Montering af Scottoiler på VFR800FI
Jeg har - i en periode med kardantræk - ikke haft behov for Scottoiler, men efter anskaffelsen af en VFR800FI, skulle der monteres én igen.
Den koster nu 968,- mod 898,- i 1999, så den er ikke blevet meget dyrere...
For en listning af hvad sættet består af kan du se her, det har ikke ændret sig de sidste 7 år... (bortset fra farven på olien)
Montering
Processen kræver tålmodighed og et lille udvalg af værktøj:
- Topnøglesæt
- Gaffelnøgler
- Hobbykniv
- Skruetrækkere
- Lommelygte
- Ekstra plaststrips
- Lighter (eller anden varmekilde)
Jeg valgte at placere selve oliebeholderen lige til højre for - og bagved - tanken. Der er plads lige foran bremsevæskebeholderen og man kan bruge det hul der er til overs i beslaget, der holder den.
For at komme til skal man fjerne sædet, og den sorte afskærmning, der sidder på højre side bag tanken. Der er tale om 3 plastclips, som man skal trykke midterdelen ind på, for at kunne tage dem ud. Når det er gjort løftes dækpladen ud. Klipsene gøres klar til montering ved at sprede "benene" ganske lidt, så midterdelen kan trykke op gennem "hovedet" på clipsen. Pas på ikke at brække dem!
Du har nu fri adgang til bremsevæskebeholderen og det omtalte beslag:
Jeg valgte at afmontere den lille vinkel, som "ringholderen" er forsynet med fra producentens side. Jeg brugte så et stykke "hul-jern"/beslag som jeg bukkede, i en vinkel på ca 45 grader, tæt ved hullet i den ene ende.
Fastgør beslag og holder til hinanden og fastgør beslagets anden ende på undersiden af beslaget der holder bremsevæskebeholderen. Brug ikke hullet til højre - dér skal plastclipsen, som holder afdækningen, monteres.
Der skal byttes lidt om på ringe/bøsningerne på holderen før den kommer til at sidde som her:
Næste (spændende) del er at finde et sted hvor man kan få noget vakuum. Nu slipper du for arbejdet med at lokalisere - og udtænke en sammenkobling til - en brugbar vakuumslange, men du slipper ikke for min lidelseshistorie.
Tanken skal løftes op, så man kan komme til de indre dele af motoren. Det sker ved at løsne de 2 forreste skruer på tanken, og løfte forenden op. I gummibøsningerne på tanken sidder en metalbøsning: PAS PÅ ikke at tabe dem. Jeg brugte 2 stykker ståltråd til at stikke gennem og dermed fastholde dem. Sæt noget i klemmen mellen stellet og tankens forende så denne holdes oppe. (Manualen foreskriver at man bruger C-nøglen som også bruges til at fjederforspændingen bagpå. Jeg brugte en lang skrutrækker. Bare pas på den ikke smutter og ridser tanken/stellet.
Man kan nu se luftfilteret og med lidt god vilje kan man se en masse slanger og mekanik inde under det. Det er dér man skal finde en vakuumslange. Jeg startede glad og fro ud med at tro at jeg kunne bruge den vakuumslange der går på oversiden af luftfilteret, men det skulle vise sig at være et flop. Nu da jeg har fået en reparationshåndbog, kan jeg læse at der kun er vakuum i den ved mere end ca 5.000 o/m idet den bruges til at styre en ekstra åbning i luftfilteret, når der er brug for det.
Jeg monterede t-stykket og en ekstra stump slange, trak vakuumslangen ned til oliebeholderen og fastgjorde slangen med strips. Inden jeg gik videre prøvede jeg dog lige at starte maskinen for at se om der var vakuum på slangen... det skete med oliebeholderen i hånden så jeg kunne se ventilen bevæge sig, hvis det virkede. Det gjorde det ikke! Øv*3! Husk i den forbindelse at sænke tanke inden du starter maskinen - tanken kan falde ned og det vil sikkert ikke være en god oplevelse ;o)
Nå, der var nu kun 1 vej: Af med luftfilteret. Det tog noget tid, men gjorde det muligt at se hvad der var af slanger der løb frem til indsprøjtningerne. Den skal - trods alt - stadig synkroniseres, selv om det er med indsprøjtning. Jeg lokaliserede noget der så brugbart ud og kunne så følge en slang op til undersiden af luftfilterkassen, hvor den var tilsluttet en "dims". Nu ved jeg at det er MAP-sensoren (Manifold Absolute
Pressure) fordi jeg har en værkstedshåndbog. Samme procedure igen (for ikke at klippe i den originale slange). Monter en kort stump plastslange op studsen til MAP-sensoren
og sæt t-stykkets ene ende der ind i. Den anden enden forbindes til den oprindelige slange. Den tredie ende bruges så til vakuum-styre-slangen til Scottoileren. På billederne kan man ane plastslangen som sidder op ad - og så kan man se t-stykket og tilslutningsniplen til vakuumforbindelsen, der skal føres til Scottoileren.
