Sidst opdateret: 7. marts 2014

Montering af cykelcomputer

Her følger lidt tips & tricks ved montering af en cykelcomputer på MC'en. Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.

Jeg havde læst flere indlæg på nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel, hvor godtfolk skrev om det sjove i, at have en cykelcomputer monteret. Jeg har haft 2 monteret - ja, det vil sige det var ikke tilsluttet så'n rigtigt, for jeg skulle bare bruge et ur. Men nu skulle det være. Jeg købte en Sigma BC800 som kan måle op til 300 km/t. Den kan indkodes med en hjulomkreds fra 1mm til 3999mm, hvilket svarer til til hjul op til 1,27m i diameter.
Ud over at vise hastighed kan den vise: Gennemsnitshastighed, tilbagelagt distance (trip), total distance (som kan sættes til en given værdi, når man tager computeren i brug), klokken, forbrugt tid ("stopur") og max. hastighed.
Den kostede 200 kr og blev indkøbt hos den lokale cykelsmed. Sigma har en hjemmeside her

Det første jeg gjorde var at finde et godt sted at placere selve computeren. Jeg valgte at sætte den i cockpittet, hvor der lige var en lille plads, hvor den kunne sættes. Det er vigtigt at måle ud, hvor lang ledningen mellem føler og holder er, så man ikke løber ind i problemer senere. Prøv dig frem - det vil spare  dig for at skulle afmontere og montere en masse gange. Føler og magnet kan med fordel prøvemonteres med tape, snor, elastikker eller noget andet, hvorefter du tager en lille tur, for at se om det virker OK.

Nu til selve arbejdet:

Jeg monterede at stykke velcrobånd med dobbeltklæbende tape (af den tykke fjedrende type - lidt skumgummiagtig) på instrument-panelet, efter en grundig aftørring med rense-benzin.

Holderen til computeren er naturligvis lavet, så den passer til en styr: Den er hvælvet på bagsiden. For at gøre den plan, så jeg kunne montere et stykke velcro bagpå, tog jeg et stykke rundstok ca 20 cm langt og flækkede et lille stykke af. Det skulle 'fylde bugningen ud'. Jeg valgte at male træstykket sort med blank spraymaling, af 2 grunde. 1) For at det skulle se pænt ud og 2) for at jeg kunne klæbe dobbeltklæbende tape på træet. En blank overflade er at foretrække i den sammenhæng.
På bagsiden af holderen var allerede monteret et stykke dobbeltklæbende tape, som jeg brugte til at fastholde træstykket med. På den (nu) plane bagside monterede jeg det andet stykke velcro med dobbeltklæbende tape.
Nu kunne holderen placeres på 'instrument-panelet'

PIC00003.jpg (56591 bytes) PIC00005.jpg (54813 bytes)
Holderen monteret - set fra siden og forfra

Jeg fandt et godt sted at sætte føleren, så den kan komme tæt på magneten, som monteres på hjulet. Afstanden skal være så lille som muligt, for at få så god respons som muligt. Specielt ved høje hastigheder kan det være 1 millimeter fra eller til, som gør udslaget. Jo tættere jo bedre - tillad dog et par millimeters afstand af sikkerhedsmæssige årsager ;o)
Føleren sidder i en holder, som kan monteres med at par gummi-o-ringe, men jeg valgte at bruge dobbeltklæbende tape istedet for. Mest af kosmetisk hensyn -men også fordi forgaflen er noget tykkere på en mc, end på en cykel, hvorfor gummi-båndene skulle strækkes meget - mere end jeg kunne lide.

 PIC00002.jpg (54755 bytes)
Montering af magnet og føler

Føleren blev sat på plads, og jeg sikrede mig at ledningen var så lang, at teleskopernes vandring ikke ville rive ledningen over/flå føleren i stykker. Et par kabel-strips holder ledningen fast på den nederste del af teleskopbenet og så hænger den frit oppe under instrument-panelet. Jeg monterede også en kabelstrip rundt om føleren og holderen til denne. Både for at fastholde føleren i holderen og for at fastgøre ledningen - og dermed aflaste den ved en evt. belastning. Se billedet.

