Kørekortet
I forsommeren 1996 tog jeg så MC-kørekortet.
Prisen for kortet var ca. 4000,- incl. alt. Jeg tog det som lynkursus på en weekend,
hvilket forudsætter, at man har kørt på en knallert med fodgear, og selvfølgelig, at
man har et bilkørekort i forvejen. Totalt set tog det 5 dage at komme gennem teori og
kørsel, men selvfølgelig tog det en evighed før jeg kunne komme til prøverne (det
føltes ihvertilfælde sådan..). Da tidpunktet endelig oprandt var det såmænd ikke
særlig svært - men jeg havde godt nok også tævet teorien godt og grundigt igennem.
En lille advarsel til dem, som overvejer at tage kortet: Undersøg hvilke maskiner der er
til rådighed hos den kørelærer du vil gå hos, og vælg en anden (selv om det er mere
besværligt - måske endda dyrere), hvis det er nogle gamle nassede maskiner!!
Vi var 3 på holdet, og vi brugte en god del af tiden med at løbe maskinerne igang, døje
med bremser der blokerede, blinklys der svigtede, og koblingskabler der satte sig fast.
Det endte med, at den ene af os måtte gå op til prøven på kørelærerens egen maskine
(som godt nok var registreret som køreskolemaskine, men aldrig var på banen): En Moto
Guzzi California på knap 1100 kubik! Dét er lidt af et spring, når man har kørt på en
Jawa 350 i alle de foregående lektioner.
Altså: Find en kørelærer med velholdte og relativt nye maskiner - gerne med en model,
som du overvejer at købe sidenhen.