Den sjette MC
Maj 2020
Så blev den sjette MC i rækken en realitet.
Min fine VFR800 har tjent mig godt gennem 14 år. Det var en mega fin maskine, som jeg tilbagelagde 40.000 km på. Læs mere om "Viffer"
her og billeder ligger
her
Baggrunden for at skifte Viffer ud var simpelthen at der måtte ske noget nyt. Min lettere fremskredne alder og deraf følgende gener, gjorde at jeg i 2017 begyndte at overveje et skifte.
Mine tanker gik i retning af en mere højbenet MC - med en deraf følgende mere oprejst kørestilling.
Jeg kiggede en del rubdt og kom mere og mere til at drive i retning af
Yamaha Tenéré T700,
Honda African Twin (1000ccm),
Ducati Multistrada 960 S og også lidt i retning af
BMW F850
Det endte dog med en Yamaha Tracer 900GT.
Hvorfor så det?
Af mange grunde. For det første synes jeg den ser godt ud (se billeder her). For det andet er den i den billigere ende af disse MC, hvor Ducatri stikker helt af, hvis man skal have udstyr med.
BMW har jeg ikke så superfede erfaringer med, selv om det burde være glemt nu (men det er det ikke). Både Tenéré og African Twin piv-lækre, men jeg kan bedre lide kombinationen af det sportslige og rejseenduro på Tracer 900GT.
Når det kommer til stykket, er det jo en smagssag, da de alle kører godt og er lækre maskiner.
Bestilling
Efter al min surfen på nettet, besluttede jeg mig for at få et buf på min gode Honada VFR. Jeg kontaktede Fisker MC og kom i kontakt med Ea,
som sammen med Joel og sønnen kører butik og værksted i København.
Ea var klar med et bud, kort tid efter jeg have sendt hende link til min MC, som jeg havde annonceret på 123mc.dk. Så kunne hun nemlig se detaljer dér.
Vi fandt en fornuftig byttepris og aftalte en prøvetur, og som hun sagde:
Hvis du sælger den privat (for 4000 mere) - så køber du bare til listepris. Intet problem der!
Jeg fik en god testtur: Jeg var solgt, hvorfor jeg købte ;-)
Afhentningen
Jeg havde temmelig mange ekstradele til min VFR (sidetasker+topboks+stativer/bagagebærer som ikke var monteret + original udstødning + touring kåbeglas og diverse småting som monteringsvejledninger og stumper tiol montering af
al udstyret) hvorfor jeg fik min kæreste til at fylde bilen med stumperne og så kørte jeg ind på Viffer.
Alt var klappet og klart og Joel gennemgik Traceren med mig, så jeg kendete dens basale funktionalitet.
Der er jo en del elektronik ombord nu om dage, så en hurtig gennemgang af Traction Control, Motorstyringsprogrammer, Fartpilot og Display var fin.
Han gav sig også tid til at vise sædehøjdejustering, taskemontering, lys, havariblink, affjedringsindstillinger og andre ting. Meget fin service.
Service, venlighed og Kaffe
Fisker Motorcykler er indhyllet i venlighed, professionalisme og service. Mere er der ikke at sige om det!
travlhed er der plads til en hyggesnak og en kop kaffe, og man føler sig genkendt derinde. Lige dét skyldtes nok også at der var nogen dialog før den endelige handel og afhentning var en realitet. Men: Ros til Ea og Joel!
Jeg har gennem årene været hos en del motorcykelforhandlere - og mange - rigtig mange - kunne godt trænge til et stavekursus i ordet "service" og "venlighed". Gennem de mange år som redaktør på www.dmcn.dk ("Dansk MC Netværk" er i dag nedlagt) har jeg set
mængder af utilfredse MC'ister som gav virkelig dårlige anmeldelser til forhandlerne. (Nogle har nok været urimeligt hårde, men forhandlerne fik altid chancen for at tage til genmæle, og nogen gjorde det.)
Mange af de negative oplevelser skyldte manglende efterlevelse af aftaler, og en del skyldtes af regninger pludselig eksploderede uden af kunden blev taget med i beslutningerne - eller var blevet advaret på forhånd:
"Din MC er 18 år gammel og hvis vi skal åbne motoren vil der være en risiko for at der er ting der knækker/skal skiftes - også selv om du "kun" skal have stillet ventiler". Dét vil være forventningsafstemning og det kan alle godt lide at være.
Både ved handlen og de 4-5 gange jeg har været forbi sidenhen, for at købe udstyr og få lavet 1000 km service har niveauet været højt på alle plan: Jeg kan kun give Fisker MC 5/5 stjerner (*****)!
Hjemtur med turbulenser
Dejligt at sidde på ryggen af en ny MC! Jeg var klar over at kåbeglasset ikke passede mig helt godt, og det fik jeg bekræftet igen på hjemturen. Trods indstillingsmulighederne op/ned i 7 positioner var der turbulenser omkring mit hoved.
Jeg er 193 cm og derfoe havde Joel sænket sædet til lavest af de 2 positioner, men det var altså ikke nok.