Jeg havde jo allerede fundet et godt sted til magneten - og et godt sted er selvsagt der, hvor magneten kan komme tæt på centrum af hjulet - og tæt på føleren. Jeg sleb magneten, som er monteret i et lille plastichus, flad på den ene side og valgte at bruge kontaktlim til monteringen på skivebremsen. Husk at rense grundigt med rensebenzin før limen påføres. Jeg er sikker på, at almindelig silicone-fugemasse også er fint - jeg havde bare ikke noget. Tillad lidt længere tørretid end med kontaktlim, hvis du vælger silicone. Det er mindst 1 døgn om at hærde ordentligt - og vi vil jo ikke smide magneten ad pommeren til vel??!
Jeg turde til gengæld ikke bruge dobbeltklæbende tape her: Det er en ret lille flade der er at klæbe på - så jeg stolede ikke på det.
Efter monteringen checkes at hjulet kan drejes frit rundt!

Efter behørig tørretid var det tid til endnu en test... Jo - det virkede :o))

Og sådan ser det ud, når selve computeren er monteret i holderen:

PIC00008.jpg (56915 bytes) PIC00006.jpg (60416 bytes) PIC00007.jpg (50563 bytes)
Computeren monteret i holderen

Der udestår nu at finde den rette omkreds på forhjulet, som skal puttes ind i cykelcomputeren.
Den simpleste måde er at tage et symålebånd og måle rundt om hjulet.
En anden måde er at lave en kridtstreg på dæksiden og videre ned på vejen. Tril frem indtil kridtstregen igen er i nederste position, lav en ny streg på vejen og mål afstanden mellem de 2 streger på vejen. Det er en lidt bedre metode, fordi du måler med dækket under belastning, hvor omkredsen er mindre en ved metode 1.
Put tallet ind i computeren og tag en testtur, hvor du sammenligner triptællerens måling med kantpælene på en vej. Find en kantpæl, stop og nulstil triptælleren. Kør 1 km - stop ud kantpæl og sammenlign. Hvis tallene passer har du ramt plet, men under alle omstændigheder bør du gentage målingen over en længere stræk. Passer tallene ikke med den faktiske distance - så må der lidt hovedregning til. Faktisk visning - 1000m divideret med 1000 gange 100 = fejlprocent.
Eksempel: Den viste 1,02 km på triptælleren. 1020-1000m divideret med 1000 gange 100 = 2% Da den viste for meget på triptælleren skal du nu justere omkredsen ned med de fundne 2%.
Havde du sat den til 1860mm skal du nu trække 2% fra = 37,2mm hvilket giver 1823 (afrundet). Prøv så igen. Juster evt. igen o.s.v.
Efter et par hundrede km's almindelig kørsel (d.v.s. efter førstegangsindstilling) finder du den rette indstilling - den kan godt variere 5-10mm (eller mere) i forhold til din oprindelige indstilling. Jeg er havnet på 1850mm med standarddækket på min CBR600F4, og afvigelsen ligger på ca 20 meter pr 30 km.

På min maskine viste det sig, at den orignale triptæller viser 100% korrekt, mens speedometeret viser  8% for meget, hvilket vist ikke er helt unormalt.

God fornøjelse med din cykelcomputer - og husk at kigge på vejen ind imellem ;o))

Efterskrift 18/12-2001
Magneten er støget ad h.... til. Dete skete en regnfuld eftermiddag på vej hjem fra Malerklemmen.
Min egen montering af den (med kontaktlim) holdt faktisk fint, men da jeg fik udskiftet skiver i sidste sæson blev megneten flyttet over på den ny skive og monteret med 10-sekunders-lim.
Jeg spurgte faktisk om det mon kunne holde og mekanikeren hos Holtug bedyrede at han aldrig havde hørt om holdbarhedsproblemer med det. Det kommer han så til at høre om nu.
Det mest irriterende er, at det ikke er sådan lige til at skaffe en ny magnet - slet ikke hvis man vil have en kraftig magnet af Neodym-typen.
Jeg har haft kontakt til et par producenter af magneter, men de melder pas fordi de ikke lige har sådan noget på lager og -forståeligt nok - ikke vil lave en (uden at den kommer til at koste en formue). Jeg leder videre, og tager formentlig kontakt til en fra dk.fritid.motorcykel-nyhedsgruppen, som skrev at han havde en kontakt til den slags :o)
Den næste magnet bliver monteret med kontaktlim igen - det er sikkert.

Efterskrift 1/8-2002

Flere har nu skevet til mig om hvor jeg kunne finde en magnet. Tak for det!
Faktisk fandt jeg en hos den lokale cykelhandler. Prisen var i nabolaget af 10 kroner. Den er monteret med kontaktlim (som lovet) og fungerer fint. Hvad kan man så lære af det? Joooo - man skal ikke jagte det avancerede, hvis det simple kan klare problemerne for en!