Sidst opdateret: 7. marts 2014

Montering/brug af Garmin GPS V (på CBR600F4)

Indledning

Denne side handler om anskaffelse, montering og brug af en GPS på min MC. Jeg har også skrevet nogle mere generelle ting om brugen af GPS V fra Garmin.

Bemærk: At alle billeder af navigatoren, hvor der vises hastigheder/navigation er taget i demo-mode, hvor man kan simulere kørsel på ruten. Jeg har ikke taget dem 'on-the-road'.

Anskaffelsen

Som det store legebarn jeg er besluttede jeg i foråret 2002 at jeg ikke kunne leve uden en GPS.

Jeg havde læst en del om herlighedsværdien i en GPS og gik på shopping på nettet. Det sted hvor man angiveligt kunne finde dem billigst var i www.gpswarehouse.co.uk i England. Jeg fandt da også ud af at der kunne spares i omegnen af 1000,- kroner, men valgte at købe den herhjemme p.g.a. reklamationsretten, som er på 24 mdr i Danmark, men kun 12 mdr i England.

Kort om GPS V

Min kærlighed faldt hurtigt på Garmin GPS V, som er en af de første håndholdte GPS'er der kan lave 'turn by turn'-navigering. Det vil i realiteten sige, at den den ikke bare kan angive en foruddefineret rute, men at den selv kan vælge vejen, blot man angiver destinationen. Skulle man finde på at afvige fra den - af GPS'en - planlagte rute, vil den blot beregne en ny rute til den valgte destination.

GPS V har ikke datakasetter, hvilket er både et plus og et minus. Det er et plus man stort set altid skal købe ekstra datakasetter (mere hukommelse) til de GPS'er der leveres med kasetter. Det er ret dyrt, men det giver til gengæld mulighed for at have flere kortområder med i lommen, når man kører lange stræk.

På min GPS V kan der ligge 19MB data, som loades diekte ind i GPS'en via det medfølgende kabel og en PC's serielle port. Man kan ikke have hele Danmark loadet på en gang og det er lidt tyndt. Det betyder dog ikke at man er lost, blot at der vil være områder, hvor der ikke er så mange detailler med på kortene. Hele Europa ligger altså som mindre detailleret kort og ideen er så at man loader de kortdele hvor man har brug for ekstra detailler.

Når man får GPS V følger der en Mapsource City Select CD med, som man skal have en unlock-kode til. Denne unlockkode er dedikeret til en GPS-enhed og kan derfor ikke bruges med andre - så glem det med at få en kopi af CD'en...... Jeg har dog fået oplyst af en anden GPS-bruger at man kan få 2 unlockkoder til samme CD i tilfælde af at man har 2 GPS-enheder. Man kunne så (i teorien) bestille en region selv - f.eks. skandinavien og bede en anden bruger om at få unlocked f.eks. frankrig. På den måde kunne man så have 2 områder tilgænglige uden ekstra udgifter. For at få åbnet mere end en region (der er 6 i alt i Europa) skal man betale for alle de øvrige områder og det koster ca. 1500 kroner hos f.eks. www.gps.dk

Ud over CD'en følger der et cigartænder-strømstik med så man kan bruge bilens strøm i stedet for at tære på de 4 penlightbatterer der sidder i enheden. Der følger naturligvis også et dataoveførselskabel med, så man kan uploade/downloade data til/fra GPS'en. Sidst men ikke mindst er der en holder med, som nemt kan sættes på bilens instrumentpanel ved hjælp af de medfølgende velcro-strips eller dobbeltklæbende tape.

Monteringen

Nu havde jeg jo en ide om at kunne bruge den på MC'en og ledte derfor efter en måde at montere GPS'en på denne. På www.touratech.com og www.gps.dk har de et flot beslag til MC-montering, men det koster 700 kroner og det var jeg alt for fedtet til at ville give - specielt set i lyset af at Touratech-beslaget er beregnet til Enduro-maskiner (eller lignende) hvor man ofte har et tværgående tyndt rør mellem 'håndtagene' og det har en sports-mc ikke. Det ville under alle omstændigheder betyde at jeg skulle til at modificere på beslaget, hvilket virker fjollet når det koster 700 dask.

