Sidst opdateret: 7. marts 2014

Den tredie MC

23/3-99
Aaaarrrgghhh - jeg blev tvunget ud i at anskaffe en CBR600F4!!!
Jeg var inde hos Enghave for at prøvesidde en SV650S, men den er ikke bygget til mig! Min lange 'stænger' passede absolut ikke til de fikse buler, som forefindes i tankens sider. Jeg sad ikke godt!
Suk, jammer og klage.... Hvad skulle jeg dog gøre? Jeg ærgrede mig over at have solgt min F3'er - for nu havnede jeg jo i samme prisklasse igen. Nå - men intet er jo så skidt, at det ikke er godt for noget: Den nye F4'er er jo lige så god (og lidt til) som min F3'er var. Jeg har kun trillet  knap 100 km på den endnu - så den er naturligvis ikke blevet presset endnu - men jeg glæder mig til at kunne køre 'frit' igen.
Personligt synes jeg, at den er langt frækkere at se på, end F3'eren; Gul og Blå-metal. Nyt forlygtearrangement og et par luftindtag, som er langt mere markante end på F3'eren.
Iøvrigt har maskinen nu fået aluminiumsstel og 5 hestekræfter mere, ligesom moment kurven er fladere, bremserne bedre - og så har den fået 'bagagerum' under sædet :o) og startspærre.

December 1999
Maskinen er nu stillet væk for vinteren og jeg fik kørt knap 6000 km i den forløbne sæson.
Jeg har på intet tidspunkt ærgret mig over købet: Det er en god maskine, som passer mig godt - både størrelses-, ydelses- og køremæssigt.
Der har ikke været problemer af nogen art i perioden, og den har ikke haft behov for olie, vand eller lignende - very Honda! (Det eneste der har været i stykker var forskærmen og det skyldtes forsøget på tyveri, du kan læse om andetsteds)

Min vurdering af maskinen:

Generelt

Denne maskine er den tredie motorcykel, som jeg har ejet.

Jeg havde solgt min CBR600F3 og ville egentlig vente 1 eller 2 sæsoner med at købe maskine igen, men MC-kulleren overmandede mig og jeg blev meget tændt på en Suzuki SV650, som blev udbudt til en rimelig penge (70.000) og den havde fået kanongode anmeldelser uanset land og medie!
Sådan blev det bare ikke: Den var alt for lille til mig og jeg måtte derfor se mig om efter noget andet - og dette 'andet' blev altså en Honda CBR600F4.

Jeg købte den hos Enghave Motor, hvor jeg (som sædvanligt) modtog en god og venlig betjening.

Designet er blevet mere frækt at se på. Det er nok mest farvekombinationerne som gør det, men det mere fritlagte aluminiumsstel gør også sit.
Der er en del ændringer på F4'eren i.f.t. F3'eren: Ændret stelgeometri, alustel, ændret/ny motor, ny kåbe, nyt cockpit, elektronisk startspærre i tændingsnøgle og flere andre ting.
Alt i alt er maskinen gjort lidt mere sportsligt orienteret, men uden at det er gået ud over den fine kørekomfort.

Jeg har - til forskel fra F3'eren - også haft denne maskine på bane. Også dér var den helt ukompliceret at køre, og grænserne blev helt klart sat af mig og ikke maskinen.

Egenskaber

Meget kort sagt:  Den er let at køre, let at svinge med, let at bremse med - altså helt uden overraskelser.

Kåben giver en god beskyttelse ved hastigheder op til ca. 130 ægte km/t. Den har ingen mislyde og virker væsentlig bedre end på F3'eren, som havde problemer med en bagende som rystede fra hinanden jævnligt og et kåbeglas, som raslede, hvis man ikke gjorde noget ved det.

Sidespejlene er gode, men desværre har Honda ikke lavet så meget vidvinkel som på F3'eren - så man ser lidt mere af sig end godt er.

Motoren begynder at trække for alvor, når men kommer op til ca. 7000o/m og momentet topper ved 10500 o/m (maks. effekt nås ved 12500o/m), men jeg føler ikke, at jeg skal skifte gear særligt ofte, for at have rigeligt med trækkraft til rådighed. I forhold til F3'eren betyder det at man har lidt flere omdrejninger at give af - men det er nu ikke noget jeg har mærket særlig meget til.

Gearskiftet er bedre en F3'erens - men stadig med et tydeligt klask når der sættes i 1. ved stilstand. Øvrige skift foregår pænt og ordentligt, men der er lidt lang vandring og det opleves (stadig) som om der skal bruges lidt for mange kræfter på at skifte gear.

Jeg har endnu ikke haft behov for/lyst til at stille på affjedringen, men den har selvfølgelig alle de justeringer, som man kan forvente af en 600ccm sportsmaskine; forspænding, ind- og ud-dæmpning.

Bremserne er blevet lidt 'hidsigere' end tidligere, men stadig meget lette at dosere. Bagbremsen er Honda'sk: Den tager kun meget lidt fat - men nok til at man kan blokere baghjulet, hvis man vil.....

Kørestillingen er god. Den er hverken for meget for- eller bagud-lænet. Jeg synes dog at håndleddene er lidt mere belastet på denne maskine end de var på F3'eren.
Bagsædet er rimeligt dimensioneret, men jeg har ikke haft en ’anmelder’ med bagpå, så jeg kan ikke udtale mig om komforten.

Konklusion

En hammer-go’ maskine, som kan bruges til alt fra ’race’ til langtur.
Jeg kan kun anbefale en CBR600F4!

Tilbage til MC-siden