Sidst opdateret: 7. marts 2014

Den anden MC

I juni 1997 blev CBR600F3 anskaffet! Mange penge, men hold da fest, hvor er den lækker at køre på!

Selv om den er under tilkøring kan man mærke et bundtræk og en vejbeliggenhed der er milevidt fra CB500'eren. Jeg har nu kørt 600 km på den og glæder mig som et lille barn til - for alvor - at kunne dreje den op over 5000 o/m, men den tid, den glæde.
Den blev købt hos Enghave Motor, som jeg - indtil videre - kun kan sige positive ting om! Håber det holder i fremtiden! Næste afrapportering bliver i.f.m. 1000-service.

Dec. 1997.
Det er nu længe siden, at den fik sit 1000-km service. Det var et kapløb med tiden, at nå de 1000 kilometer på 3 uger - men jeg nåede det næsten: Tælleren stod på 937 da jeg afleverede den.

Det eneste jeg havde at bemærke var, at den raslede/klirrede i kåbeglasset ved bestemte omdrejninger. Det var fjernet, da jeg hentede den igen - så det var fint nok.

Hidtil havde den jo ikke været over 5000 o/m, men NU ku' den endelig drejes længere op på omdrejningstælleren.
Kilomterne fra 1000 til 1600 kunne jeg nu stille og roligt arbejdede jeg den op mod de maksimale 13.300 o/m. Der anbefales varierende kørsel og kun korte tidsrum med fuld gas i denne periode - så det gjorde! (Mest af respekt for maskinens fremtidige vé og vel - og dermed min glæde!)

Den har nu været trykket godt og grundigt af! Jeg har haft den oppe på 'den anden side' - d.v.s. 200 km/t - og det var kun for at prøve det. Det er ikke en udpræget fornøjelse at køre så stærkt, at omverdenen nærmest ligner en meget dårlig amatør-smalfilm, som afspilles alt for hurtigt. For slet ikke at nævne det antal kvadratcentimeter, som en lille flue kan dække, når den har begået selvmord på ens visir - Uuuurgh!

Det jeg har bemærket mig ved maskinen er et rimeligt roligt moment-forløb. Den 'kommer' ikke lige pludselig, men trækker bare mere og mere, efterhånden som omdrejningerne kommer opad.

Jeg må konstatere, at jeg sjældent bevæger mig over 8-9000o/m, da det er helt overflødigt - med mindre der lige er en eller anden 'Bimmer' eller Porsche, hvis fører ikke helt har fattet, at så'n et stort tungt skrummel af en bil, ikke kan følge med en MC i 0-100 km/t disciplinen.

Den har givet mig mange afsindigt gode timer i løbet af sæsonen 1997, som blev til 4300 km på CBR600F'eren og ca. 800 km på CB500'eren. Jeg afleverede maskinen til opstaldning 3 dage før forsikringen ophørte - og det gør den jo pr. 1/12. Den sidste tur til forhandleren var godt nok kold og meget dugget at gennemføre.

Min vurdering af maskinen:

Generelt

Denne maskine er den anden motorcykel, som jeg har ejet.

Min første var en Honda CB500, som jeg var glad for som begyndermaskine – men lysten til noget mere ’racer-agtigt’ gjorde, at jeg udskiftede den efter lidt over 1 sæson. Det dér med det ’racer-agtige’ er en sandhed med modifikationer; jeg ville gerne have flere hestekræfter, 4 cylindre, en fuldkåbe og en mere fremad-lænet kørestilling.
Jeg kiggede på Suzuki GSX600F, som jeg har hørt pænt om, men den var ikke lige mig. Yamaha YZF600R (Thundercat) blev også taget i betragtning, men valget blev altså en Honda CBR600F.
YZF600R og CBR600F er ellers utroligt ens, men 2 ting skiller dem (efter min mening): At YZF600R ikke har midterstøtteben, samt at den har bremsevædskebeholderen placeret på et klodset/grim sted. Midterstøttebenet er altså rart, når man skal servicere maskinen – specielt ved smøring af kæden, som trods alt foregår ret hyppigt.
(En ting mere, kan være, at CBR600F har været på markedet i over 10 år – og stadig bliver betegnet som rigtig god, mens YZF600R var helt ny – om end fint anmeldt)

Jeg købte den hos Enghave Motor, hvor jeg modtog en god og venlig betjening – og da det endelig gjaldt, var de også hurtige til at få den hjem til prøvesidning og siden hen til at få pladerne på.