Altså må man jo udtænke en anordning som kan bruges........

Det endte med at jeg ville bruge kronrørshullet som stedet hvor man monterede GPS'en på en eller anden måde. Fandt ud af at det medfølgende plasticbeslag kunne bruges delvist. Hvis man skiller det ad kan man bore et hul i midten og så sætte en skrue igennem, som kan fastgøres i et eller andet.

Det medfølgende beslag. Skruehullet anes i den nederste del.

Problemet var hvad skulle skruen sættes fast i? Jeg forsøgte at tilpasse en korkprop og skrue en træskrue igennem beslaget og gennem proppen, som sad i kronrøret. Duede ikke! Det sad alt for løst.
Prøvede så at skyde flere stykker plasticslange ind i hinanden og lade en lang skrue gå gennem beslaget, videre gennem slangerne, en skive i bunden og så en møtrik. Ideen var at komprimere slangen efter den var ført ned i kronrøret, så den ville kile sig fast når man strammede skrue/møtrik sammen. Duede ikke! Det sad også for løst!
Så var det jo, at jeg pludselig kom til at tænke på styrproppen, der sidder i enden af et cykelstyr, når det er beviklet med tape/grip; det ekspanderer jo også når men strammer skruen. Ud og flå styrproppen af cykelstyret og ploppe den i kronrørshullet.

Sandelig! Det passede rigtig godt. Men ville det kunne holde beslaget ordentligt? Jeg måtte først finde en længere skrue. Det tog noget tid at komme gennem alle rodeæskerne, før jeg fandt en der kunne bruges.

Skruen gennem beslag og styrprop og så på med den hvælvede møtrik-skive, der sidder i bunden af styrproppen.


Det adskilte beslag.

Ud og prøve! Success!! Ikke blot sidder den godt fast - styrproppen giver samtidigt en vis vibrationsdæmpning, da den er relativt blød. Det med vibrationerne havde jeg læst en del om i forbindelse med undersøgelserne af Tourataech-beslaget, hvor man gjorde en del ud af at fremhæve, at vibrationerne kan få GPS'en til at få kortvarige black-out's idet batterierne vibrerer så meget at de kortvarigt kan miste forbindelsen med batteripolerne i GPS-en. Dette fænomen er vistnok mest udtalt med GPS V, men forekommer også på GPS III og IV. Nå, pyt det sad så fint og prøveturen ville vise om der var problemer.

Prøveturen blev ført taget et par dage efter, da det var sen aften da jeg var færdig og ikke havde tid de følgende dage. Det fungerede rigtig godt, men batterierne slap op efter ca ½-delen af turen. Øv! Da jeg kom hjem trykkede jeg alligevel lige på tænd-knappen og så kørte den fint igen?! Der var ca halvdelen af batterikapaciteten tilbage ifølge GPS'en egen strømmåler. Underligt........ Nåååeee nej - det var selvfølgelig rystelserne der havde givet det føromtalte blackout. Kuren, som blev anbefalet af bl.a. Garmin selv er at have ekstern strøm på GPS'en under kørslen.
OK - så må men have kløerne i et strømkabel. 399 kroner (!) for en stump ledning og et lille stik med 4 ben!! Niks du gamle - den køber jeg ikke.

pFranc og PledgePlug

Jeg havde set et sted på nettet hvor nogen lavede de stik og solgte dem for en rimelig penge. Garmin sælger dem simpelthen ikke løst og det har tilsyneladende irriteret en mand i USA så meget at han lavede nogle selv. Han har skrevet om det på www.pfranc.com hvor han også beskriver hvordan de sælges over hele verden. Den danske pFranc (udtales med stumt 'p'), som er Ole P. Bielefeldt er at finde på http://pfranc.com/cgi-bin/pub/c_dk?pid=Pplug og ham kontaktede jeg så, som anvist, pr email. Princippet er at man betaler det man vil (dog bør man anstændigvis mindst dække portoen) for stikkene, som kaldes PledgePlugs. Man kan så tage varerne i skue og vurdere hvad man mener de er værd før man vælger hvor meget man vil betale! En meget usædvanlig forretningsmetode/prissætningspolitik, men også meget flot, synes jeg! Jeg betalte det enbefalede beløb (90 kr) da jeg fik de 2 bestilte stik efter få dage. Anvisningen på hvordan man forbinder stikkene kan man finde på www.pfranc.com, men jeg vil samtidig gøre opmærksom på at man kan købe dem færdigsamlet og testet gennem den danske Pfranc til nogle hundrede kroner. Han har også strøm og datakabel til salg. Altså: Hvis man ikke er fortrolig med en loddekolbe og elektronik, skal man lade være med at eksperimentere med det!
Husk også at det er meget forskelligt hvilke forsyningsspændinger de forskellige GPS'er accepterer. GPS V er meget tolerant; den kan tåle fra 8 til 32 volt, så der er ikke behov for at lave spændingsregulering til den, når den skal bruges på MC'en - med mindre man har 24 volts anlæg ;o))

