Sidst opdateret: 7. marts 2014

Livet på MC 2005

Ny maskine under opsejling

Min CBR600F4 var til salg i starten af sæsonen (faktisk inden sæsonen) , og blev solgt kort efter jeg havde truffet beslutning om køb af en BMW K1200GT. Det kan du læse mere om her.

Sæsonen

Ud over at jeg skiftede MC'en var det en  relativt begivenhedsløs sæson.
Jeg fik testet dens langtursegenskaber på tur til Assen - og det var ikke lutter glæde...

Jeg oplevede, at min "nummi" ikke nød sædets fasthed/udformning efter 3-400 km. Jeg mener; jeg har før oplevet ømhed i bagen efter flere hundrede km, men det var lidt værre end på min CBR600F4 f.eks. Ikke hvad jeg havde forventet af en Touring-maskine!

Sæsonen bød ellers på et par ture til Malerklemmen - og dér måtte jeg (igen) sande at 300 kg ikke er det fedeste når man parkerer på grus. Jeg har pænt lange ben og kan sagtens "sætte hælene i" når jeg skal trække MC'en baglæns, men når underlaget er grus og maskinen er tung - så har man en opgave! Man lærer jo så, at man skal bakke ind, så man kan starte i 1. gear og dermed ikke skal trække dyret tilbage, for at kunne køre frem. 

Kvaler med BMW'en

Efter ca 4 måneder med BMW'en begyndte koblingen at ruske og til tider  føltes det som om den gled. Jeg kørte med det nogle uger før jeg konstaterede at der var "forsvundet" en del hydraulikvæske fra koblingens master-cylinder/reservoir. Der var ingen pletter i carporten, så hvor var væsken?
Jeg kontaktede værkstedet og Ragnar kunne berette at det var et kendt fænomen, som skyldtes at slavecylinderen til koblingen blev utæt. Noget med at det var en serie af maskiner, der havde fået monteret et lidt for dårligt sæt pakninger/gummitætninger. Hmmm BMW-kvalitet??

Den blev efter aftale sendt til reparation og ved samme lejlighed havde jeg så en snak med Ragnar og det med olierøgen, som ofte væltede ud af udstødningen, når jeg startede maskinen.
Jeg havde selv været en del rundt på nettet og havde kontstateret at det var et kendt fænomen med K-motorerne. Cylinderne ligger ned med cylindertoppen pegende vandret ud mod venstre. Det betyder at olien kan sive forbi stempelringene og lægge sig i toppen af cylinderne, hvilket naturligvis medfører at olien bliver brændt af når man starter. Lidet flatterende når man starter en ny og ret dyr MC, som umidelbart "oser" af kvalitet, men sandheden er en anden.... ;o)
Jeg havde læst at man kunne forsøge sig med en tykkere olie, som kunne begrænse "sivningen", g det aftalte jeg så med værkstedet, at vi skulle prøve.

Selve reparationen var omfattende fordi baghjulet skal af, bagsvingeren afmonteres og derefter kan man komme til koblingen som er en tørkobling monteret i bagenden af motoren. Ragnar fandt en god del hydraulikvæske derinde, så diagnosen var rigtig. Olien var skiftet til en tykkere viskositet og det hjalp faktisk en del på røgudviklingen. Den anden måde jeg undgik det på, var ved at stoppe motoren før jeg satte den på sidestøttebenet. Det gjorde at der var knapt så meget olie på cylindervæggene når disse blev tiltet over/ned mod venstre.

Ragnar udtrykte det ret præcist: BMW laver ikke mekanikken som Japanerne - BMW tager et lækkert stel og monterer en traktor-motor/gearkasse i det.

Og det er jo lidt det jeg oplevede: En BMW K1200GT (i hvert tilfælde min årgang) er lækker, men ikke styrevillig og så er den ikke så fin i mekanikken som mine Hondaer har været. Lidt grovere gearskift, lidt mere rusk og ryk og mindre føling med maskinen.

Ny hjelm

I 2005 anskaffede jeg en Schubert Concept hjelm med oplukkeligt kæbeparti. Det skete dels fordi den gamle Shoei XR-800 var ved at være lidt træt i foret, hvilket resulterede i at den blev presset ind mod hagen ved høj hastighed (mest på min CBR600F4 - mindre udtalt på K1200GT'eren). Ud over dette er det, er stor lettelse med klaphjelm når man bruger briller - og så har den indbygget solbrille, som kan klappes ned efter behag. Den kostede lige omkring 3000,- og blev købt lige før turen til Assen 2005.  Jeg blev lidt skuffet over støjniveauet og i særdeleshed over at antidug-filmen på visiret begyndte at "fnulre" da der kom vand ind under visiret. Jeg fik dog udskiftet visiret og forhandleren (Darling-Sørensen i Hillerød) havde ikke oplevet det fænomen før.

Samtaleanlæg på MC

Mine døtre vil fortsat gerne med på ture og det byder jo på den lille udfordring at kunne kommunikere undervejs.... Uden samtaleanlæg bliver det en endeløs række at prik på skulderen og noget råben og skrigen ud og ind af/i hjelme.

På et tidspunkt blev jeg opmærksom på nogle Cobra PMR "walkie-talkies", som T. Hansen havde. PMR (Personal Mobile Radio) er den moderne form for walkie-talkies og i den version jeg havde set har den et hav af kanaler og nogle underkanaler, hvilket gør det ret sikkert at finde en "kanal" der ikke er i brug af andre. Til dette dobbeltsæt, med ladestation kunne man anskaffe et sæt til montering i MC-hjelme. Det bestod af MC-højttalere og mikrofon og en ledning med såkaldt Push-To-Talk-knap. Den kan sættes fast på styret, så man kan trykke på den når man vil sige noget til den anden. Jeg monterede det ene sæt i ungernes hjelm og det andet i min (gamle) Shoei-hjelm.

