Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Den fjerde MC

Februar 2005

Ja, så måtte det ske: Ny MC igen!

I 2004-sæsonen begyndte tanker om ny MC at dukke op igen. Jeg ville gerne have en maskine der var mere touring-agtig idet jeg ville have mulighed for at sætte topboks og sidetasker på, uden at skæmme maskinen (væsentligt). Jeg fik synet CBR600'eren og var klar til salg i efteråret, stadig uden at vide, hvad jeg villle have istedet.

Efterhånden som tiden gik blev jeg mere og mere overbevist om, at det skulle være en af de tre følgende maskiner - alle som nye:

  • Honda VFR800A med originale sidetasker - prisleje 225.000 plus tasker

  • Ducati ST4 S ABS - prisleje 260.000 incl sidetasker, men uden topbox

  • BMW K1200GT - prisleje 265.000 incl sidetasker, men uden topbox

Fælles for de tre maskiner er at de har ABS og er beregnet til touring og i mere eller mindre grad; også sportslig kørsel.

Der hersker nok ikke tvivl om at Ducatien og Hondaen er mere sportslige end BMW'en, men jeg faldt pladask for K1200GT'en da jeg så den "live". Måske er det alderen, der gør at jeg pludselig fandt den interessant - men det faktum at der stod 1 hos Jan Nygaard som var en 2004-model, som var sænket til 245.000 kr (-20.000 kr!), gjorde den pludselig meget interessant.

Jeg fik prøvekørt den og nød det!! Prismæssigt vil Honda'en og Ducati'en ligge en tand højere, hvis udstyrsniveaet skulle være sammenligneligt og så fik jeg mit ønske om kardan opfyldt. (Jeg finder det ikke længere attraktivt af ligge og rode med kædestramning og smøring)

At handle MC....

Nu var der jo det faktum at BMW, som ville skyde CBR'en videre, kunne kun byde 80.000 - måske 83.000, hvis maskinen var i særlig god stand. For at sige det ligeud: En latterlig pris for en vare der kan sælges 15-20.000 dyrere privat og som bliver solgt for 105-110.000 kr hos forhandlere!
Altså måtte jeg finde et sted der ville give mere. Xpedit ville nok byde ca 85.000 (pr tlf.) og det var jo bedre, men det gik op for mig at det er tyske (let) brugte maskiner de sælger, og det ville jeg ikke løbe an på: Der er langt til Ølgod (Vestjylland) og man aner ikke hvordan garanti m.m. vil fungere i praksis, selv om jeg blev forsikret at der fortsat var Tysk garanti på maskinerne.
Terminalen Egå havde også en lettere brugt (demo) maskine stående, men de ville have 249.900kr for den - så selv om de ville give 85-90.000 for min CBR - så var BMW'en for dyr.

Altså blev det privathandel der var på banen (igen): Min CBR blev jo ikke solgt i 2004 (nok pga for høj pris), så den stod jo bare og ventede på en køber i starten af 2005-sæsonen - ja faktisk inden sæsonstart. Jeg sænkede prisen til et attraktivt niveau, som for min maskine hed 95.000,- incl extra udstødning, Scottoiler og nyt (monteret) kædekit. MC'en fik autoriseret service i slutningen af 2004-sæsonen, så den var bare klar (og synet)! Nypris var 133.995,- i 1999 og den havde kørt ca 21.000 km.
Jeg fik den solgt på en uge, omend afhentningen tog lidt længere: Den første aftale vi havde om gennemsyn/afhentning blev forhindret af en snestorm, som ramte både Sjælland og Jylland med ret stor kraft. Sidenhen var der andre forhindringer, men til sidst lykkedes det: Køber og en kammerat kom i en kassevogn og hentede maskinen og jeg fik en crosset (og banknoteret) check i hånden. Jeg benyttede selvfølgelig en fornuftig slutseddel til at beskrive betingelserne - find den her

Nu var banen klar til at købe en ny MC!