Jeg lavede 2 kabler: Et til strømforsyning til MC'en og et som har både strøm og data til at bruge når man uploader/downloader derhjemme. Det tager en anseelig tid af downloade kort, ruter m.m. og det originale kabel tillader ikke ekstern strømforsyning samtidigt med dataoverførsel, hvilket irriterede mig da det koster en del batteri at overføre data i ca 1 time.

Det færdige resultat

Her er så billeder af den færdigmonterede holder uden og med GPS'en

 

 

Opstart af GPS V

Jeg har nu prøvet GPS'en en del gange i såvel bil som på MC'en. Det første der slog mig var, hvor følsom den er overfor dårlige signaler. Den fungerer slet ikke indendørs; der skal være frit udsyn til himmelen/satelitterne. Selv træer kan tage udsynet til satelitterne og så mister man navigationsfaciliteten. Den kommer dog igen, når GPS'en igen modtager et rimeligt signal.
Når man tænder den vises en oversigt over de satellitter GPS'en kan 'se' på himmelen. Der vises dels 'navnet' på den enkelte satellit og den styrke hvormed signalet modtages, ligesom den position på himmelen kan ses.

Dette skærmbillede kan kaldes frem når som helst man har behov for at se hvordan signalkvaliteten er.
Der skal mindst 2 satellitter til, før man kan bruge GPS'en. Man har i så fal 2D modtagelse. Bedst er det med 3 satellitter/3D-modtagelse, som gør at man har både x, y og z-koordinaterne med i beregningerne. Det vil sige at man har længde- og breddegrader og højde over havet med i beregningerne.

Parametre

Man kan justere et hav af paramtre - f.eks. om man vil undgå at blive ført på motorvej, lige som man kan angive om "man" er en lastbil, en bil, en cykel eller andre forskellige transportmidler incl. fødderne. Desværre kan man ikke angive motorcykel, lige som man ikke kan angive at al ruteplanlægning skal foregå via småveje (og helst de snoede).

Det er desværre heller ikke muligt at angive, at man ikke vil med færger. Det har gjort at jeg ofte er blevet dirrigeret op over Hundested-Rørvig, når jeg har ville køre til f.eks. Nykøbing fra Hørsholm. Når man så (stædigt) kører nedenom, så bliver GPS'en ved at angive at man skal op mod Hundested, indtil den mener at det er smartere at man kører nedenom. I nævnte tilfælde ombestemmer den sig i nærheden af Herlev.

Her er billeder af de forskellige Setup-faneblade man kan vælge (beklager reflekserne i displayet, men det er pokkers svært at fotografere sådan et display uden at få reflekser/genskær på):


System


Time


Guidance


Routing


Units


Timers


Location


Alarms


Interface

 

Under "System" bemærker man (måske) at der er et punkt der hedder "Display", hvor der er valgt "Landscape". Det er såmænd bare en fiks detaille: Man kan dreje displayet, hvis man hellere vil have Portait-visning - altså højformat i stedet for bredformat:

Betjeningsknapperne sidder så over displayet, ligesom antennen. Det kan også gøres direkte - altså uden at gå ind i setup - ved at holde knappen "Page" nede i ca. et sekund - Vupti, så drejer displayet fra høj til bred eller omvendt.