Det fungerede faktisk fint men det er en del der skal monteres og placeres før afgang: PMR'en skal i lommen, ledning og kontakt til Push-To-Talk, samt stikket til hjelmem skal placeres hensigtsmæssigt. For ungernes vedkommende betød det at PTT-tasten blev sat rundt om pege- og langemand, så de kunne trykke med tommeltotten. For mit vedkommende kunne tasten kun med besvær placeres på venstre styrhåndtag - men BMW'en mange kontakter og dermed ret "fede" omfang, gjode det ikke helt let... men det virkede trods alt fint nok.

De 2 PMR'er inkl lader kostede ca 500,- og hvert sæt til hjelmen kostede 400,-

Fordele:
Man kan ikke snakke sammen ved høj hastighed, men det er ok op til 80-90 km/t. Det fikse ved løsningen er at flere MC'er kan snakke sammen på tværs fordi anlægget er trådløst.
Det er rimeligt billigt.
Det kan bruges som legetøj for ungerne.

Ulemper:
Begrænset kvalitet i lyden.
Lidt besværligt at "montere".
Ingen mulighed for at koble f.eks. MP3 eller telefon til anlægget.
Batteridrevet (men dog genopladeligt).

Link til PMR
Link til Headset

Aflevering til opstaldning

Jeg var sløv, slap og langsom i optrækket, så vi nåede forbi den 1. december, og maskinen stod stadig i carporten derhjemme.
At opbevare den i skuret var udelukket, med mindre jeg udvidede det....
Beslutningen blev (meget naturligt) at den måtte transporteres derind - men hvordan?
Min havetrailer var for lille (eller var det maskinen der var for stor?) - så jeg måtte leje noget. Jeg gik og funderede på om en hestetrailer mon var bedst - eller om en bil-transport-trailer ville være sagen.
Checkede den lokale Shell og synes ikke at der var gode fastspændingsmuligheder på en hestetrailer - så det måtte blive en trailer til at transportere biler på. Lidt voldsomt, men pyt.... Jeg reserverede den og det var fint.
Dagen, hvor jeg skulle afted med den nærmede sig og aftenen før ville jeg hente traileren hos Shell. Rode, rode i ordrebogen.... "Øøøhh - tjooo - ja, den trailer har vi ikke hjemme!" var de opmuntrende ord, fra ekspedienten (herefter "ekspidioten").
"Hvad???!! - Jamen jeg har jo reserveret den for 14 dage siden og alt var fint."
"Jamen den blev skadet for 2 måneder siden og den er ikke kommet retur fra reparation"
"Jamen hvad kan I så give mig istedet - der skal være plads til 300 kg MC - og der skal være kørerampe?"
"Ingenting, svarede ekspidioten"
Noget misfornøjet drog jeg ud i nattekulden for at finde en Shell der havde noget stående. Efter en tur forbi Gl. Holte (hvor en lidt kvikkere ekspedient gav mig numrene på omkringlggende Shell-stationer) havnede jeg i Farum.
Fik lavet en lejekontrakt og gik ud for at koble til. Stoplys, baglygte venstre side og sidemarkeringlys venstre side virkede ikke. Ind igen. Fik et nyt strømkabel og prøvede igen. Samme resultat. Ind og brokke mig igen. "Der må være en fejl på dit anhænger-elstik!", var det lettere flabede svar jeg fik. "Det fungerede fint med min campingvogn og min egen trailer - så det tror jeg ikke", svarede jeg. "Jamen fejlen er ikke på traileren". O.s.v. o.s.v.
Efter lidt parlamenteren om, at det jo var mig der fik bøden hvis jeg blev stoppet, og at jeg mente at de skulle bringe den i orden før jeg kunne køre, blev resultatet at jeg trillede afsted i håbet om at kunne ordne det hjemme. Endnu en ekspidiot hos Shell!
Hjemme fik jeg renset strømkablet på traileren, åbnet lygterne og fik efterhånden lyst i det hele pånær det smadrede sidemarkeringslys. Op med MC'en og spænde den godt fast.
Næste dag blev den afleveret og jeg kunne returnere vraget af en trailer (i samme stand som da jeg lejede den) til Shell. Jeg lod en bemærkning falde om at de nok liiige skulle checke den efter og ordne det med lysene, men fik kun det flabede svar at det havde de ikke tid til - og at det jo var min bil der havde defekten...
Jeg havde i øvrigt bemærket at min cruisekontrol ikke virkede og troede at den var gået i stykker, men da jeg kørte hjem efter at have afleveret traileren, fungerede den fint igen... Ak ja - den elektricitet....
Morale: Check altid standen på leje-materiel før selve dagen - på den måde kan man nå at brokke sig eller skifte udlejer.

Selve vinteropbevaringen omfattede jo ikke olieskift m.m. som man normalt ville få foretaget, idet jeg havde fået den skiftet i forbindelse med reparationen af koblingen. Ragnar lovede en fornuftig pris idet der ikke skulle fortages noget på maskinen - og ud over dette skulle jeg ikke have den opbevaret i 6 mdr. som BMW/Jan Nygaard mener er standard.

Status

Km-standen var: ca. 2.500 km
Km-standen er: ca. 7.500 km