Udstødningen fås uden Tracer-mærket indgraveret. Holtug MC er stedet at finde den. Husk katalysator-indsatsen.
Montering af Akrapovic på Yamaha Tracer 900 GT
Baggrund
Jeg kunne ikke nære mig, og måtte bare have en Akrapovic udstødning på min Tracer. En del af motivationen var at jeg fik en lille bule i afgangsrøret på den originale udstødning, da jeg trillede langsomt ud over en kantsten :-( Det var en kedelig genopfriskning af hvordan min hedengangne Puch Maxi også have ret lavt placeret afgangsrør, og det fik også nogle knubs... tilbage i '75-'79 :-D
Mega nederen! Men ikke noget der egentlig var andet end en kosmetisk bule og en kæmpe skramme på mit ego
Montering
Der kræves som altid tålmodighed og et lille udvalg af værktøj:
- Topnøglesæt
- Momentnøgle
- Svensknøgle/Gaffelnøgle til O2-sensor
- Optional: Kobberfedt
- Optional: Ledning/ståltråd
- ... og mere tålmodighed og grundighed!
Jeg har valgt at lave denne side lidt anderledes, da der ikke skal så mange ord på, men snarere billeder af, hvad der skal til.
Giv gerne feedback på, om det er bedre eller dårligere and min sædvanlige "klik og få en pop-up" metode.
Den originale - og egentlig ret fine udstødning.
Manifolden. Til venstre kølervæskebeholder (bonusinfo)
Møtrikkerne der skal løsnes for at få manifolden af. I alt 6 stk; 2 på hvert afgangsrør.
Den nye Akrapovic. Titanium og carbon og piv-lækker. Vejer en del kg mindre en del originale.
O2 (ilt) sensor der skal afmonteres.
Bolten der holder den bagerste del af udstødningen. Den originale udstødning er i et stykke, hvor Akrapovic er i 3 (inkl katalysator).
Afmonteret O2-sensor.
Møtrikker fjernet. Selv om det anbefales at skifte pakninger, gjorde jeg det ikke, da jeg nok mener at det skal blive tæt. Giv evt gevindet lidt kobberfedt, nu da det er fritlagt. Så undgår man at møtrikkerne ruster fast.
Så kom den gamle udstødning af. PAS PÅ ikke at ridse bagsvingeren eller andre dele. Den er tung at bakse rundt med, så beskyt alt i nærheden med gaffertape eller klude.
Den ny manifold. Et ud af 3 stykker, som den samlede udstødning består af.
Bare en detalje af lækre svejsninger og samlinger. Yummi!
Flere detaljer.
Og lige et mere :-)
Målet er nu at få støttebenet fri af fjederen. Hvis man vipper det lidt ned kan gummidæmpningen tages af. Det giver lidt mindre spænding i fjedrene. Ja, der er 2. Og de er stramme!
Her har jeg så trukket i fjedrene en af gangen for at få dem af. Og det lykkedes efter lidt banden og svovlen. Og så en lille snig-premiere på mit kommende fotogalleri med diverse fingre ;-)
Jeg havde lavet denne lille anordning som jeg kunne bruge til at hægte krogene af på hver fjeder. Den hægtes på, og så kan man trække snor/skruetrækker (whatever) igennem, så der kan bruges nogle kræfter uden at skramme sig selv eller MC.
Den ny manifold løst monteret.
Katalysator-delen. Kan undlades, men så er maskinen ikke lovlig mere - og du risikerer at den kører dårligere, da den er stillet til at have den ekstra modstand i udstødningen.
Fint lille stykke mekanik.
Den blanke ende skal stikke ud af potten = Den mørke ende skal sidde ind i potten.
Samling af potte, katalysator og forrør. Igen skal der strammes fjeder. Denne gang brugte jeg et stykke fraftig ledning, som jeg kunne trække ud bagefter.
Når du monterer O2-sensoren er det vigtigt først at dreje den mod uret 5-6 omgange. Det skal ske mens du holder sensoren som om du ville skrue den i gevindet. Så drejer du den på plads (løst) og vurderer og kablet bliver snoet tilpas tilbage, til at det sidder lige (ikke snoet). Hvis ikke, må du justere. Kablet er ikke for langt i forvejen - så det er optimalt at det sidder helt lige efter der er spændt til.
bemærk papæsken som understøtter potten, da der statid ikke er sat den sidste bolt i det bagerste ophæng.
Her er bolten på vej igennem ophænget og beslagt på MC'en. Men hold nu KÆ..! Det drille helt vildt med at få dem passet helt ind. Brugte over 20 minutter på at lirke, rive, bande, stikke guidende stænger igennem, og ENDELIG lykkedes det. Dette til trods for at jeg endnu ikke havde spændt manifolden fast. Tålmodighed, stædighed og lidt vold er vejen frem.
Vidunderet er på plads. Flanger på manifold er spændt med det rette moment. Fjedre og gummianlæg er genmonteret på fodhviler. Alt er fint! Synes selv at den er mega fin at se på.
Så kom den på, men hvad er forskellen?
Forskellen er minimum 5 kg. (Din tegnebog er blevet endu flere kilo lettere. Et lækrere udseende. Og så er der lyden. Den er svær at beskrive, hvorfor jeg har optaget lyden før og efter.
Før lød den sådan her
Efter lyder den sådan her
Lidt dybere. Mere rumlende. Men ikke larmende. Me like - men det er ikke en mega forskel. Er det 13.000 kr værd. Ja - for mig er det. En blanding af det sårede ego og det at forkæle sin MC og sig selv gør det hele.
Tid og pris
Tidsforbrug for montering: Ca 2,5 timer. Heraf brugte jeg nok ca 20 minutter på den forb...... bolt, der ikke ville, som jeg ville! :-(
Pris: Ca 13.000 Kr. Købte den hos Fisker Motorcykler
Udstødningen fås også uden Tracer-mærket ætset. Holtug MC er stedet at finde den. Husk katalysator-indsatsen. Prisen er så omkring 10.000 Kr.