 

Waypoints

Der kan som sagt gemmes op til 500 waypoints. Et waypoint er en specifik markering/position på kortet. Det betyder altså at man kan gemme op til 500 forskellige positioner, som bl.a. kan bruges til ruteplanlægning. Waypoints kan navngives og man kan tildele dem et lille ikon. Navnet og ikonet vises, når man ser på skærmen og kigger på et udsnit, hvor man har gemt waypoints.

Man kan dermed gemme f.eks. Malerklemmen's position med et passende ikon og så bede GPS'en om at navigere en til Malerklemmen. Hurtigt og nemt.

De fleste af os har vel også kørt en tur, hvor man ved et tilfælde finder en rigtig god vej/rute, men desværre ikke kan finde tilbage til den, når man skal vise andre den. Slut med det! Gem et par waypoints og søg tilbage til dem.

Ruteplanlægning

Der findes flere forskellige muligheder for at navigere sig frem til at bestemmelsessted.

Man kan søge efter vejnavn, husnr, postnr og land. Man kan bruge waypoints. Man kan bruge "Points of interest" som omfatter Spisesteder, tankstationer, stationer og meget mere. Det har faktisk været en fornøjelse at kunne bede den om at finde nærmeste tankstation, når man var ved at løbe tør for benzin :o)

Eksempel på udsøgning efter en tankstation:

1) Vælg Points of interest

 

2) Vælg Services

 

3) Vælg Auto Fuel

4) Vælg den tank du vil køre til.
Forinden dette billede er der faktisk et, hvor man kan vælge de forskellige benzinmærker: Statoil, DK-benzin o.s.v.

 

Endelig kan man benytte nogle af sine waypoints, som destinationen.

Der er mulighed for at sætte den til at vise retningen til bestemmelsesstedet i fugleflugtslinie, hvilket er ganske fint, når man bare kører på må og få, men gerne vil ende et bestemt sted.

Den viser så løbende afstanden (i lige linie) og ens afvigelse fra dén lige linie der forbinder start og slutsted. Det er ganske vist lidt maritimt, at man "driver" p.g.a. strømmen, men det virker faktisk fint, at man kan se, at man er ved at tage en omvej istedet for at (næsten) følge den lige linie mellem de 2 punkter.

Når man har bedt GPS'en om at dirrigere en til at bestemt sted bliver man hele tiden oplyst om en stribe oplysninger, som det ses af de mange navigationsbilleder herunder. Der findes en endnu mere detailleret visning, hvor man kun har tallene og ikke kortet. På det billede kan man så se hvor længe man har holdt stille, hvor længe man har kørt o.s.v.

I såvel "normal" som detaillevisning kan man vælge frit fra en menu, hvilke felter/data man vil se. På "kort-/normal-siden" vælger de fleste nok at ville se hastighed, afstand til målet, estimeret ankomsttid og distance til næste navigationspunkt. Ud over dette vises en position på kortet, ligesom man kan se den planlagte rute markeret.

Når man nærmer sig et navigationspunkt (altså et sted hvor man skal dreje fra den vej, man kører på lige nu) vises det på skærmen, med en stor pil og en tekst der siger hvor langt der er til navigationspunktet og hvad vejen, man skal dreje ind på hedder:

Kort efter vises kortet igen med den sædvanlige markering af ens position:

Når man så er ca 500 meter fra navigationspunktet, vises navigationspilen igen og meter-afstanden tæller ned:


Det fungerer rigtig godt!

Er man interesseret i at se den komplette rute kan man zoome ud (se herunder), eller vælge at se ruten på skrift:

Til sidst på ruten gør den (selvfølgelig) opmærksom på, at man er ankommet til destinationen

Man kan zoome ind og ud, når man har kortet fremme og man kan sætte den til auto-zoom, som betyder at den zoomer ind når der er behov for detailler. Smart og velfungerende!

Zoomet ud: Ca 5 km pr cm, hvor billedet ovenover er på ca 80 m. pr cm.
Det kan aflæses nederst i venstre hjørne. På skærmen ses det meste af Nordsjælland.

 

Brug af PC'en

Tilslutningen af GPS'en sker via en seriel port på PC'en (RS232). Det bruges til at lægge data over på PC'en eller at lægge data over på GPS'en. Alle data fra GPS'en kan flyttes frem og tilbage som man ønsker.