Jeg samlede hele molevitten og konstaterede at jeg slet ikke havde behøvet at afmontere hele luftfilteret for at finde vakuum...: Man skal jo bare vide hvor man skal tage det - og det gør du nu! Altså har jeg sparet dig for ca 1 times frustration - og det er hele meningen med denne anvisning :o)
Vær opmærksom på at plastslangen nok ikke tåler så meget varme som den originale vakuumslange så sørg for, at den ikke rører motortoppen. Prøv også at undgå at den originale slange bliver presset mod motorblokken. Altså: Lav plastslangen så kort som mulig.
Fornyet test (ved at starte motoren) viste sucess!! Ventilen bevæger sig op når der kommer vakuum - præcis som den skal. Vakuumslangen blev afkortet og Scott'en monteret på sin plads.
Så kom turen til montering af den slange, som skal føre olien frem til kæden. Jeg førte den ned forbi batteriet og over til kædeskærmen, hvor de 2 bremseslanger er fastgjort. Stripsede dem fast (ikke stramt).
Fødeslangen føres ned på bagsiden af kædeskærmen for at få den under kæden. Igen: Fastgør slangen med at strip til kædeskærmens fastgørelse til bagsvingeren.
Slangen føres så frem til bagsiden af kædeskærmens forside (krymlet beskrivelse) som vist her:
Jeg monterede det medfølgende beslag, som kan fastholde fødeslangen, under kædeskærmens fastgørelsesskrue (umbraco). Det skete ved at lægge en stor skive (med et hul, der kun er stort nok til at passe til umbracoskruens gevind) mod bagsvingeren. Uden på den kom så beslaget og kædeskærmen og tilsidst umbracoskruen. Det gør at beslaget sideer fast, men ikke mere end man kan vippe det ved håndkraft, og det kan blive nødvendigt på et senere tidspunkt. Jeg afkortede det hårde hvide rør til ca halv længde og bøjede det en smule så de kom til at pege lidt ind mod tandhjulet. Kunsten er at undgå at kædehjulsmøtrikkerne rammer føderøret, men alligevel kan komme til at dryppe olien i "kl. ca. 6 positionen" - altså nederst på tandhjulet. Såden skal det være, for at sikre at olien v.h.a. centrifugalkraften slynges ud på kædens anden side. jeg brugte det lille spændebånd, der leveres med, til at fastholde røret til beslaget. der udestår nu noget tilpasning af dryp-røret (det tynde sorte) som kan varmes og bøjes indad. Det tager lidt tid og den sidste finpudsning kan klares ved at bøje/dreje beslaget lidt ind/ud/op/ned.
Alle kabelstrips kan nu strammes lidt mere, så de fastholder fødeslangen. Fødeslangen afkortes oppe ved Scottoileren, som fyldes med olie efter forskrifterne. Jeg valgte at fylde den op til kanten af påfyldningshullet og så sætte udluftningsslangen på. Så satte jeg stillekransen på "prime" og pustede i udluftningsslangen, indtil olien var fremme ved dryprøret.
Man skal så, som det sidste regulere mængden af olie, som skal føres frem til kæden. Der kommer kun olie frem, når der er vakuum; det vil sige når motoren kører.
Monteringsvejledningen anbefaler mellem 1 og 2 dråber pr minut, men jeg har ladet mig fortælle, at man normalt kun skal sætte den til 1 dråbe pr 2 minutter.
Det er umuligt at give anvisning på hvor stillekransen skal stå, for at give den mængde olie, da det afhænger at højdeforskellen mellem styreenden og dét sted hvor
olien drypper ud (tyngdekraften). Her ud over betyder det en del om olien bliver varmet op undervejs til dryp-røret (hvis slangen løber tæt ved varme dele af
motorcyklen), da olien bliver mere tynd, når den varmes op, hvorved der vil flyde mere igennem. Det er noget du selv må eksperimentere med. Min står på ca 4 på stillekransen lige nu og så må jeg justere op/ned efter vind og vejr ;o)
Jeg vil selv vurdere det ud fra 2 ting: Om kæden ser velsmurt ud og om der er olie på bagfælgen.