Jeg bestilte drefor et originalt touring kåbeglas som både er bredere og højere. Joel var flink at montere det, da jeg hentede det - og det originale kunne jeg lige præcis have i rægsækken.
Dét hjalp ikke meget på problemet, så jeg pillede det af efter turen hjem og kontaktede Joel. Han havde ikke en umiddelbar (sikker) løsning og normalt tager men ikke kåbeglas retur véd jeg far andre forhandlere. Men dajeg selv fandt et
MRA Vario kåbeglas, som Fisker kunne tage hjem til mig fandt vi en løsning sammen. Jeg betalte selvfølgelig for det ny glas + 200 kr for "lån" af dét jeg returnerede. Igen: Super service!
Jeg kan kun sige at Vario glasset fungerer fedt for mig. Om det vil gælde for andre? Aner det ikke. Hjelmens udformning, førerhøjde siddestilling, typisk fart og mange andre ting, der spiller ind.
Men det virker for mig. Jeg har - helt ærligt - ikke gidet lave en side om monteringen af kåbeglasset, da det er en 4-skruers-no-bariner.
Jeg har efterfølgende monteret:
En original kølerbeskytter (radiator protector)
Garmin Zumo GPS
Og en Scottoiler
Teknik og billeder
Motor: Vandkølet 3-cylindret 4-takts rækkemotor; dobbelt overliggende kædetrukne knastaksler (dohc), 4 ventiler per cylinder; 847 cm³, boring 78 mm, slaglængde 59,1 mm, kompressionsforhold
11,5:1; 115 hk (84,6 kW) ved 10.000 o/m, 8,9 kgm (88 Nm) ved 8.500 o/m. Indsprøjtning, Ø 41 mm. Miljøgodkendelse: Euro4. Vådsumpsmøring. 415 W generator, 12V/9 Ah batteri.
Transmission: Primærtransmission ved tandhjul, udvx. 1,681
(79/47), våd flerpladekobling, 6 gear, udvx. 2,667/2,000/1,619
/1,381/1,190/1,037, sekundær kædetræk, udvx. 2,813 (45/16).
Stel m.m.:Sammenboltet alu-stel, medbærende motor, akselafstand
1.500 mm, kronrørsvinkel 66°, efterløb 100 mm, Ø
41 mm upside-down-forgaffel, justerbar fjederforspænding
og returdæmpning, 137 mm vandring (fuld justerbar); asymmetrisk
alu-svinggaffel og monofjederben med monocross
linksystem med justerbar fjederforspænding og returdæmpning,
142 mm vandring. Ø 298 mm dobbeltskive forbremse
med dobbelt-stemplede calipre og ABS, bag Ø 245 mm skive
med 1-stempel caliper og ABS. Fælgstr. 3,5” alu, 5,5” alu,
Dunlop Sportmax D222 dæk, 120/70 ZR17, 180/55 ZR17, dæktryk
solo (passager) 32/42 (36/42) psi.
Mål og vægt m.m.: Længde 2.160 mm, bredde 850 mm, højde
1.375 mm. Sædehøjde 850-865 mm. Tankkapacitet 18 liter
(reserve 3 liter). Vægt køreklar og fuldtanket 214 kg (215
kg) (med tasker og beslag +12 kg).
Præstationer og forbrug: Benzinforbrug iflg. fab. 18,8 km/l,
oktan 95 blyfri. Teoretisk aktionsradius iflg. fab: 338 km. Service-
intervaller: Olie- og filter-skift hver 10.000 km (3,4 liter
m/ filter), ventil-tjek hver 40.000 km.
Udstyr: Ny/Forbedret affjedring
Cruise-control og varmehåndtag
Quick Shifter for let opgearing
TFT-instrument i farve
Hårde indfarvede 22-liters sidetasker
Pris: 166.000 i runde tal inklusive lev. Garanti: 2 år (5 år på motor, elektronik og gearkasse).
Præstationer:
0-100 km/t:
3,4 sek
0-200 km/t: ?
Tophastighed: 216 km/t
Hastighed ved 1000 o/m 6. gear:
Og billeder kan du se her
Motortype | 3-cylindret, 4-takts, væskekølet, DOHC, 4-ventilet |
Slagvolumen | 847 cm³ |
Slagvolumen | 847 cm³ |
Boring x slaglængde | 78.0 mm x 59.1 mm |
Kompressionsforhold | 11.5 : 1 |
Maks. effekt | 84.6kW (115PS) @ 10,000 rpm |
Maks. moment | 87.5Nm (8.9kg-m) @ 8,500 rpm |
Smøresystem | Vådsump |
Koblingstype | Våd, Multi-disc |
Tændingssystem | TCI |
Startersystem | Elektrisk |
Transmissionssystem | Konstant indgreb, 6-trins |
Final transmission | Kæde |
Fuel consumption | 5.5l/100km |
CO2 emission | 127g/km |
Karburator | Benzinindsprøjtning |