Udvælgelsen af kortarealer sker i PC'en program (City Select) og man skal her være opmærksom på den begrænsning der er på GPS'ens hukommelse: 19MB. Man kan derfor ikke udvælge alle kortene, som tilsammen dækker Danmark. Det er lidt tyndt, men uden praktisk betydning, da der under alle omstændigheder kun er behov for meget detaillerede kort for visse områder, hvor man har specielle interesser.

Al ruteplanlægning og oprettelse af waypoints kan ske via PC'en og så loades over på GPS'en.

Jeg har i nogle tilfælde valgt at bruge PC'en, da den - trods alt - er lettere at arbejde med, end GPS'en. F.eks. kan det godt tage lidt tid at stave sig frem til by/vejnavne, når bogstaveringen skal ske med en markør og et tryk på enter, for hvert enkelt bogstav!

Man kan også lade PC'en vise kortet og positionen, som aflæses af GPS'en, mens man kører rundt. (notebook er at foretrække ;o)
Dét har jeg ikke afprøvet i praksis, men det er sikkert velfungerende.

Eneste anke er at det tager en rum tid at loade data, såvel ene, som den anden vej: Op mod 45 minutter for alle 19MB! Det er hér behovet for strømforsyning, samtidig med data, opstår. Det skal dog siges at man kan udvælge de ting man vil uploade, så man kan begrænde sig til f.eks. ruter og waypoint, og så er tiden nede på 1 - 2 minutter. Det er klart kortene, der koster plads og tid.

Jeg glædes over

  • Turn by turn navigationen er bare genial. Den redder en, når man lige misser en sidevej.
  • Størrelsen/vægten på GPS'en. Den er tilpas lille til at man gider tage den med i lommen, når man stiller maskinen fra sig, eller forlader bilen.
  • Det gode betjeningspanel, som faktisk kan betjenes med MC-handskerne på
  • Kvaliteten af enheden
  • Præcisionen når den estimerer ankomsttidspunkt ved ruteplanlægningen

Jeg savner

  • Hurtigere genberegning ved afvigelse fra beregnet rute
  • Mulighed for større datakapacitet så man kan have flere områder loadet samtidigt
  • Mere 'intelligent lys' i displayet, så det f.eks. tænder når der skal navigeres og ellers er slukket.
  • Mulighed for at indtaste at man ikke vil med f.eks. færger. Der gives pt kun mulighed for at angive at man ikke vil på 'Toll-roads' altså betalingsmotorveje, men man kan ikke fravælge færger.
  • Muligheden for at angive at man gerne vil køre ad "Margurite-ruter" - altså smukke veje -langt fra kedelige hovedveje.

Konklusion

Det er et dyrt, men dejligt stykke elektronik!! Den erstatter Kraks kortbøger og er meget bedre on-the-road, end en sædvanlige kort. Jeg fortryder ikke et øjeblik at jeg købte den - men kunne sagtens leve uden: Det har man jo gjort i mange år forinden ;o)

Når jeg får endnu flere erfaringer med GPS'en vil jeg opdatere denne side

Tekniske specifikationer

Størrelse 12,7*5,9*4,1 cm (b*h*d)
Vægt 255 gram
Batterier/holdbarhed 4 stk 1,5 volt penligt/walkman. Holder ca 24 timer ved konstant brug.
Skærm Monochrome 4*6 cm, 256*160 pixels, 4 gråtoner
Antenne Aftagelig og drejelig
Stik 1 Garmin 4-pin data/strømstik
Præcision ca 5 meter med City Select
Datakapacitet 19MB som bevares uanset om der er strøm på eller ej.
  500 waypoints
  20 router (kan bruges både den ene og den anden vej)
Arbejdstemperatur -15 til 70 grader Celcius
Interface RS232
   
Ydelse  
Modtager Differantial klar 12 kanalers parallel
Opdatering 1 gang i sekundet
GPS nøjagtighed <15 meter
DGPS nøjagtighed 3-5 meter (kræver extraudstyr)
   
Tilbehør Håndledsrem
  Strømkabel
  Datakabel
  Monteringsfod med diverse klisterstrips/velcro
  City Select CD-ROM med 1 åben region
  4 stk penlight batterier