Lidt modvind

Den 11. februar var jeg ude at prøvekøre K1200GT'en og var enig med mig om, at dén måtte jeg eje, men da jeg ville handle måtte jeg modtage en meddelelse om, at der kun var en tilbage - i lysegrøn metallic! Dén, som jeg havde sat næsen op efter - en mørkeblå metalllic - var solgt! Jeg havde jo aldrig spurgt om, hvor mange der var til nedsat pris, men dét vidste jeg så nu: 2 stk i 2 forskellige farver.
Jeg var tæt på at sige: S.... være med det - så må jeg give 20.000 kr mere for den, men efter en snak med salgschefen, kunne jeg blive ejer af deres demo-maskine. Den havde gået lidt over 2000 km og havde aldrig været indregistreret. Jeg kunne få den for 245.000 incl. levering. Den havde fået 1000 km service, hvilket passede mig fint: Det er det mest dødsyge service af dem alle; en næste ny maskine - og så skal man undvære den 1 hel dag :o(

Lidt medvind

Vi blev enige om slutprisen incl. alarm, indfarvet topbox og varme i håndtagene, men så havde han ikke tid til mere snak p.g.a. en aftale, som han havde glemt. Men alle aftaler blev overholdt og jeg modtog en kuvert med slutsedlen. Der var et par detaljer, som jeg gerne ville have med på den og det skrev jeg tilbage pr email. Svaret var: Ok - det er bare i orden.
Mig: "Skal jeg komme forbi og skrive under, eller sender du en ny slutseddel først?"
Salgschefen: "Det er ok - vi er jo enige - så det behøver du ikke. Jeg sætter arbejdet på MC'en i gang med det samme."
Sådan! Det er dejligt med sådan en tillid - og hurtige svar på mailen, hver gang jeg havde nye spørgsmål.

Vi aftalte at jeg kunne hente den en gang efter 1/3 og opbevaringen var gratis indtil afhentning. Jeg havde mange spørgsmål undervejs og de blev alle besvaret hurtigt og kompetent.

Afhentningen af maskinen skete den 17. marts (Bakkeåbningsdag) og alt var ifølge aftale. Jeg fik en gennemgang af maskinen og kørte glad afsted. Der var en ret frisk vind og temperaturen var kun få plusgrader, men jeg opdagede hurtigt at man sidder rigtig godt beskyttet på den maskine og varmehåndtagene var en fornøjelse.

Vel hjemme begyndste jeg så at kigge papirer igennem og opdagede at der manglede nogle ret vigtige papirer: Servicehæfte og Instruktionsbog. Der var til gengæld installationsvejledninger til sidetasker og topbox og en fin vejledning til alarmen. Tog kontakt til Jan Nygaard og fik at vide at de nok lå under sædet. Javel, men hordan kommer man derned under - når man nu ikke har instruktionsbogen og ikke kender en K1200GT?? Nå, men jeg fik det af og i et rum lå de så, men på tysk! Jeg forstår tysk nogenlunde, men teknisk tysk er altså ikke min kop the...... Kontaktede Jan Nygaard igen og fik at vide at de ikke havde dem på tysk og at de ikke var tilgængelige idet der blev solgt relativt få K1200GT'er i Danmark. Hrrrmphh! Det kan da ikke passe, tænkte jeg. De øvrige vejledninger var mangesprogede - og bare engelsk er jo en lettelse....
Et par dage senere kontaktede jeg BMW Import pr mail (sen aften) for at høre om det kunne være rigtigt. Jeg fik en telefonopringning næste morgen hvor det blev forklaret at der var lavet om på importørstrukturen og i den forbindelse var der usikkerhed om distribution af danske manualer og servicehæfter , men han ville gerne undersøge om han kunne skaffe noget frem - i det mindste på svensk. Få dage efter fik jeg dem tilsendt på dansk!! Sådan! Der skal derfor lyde rosende ord om BMW Import, som yder fortræffelig service - og ovenkøbet med et smil på læben. Jeg frygtede jo det værste ("henvend dig til forhandler" o.s.v.), men min frygt var helt ubegrundet i denne sammenhæng.

