvor John Tange udviste sin sædvanlige professionelle holdning: Kom med den så skal vi nok ordne den! Ikke noget piberi om at man kun får kostpris på arbejdslønnen dækket af Honda – bare imødekommenhed :o)) Jeg aflyste aftalen med MP og drog derned Torsdag morgen. Da klokken var ca 11.45 havde John udlæst fejlkoden og talt med Honda (som nu efterhånden kender dén MC). Fejlkoden var 21 og det betyder at den ene (af de 2) lambdasonder har givet fejl.
Altså skal den skiftes. Det blev aftalt at det skulle ske ved 1000 km eftersynet, som jeg naturligvis lægger hos Holtug MC.
Udlæsningen af fejlkoden bestod i at kortslutte et stik og så tælle blink fra FI-lampen. 2 lange og et kort = 2*10 + 1 = 21. Så svært var det! Men det slående er at der (fortsat) er en modvilje hos de fleste forhandlere, til at tage en maskine ind til garantireparation, hvis man ikke liiige har købet den dér.
Et p….-irriterende problem når systemet i Danmark er sådan indrettet at man kan risikere at skulle fra Rønne til Skive for at købe en specifik ny maskine – ganske enkelt fordi den ikke er hjemme andre steder.
Importen kunne jo vælge at give forhandlerne den normale avance på arbejdslønnen – så ville det nok hjælpe på tjenstvilligheden. MC Gården nævnte også det er forhandleren der skal lægge pengene til reservedele ud. Om det er korrekt ved jeg ikke, men det lyder urimeligt.

Teknik og billeder

Motor: 4-cylindret V-motor, vandkølet Ventiler: VTEC-styrede 16 ventiler – 8 aktive op til 7000 o/m - der efter er alle 16 aktive
Brændstofsystem: PGM-FI indsprøjtning, Ø 36 mm
Volumen: 782 cc
Effekt: 109 hk (95/1/EC) v/10.500 om/min.
Max drej. moment: 80 Nm v/8.750 om/min.
Antal gear: 6
Kobling: Flerpladet våd
Transmission: Kæde
Hjul for: 120/70 ZR17”
Hjul Bag: 180/55 ZR17”
Affjedring for: Teleskopforgaffel Ø 43 mm, vandring 109 mm
Affjedring bag: Prograssiv mono, pro-arm, vandring 120 mm
Bremser for: Dobbeltskive Ø 296 mm, DCBS
Bremser bag: Enkeltskive Ø 256 mm, DCBS
Efterløb: 95 mm
Kronrørsvinkel: 64,7 gr
Akselafstand: 1.460 mm
Sædehøjde: 805 mm
Stel: Dobbelt åben aluminium-ramme
Sædehøjde: 805 mm
Tankvolumen: 22 liter inkl. reserve
Reservetank: 4 liter

Specielt:
Honda Ignition Security System (= Startspærre)
Hondas DCBS som er Dual Control Brake System der giver (svag) nedbremsning på baghjul når forbremse aktiveres. Forbremse aktiveres lidt når bagbremse bruges.
Serviceintervaller:
Ventilcheck hver 24.000 km
Olieskift hver 12.000 km
Med oliefilterskift hver 12.000 km

Præstationer:
0-100 km/t: 3,0 sek
0-200 km/t: 12,4 sek
Tophastighed: 235 km/t
Hastighed ved 1000 o/m 6. gear: 22,7 km/t

Modellen er stort set umodificeret fra 2002-2005. Der er dog lavet f.eks. advarselsblink i stedet for en konventionel lyskontakt på europæiske modeller fra 2003.
Fra 2006 er der ændret i VTEC så det slår til ved 6400o/m og så er der designmæssigt lavet lidt om. Data er de samme.

Ekstraudstyr der kan købes med fordel hos www.davidsilverspares.co.uk:
Sidetasker
Topbox 45 l
Varmehåndtag
Touring-kåbeglas
Dækken
Bøjlelås der passer i rummet under sædet
Indertasker til sidetasker
Indertaske til topbox
Pris 2006: 189.997 (for overliggermodeller – 2006-versionen tages ikke til Danmark)
Oprindelig nypris 204.997,- Kunne fås med ABS for merpris på 10.000kr.
Fås også med ABS til 10.000 mere.

Og billeder kan du se her

17/7-2006

Jeg har nu kørt over 500 km på maskinen og nyder den rigtig meget: Den er rå, smuk og dejlig!
Jeg har brugt 6 timer på at montere scottoiler, taskesæt og touring-kåbeglas, som alt sammen ankom torsdag – det stod i carporten da jeg kom retur fra Holtug MC :o))
Billeder og anvisninger omkring Scottoiler-monteringen kan du se her .
Billeder og anvisninger ved Taske-monteringen kan du se her .
Jeg satte touring-glasset på men tror jeg skifter retur idet jeg ikke synes det gør nogen forskel (for mig). Det tager 10 minutter at skifte frem & tilbage – så det er let at sammenligne.

Køreoplevelser vil blive beskrevet her, når jeg har trillet lidt flere km på den.