Det bør bemærkes, at jeg er 193 cm lang – og min ’stelgeometri’ gør, at jeg ofte døjer med manglende benlæmgde i bukser, biler – og endda på mc’ere. Alle betragtninger om vind/turbulenser bør læses med ovenstående i baghovedet…

Egenskaber

I forhold til CB500, som jo er mit eneste sammenligningsgrundlag, er CBR600F helt utrolig!
Den er let at køre, let at svinge med og helt uden indbyggede ’overraskelser’.
Når man kommer fra en 2-cylindret CB500, er det første man bemærker, at der er meget mere bundtræk i CBR600F. Den næste oplevelse er, at den uhyggeligt hurtigt sniger sig op på den anden side af lovligheden, når man ligger på motorvej – helt uden at man føler ustabilitet. Jeg har oplevet at CB500’eren ’woblede’ ved høj fart gennem lange bløde kurver, men det er der ikke så meget som en snert af med en CBR600F.
Ved hastigheder på over 130 km/t kan man ’pludselig’ mærke fartvinden – og når maskinen når maks. hastigheden (ca. 235km/t på speedometeret) føler jeg mig som en hamster i en hurtig tørretumbler.

Motoren begynder at trække for alvor, når men kommer op til ca. 7000o/m, og momentet topper ved 10500 o/m (maks. effekt nås ved 12000o/m), men jeg føler ikke, at jeg skal skifte gear særligt ofte, for at have rigeligt med trækkraft til rådighed.
Gearskiftet er godt, om end ikke helt uden ’klonk’-lyde ved skift fra 1. til 2. gear. Jeg havde samme oplevelse med CB500’eren – og det fik jeg at vide var ’typisk Honda-gearkasser – men det betyder ikke noget’. Ja, lyden er der – og jeg håber, at det ikke betyder noget….

Bremserne er gode, og kombineret med affjedring og stelgeometri giver det en motorcykel, som opfører sig pænt, under stort set alle omstændigheder. Nedbremsninger i sving er prøvet, og det forløb pænt og ordentligt.

Sidespejlene er gode (vidvinkel) og sidder tilpas langt ude, til at man ser andet end sig selv i dem.

Jeg har endnu ikke haft behov for/lyst til at stille på affjedringen, men den har selvfølgelig alle de justeringer, som man kan forvente af en 600ccm sportsmaskine; forspænding, ind- og ud-dæmpning..

Kørestillingen er god. Den er hverken for meget for- eller bagud-lænet, som man bliver ikke træt i hvarken håndled eller ryg, af denne maskine. Den er all-round.
Bagsædet er rimeligt veldimensioneret, men jeg har ikke haft en ’anmelder’ med bagpå, så jeg kan ikke udtale mig om komforten – endnu.

Konklusion

En hammer-go’ maskine, som kan bruges til alt fra ’race’ til langtur.
Jeg vil dog ikke anbefale den til begyndere, men det er mere noget principielt. Jeg tror sagtens, at en begynder ville kunne tumle denne maskine, men det er immervæk 105HK vi taler om – og lidt for meget gas i et sving kan være fatalt; man får hvad man beder om på denne maskine.
Prismæssigt ligger den langt over Suzuki (som er luftkølet), men følger trop med Yamaha YZF600R og ligger noget under Kawasaki ZX-6R.

Største skuffelse: At der ikke var det samme dejlige aflægningsrum under sadlen, som jeg havde på CB500’eren. Der er kun en lille hylde til en instruktionsbog – og selv den aflæggeplads er nu væk, til fordel for en tyverialarm.
Største glæde: At største skuffelse ikke var større ;o)

Jeg kan kun anbefale en CBR600F!