Lidt fotos:

Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede

Flere fotos her


Teknisk set

Motorstørrelse 1200 ccm
Type 4-takt Række 4 liggende
  4 ventiler/cyl
  Elektronisk indsprøjtning BMW Motronic MA 2.4
Boring 70,5mm * 75mm
Kompression 11,5:1
Maks. Ydelse HK 130 HK v. 8750 o/m
Max Moment 117 Nm v. 6750 o/m
Vægt køreklar 300 kg
Brændstofforbrug 20 km/l ved 90 km/t - blyfri 95 oktan
Stel Letmetal
Kobling Enkeltplade tørkobling hydraulisk aktiveret
Gearkasse 6 gear
Sekundærtræk Kardan
Affjedring for / vandring Telelever / 115 mm
Affjedring bag /vandring Paralever med justerbar fjederforspænding og dæmpning / 150 mm
Stelgeometri  
- Akselafstand 1550 mm
- Efterløb 124 mm
- Kronrørsvinkel 62,75 grader
Bremser for EVO bremsesystem, 2 flydende skiver 320 mm - 4 stempler
Bremser bag Enkeltskive 285 mm- 2 stempler
Bremsesystem BMW Del-Integral med ABS
Forhjul 17"*3,5" / 120/70 ZR17
Baghjul 17"*5,5" / 180/55 ZR 17
Mål  
- Længde 2250 mm
- Bredde 920 mm

- Højde

1340 mm
- Siddehøjde 790 / 820 mm
Tankvolumen 20,5 l. / her af 4 l. reserve
I øvrigt:  
Indsprøjtning  
Katalysator  
Elektrisk justerbart kåbeglas  
Blink med aut. afbryder  
Havariblink  
Ur  
Analog instrumenter Omdrejningstæller, Speedometer, Vandtemperatur og Benzinmåler
Indikatorer Blinklys, ABS, Fjernlys, Olietryk, Benzinreserve, Batteri/Generator, Kølevandstemperatur
Digital gearindikator  

 

Status

7. april 2005
Jeg har nu kørt ca 600 km på maskinen og er så småt ved at være dus med den. Det kræver noget tilvænning med de pumpeforstærkede (elektrisk) delintegralbremser idet man ikke har den samme føling med bremsedoseringen, som med konventionelle bremser uden forstærkere. Den tage ret kraftigt ved, men det skyldes nok også det faktum, at forbremsen aktiverer både for- og bagbremsen - og jeg er jo vant til primært at anvende forbremsen. Indtrykket forstærkes af at maskinen ikke dykker i forenden når der bremses, så på en eller anden måde opleves det som om den bremser voldsomt og alligevel føles det ikke voldsomt i kraft af den manglende neddykning... svært at forklare - det skal opleves!
Den kører ca 15 km/l og det er blandet kørsel: Alt fra luntetmpo til/fra arbejdet til "effektiv" motorvejskørsel. Sidste tankning gav resultatet: 249,5 km på 16,34 l = 15,3 km/l. Flot af en 1200ccm motor der trækker 300 kg dødvægt og så lille mig ;o)

Retningsstabiliteten er rigtig god på den små krøllede veje, men på motorvej ved frisk marchhastighed (>130 km/t i Tyskland naturligvis ;o) og frisk vind føles den en kende "sejlende", og alligevel ligger den fast på kursen. Jeg tror noget af oplevelsen skyldes at man ser kanten af kåbeglasset vippe noget fra side til side, hvilket forstærker min oplevelse af "vuggen" i maskinen. Når der ikke er vind er den drønstabil og man mærker stort set ikke farten, når visiret køres op. Skønt at sidde i læ!
Man skal tage sig noget i agt for at linde gassen for hurtigt i 1. og 2. gear, når man kører svingkørsel: 1200 ccm motorbremser effektivt og bagenden kan blive urolig på den konto ;o)

Jeg har måtte konstatere at jeg ikke kan få laptoppen ind i sidetasken, når lap'en er i taske - og den skal den jo være. ØV! Men det er dejligt med taskerne til hjelm, sko og andet, som skal opbevares påvej til/på arbejdet. Taskesættet er af kanonkvalitet og virkelig gennemtænkt.

Sidespejlene er hammergode med vidvinkel og for første gang i min MC-tid kan jeg se ordentligt bagud. De opleves som stabile ved alle hastigheder.

