Den første MC
Jeg meldte mig fluks ind i Motorcykel
Touring Club'en, som allerede på dette tidligt tidspunkt i mine overvejelser om valg
af MC, kunne være behjælpelige med oplysninger om de forskellige MC'er og deres
kvaliteter.
En anden fordel ved at være medlem af MC Touring Club'en er, at man får en
betragtelig rabat hos Topsikring, som faktisk er det eneste sted man kan forsikre
motorcykler for et rimeligt beløb.
Som så mange andre brugte jeg en mindre formue på MC-revyen, Den Blå Avis,
Bilmagasinet og ikke mindste på benzin til de mange udflugter til MC-forhandlere. Jeg
havde forestillet mig noget i retningen af: 500-600 ccm, 3-4 år gammel, 2 cylindret,
offroad- eller basic-mc, og helst ikke over 35.000 - 40.000,-
Da latteren var forstummet, og de kolde facts slog mig i ansigtet måtte jeg erkende, at
den ikke holdt nogen som helst steder: Enten var det meget gamle (muligvis/formentlig
velholdte?) maskiner, eller også var de nyere og på 250ccm. Øv-bøv!
Brumme-brumme, tænke, tænke - overveje-overveje.....
Nå, men valget faldt på en Honda
CB500, som jeg er godt tilfreds med. Den stod hos Aagesen Motorcykler, havde
kørt 2400km, var 1 år gammel og kostede 58.500,- hvilket var 6.500,- under nypris
- dengang (1996-modellen fås for ca. 60.000 idag, men 1997-modellen har skivebremse
bagpå). Jeg mener selv, at jeg fik en fin-fin behandling hos Aagensen, og de
meget små ting jeg kunne påpege i den efterfølgende 3 måneders garantiperiode
blev udbedret uden beregning.
Min vurdering af maskinen er som følger:
Generelt
Jeg anskaffede maskinen som min første MC overhovedet, og har været glad for den. Den
blev købt brugt - bl.a. for at undgå tilkørselsperioder, udgifter til 1000km-service -
og fordi det var billigere.
Den havde kørt ca. 2500 km, og var i fin stand.
Efter kort tid ofrede jeg en fuldkåbe på den, og det var absolut en gevinst; både
kørsels- og udseende-mæssigt. Jeg følte at den blev væsentligt mere stabil ved
motorvejshastigheder (og derover).
Den er måske ikke det mest avancerede (1 skive foran og tromle bag), men alt i alt en
god maskine, som bare fungerer!
Motoren lyder og yder godt, men trækker først ordentligt fra ca. 4000o/m. Der kommer
et godt ryk, når man runder 6500o/m, men ikke mere, end at det absolut er til at
kontrollere.
Jeg har ikke haft de store behov for stumper, men den ene stump jeg skulle købe var et
nyt bremsehåndtag, da jeg havde tabt maskinen op ad en stensætning.
Bremsegrebet bøjede, og da det er letmetal turde jeg ikke køre med det. Pris: 67 kr.
!!!! Jeg havde forberedt mig på et par hundrede eller mere, så det var en positiv
oplevelse.
Jeg har iøvrigt fået serviceret maskinen hos autoriseret forhandler, og har derfor
ingen udtalelser om gør-det-selv-arbejdet.
En praktisk detaille er et stort 'handskerum' under sædet, hvor man kan have 2*½ l.
sodavand, en skivelås og lidt til. Selv en fleecetrøje eller et overtræks-regnsæt kan
proppes derned, men så er der ikke plads til sodavanden.
Køreegenskaber
Jeg havde ikke det store grundlag at sammenligne på, så jeg var glad for dens
rimeligt omgængelige gemyt. Den *kan* næsten ikke tage magten fra een. Jeg oplevede dog
et par gange at bagenden woblede når jeg gik ind i en kurve med høj
hastighed. Yderst ubehageligt, men det blev reduceret væsentligt, da jeg strammede
bagfjedrene et hak. Jeg prøvede aldrig at give den et hak til, fordi jeg solgte den da,
men jeg tror at det ville have hjulpet yderligere.
Nogen racer bliver den aldrig, men det er den jo heller ikke ment som.
Konklusion
CB500 er en god begyndermaskine - og transport-frem-og-tilbage-maskine. Den er ikke specielt
spændende, og har ikke specielt gode køreegenskaber, men den er billig i
anskaffelse og drift. Eneste irritationsmoment er et højlydt klonk når man
skifter fra 1. til 2. gear. Det betegnes som normalt for Hondaer.
Jeg vil til enhver tid anbefale at man ofrer kåben til den. Ulempen ved kåben er
bare, at sidespejlene vibrerer rimeligt meget (det gjorde mine ihvertilfælde på min
Seven Star-kåbe)
Jeg har været glad for mit valg af begynder-MC, og har absolut ikke fortrudt det. Men
efter 1 sæson på Hondaen havde jeg køreteknisk lært meget, og følte mig rustet til at
overveje en 600-750 ccm'er når der skulle udbytning til.