Sædet er godt og man sidder fast - bl.a. p.g.a. forhøjningen bag førerpladsen. Det er ikke hammernemt at tage sædet af og sætte det på igen, men måske er det bare en vanesag... Det kan justeres i 2 trin som giver 3 cm op/ned.

Fodhvilerne sidder godt i nederste stilling, men kan justeres ca 3 cm op og 3 cm tilbage, hvilket jeg vil prøve snart - bare for at prøve det. Jeg sidder godt som den er, men det skal prøves ;o)

Jeg har heller ikke justeret på affjedringen endnu, så den står i midterstilling, omend manualen anbefaler blødeste indstilling hvis der kun er fører og hårdeste, hvis man kører med passagerer. Også dét skal prøves.

Der er sikkert mange oplevelser jeg har tilgode - og de vil blive beskrevet her :o)

Og billeder kan du se her

Efterskrift

Efter ca 1,5 år på en BMW måtte jeg sande, at det alligevel ikke var min smag. Jeg manglede følingen med maskinen og var langt fra tilfreds med den takniske/mekaniske opbygning. Den kørte for såvidt godt, men den gav faktisk intet feedback og det betøde at jeg aldrig rigtig fik føling med maskinen. Det blev til ca 11000 km på BMW'en før jeg tog skridtet og skiftede.

Min utilfredshed/skuffelse startede da den efter ca 4 mdr fik en utæthed i koblingshydrauliken. Noget jeg ikke syntes er acceptabelt på en så dyr maskine med netop dén 3-bogstavs-forkortelsen. Det var slavecylinderen der havde problemer og resultatet var at den lækkede hydraulikvæske ud i koblingen, hvilket reulterede i en ruskende kobling, som til tider fedtede. Det blev ordnet under garantien og så kørte den fint igen.

Jeg havde efter kort tid erfaret at K-modellerne har et problem der består i motorkonstruktionen: 4 cylindre der ligger vandret med toppene pegende ud mod venstre side af MC'en. Det betyder at der siver olie forbi stempelringene og havner i toppen. Det er specielt udtalt hvis man sætter maskinen på sidestøttebenet før man har stoppet motoren. Resultatet er en fed røgsky når man starter. Noget, som 2-takt-kørere muligvis elsker, men ikke mig - og ikke fra en så dyr maskine.

Gearskiftet er groft og jeg kunne aldrig forstå at der skulle være elektrisk forstærkning af bremserne. Jeg mener: Alle andre klarer sig uden - så hvorfor skal BMW lave sådan en gimmick?

Det sidste - og mest irriterende ved maskinen var at den var slem til at hugge, når man skulle tage lidt af gassen af og derefter give lidt gas (kø-kørsel f.eks.). Det var et ryk der (naturligvis) var mest udtalt i lave gear - men selv i 4, og femte var der et tydeligt ryk og jeg fik aldrig lært at lave de mikroskopiske bevægelser der åbenbart skal til, for at undgå det. Jeg troede faktisk (i starten) at der var slup i kardanen, men det blev afvist af BMW. "Sådan er den bare". Nogle påstår at en power-commander kan rette op på det, men jeg valgte at ikke at bruge pengene på den.

Alt i alt:
Fordele: Man sidder godt - og godt beskyttet. Det elektrisk justerbare kåbeglas er velfungerende omend det skabte en del turbulenser omkrig hjelmen. Dejligt bundtræk. Og sidst men ikke mindst: Det er en flot maskine med perfekt integrerede tasker. Generelt god finish. Forbavsende let at få på centerstøttebenet. Masser af ekstraudstyr (originalt). Kardantrækket er vedligeholdelsesfrit.
Ulemper: Grov motor og gearkasse. Tung (300 kg i køreklar stand). Også taskesættet er tungt. Sædet er ikke specielt velegnet til min bagdel: Efter et par hundrede kilometer sover mig bagdel og det bliver ubehageligt. Det er begrænset hvad man kan klar at lave selv på maskinen idet der skal en del specialværktøj til.

Tilbage til MC-siden