Køb og Salg af brugt MC
Denne side handler om køb og salg af brugte Motorcykler.
Jeg har forsøgt at skrabe så meget viden ud af kraniekisten, som
muligt, for at sikre at der ikke er fatale mangler i checklister m.m. Jeg må
dog sige, at jeg aldrig har handlet privat selv og stadig ser fordele ved at
bruge en forhandler, der f.eks. kan yde dig garanti og service på den
brugte maskine. Bevares, det koster noget mere, men så er det man må
spørge sig selv: Tør jeg tage chancen?
Der findes masser af hæderlige MC-ejere, som bare vil sælge deres
maskine og de er givetvis ikke vidende om evt. skavanker den måtte have.
MEN der findes også mange der siger "denne her maskine er sgu' snart
plumrådden - nu vil jeg af med den".
Jeg håber nedenstående kan hjælpe/støtte dig, hvis
du overvejer at købe en brugt maskine privat. Mange af checkene bør
du også udføre hvis du handler gennem en forhandler - de kan også
være lidt for gode sælgere ;o)
Bemærk: Det er nu muligt at tjekke køretøjer for
restgæld på nettet.
Gå ind på www.statstidende.dk
Gå ind under "Tingbladet"
Klik på "Gratis søgning" og herefter "Struktureret søgning".
I den nederste ramme på siden finder du "Bilbogen: Ejerpantebreve, Pantebreve
og Skadesløsbreve i køretøjer".
Forberedelse
Allerførst skal du jo finde ud af hvilken maskine du vil have. Jeg har
skrevet nogle af mine meninger og råd andetsteds
på denne site - dem kan du jo kigge igennem, hvis du ikke har gjort
det allerede. Har du en ven, der kører MC - så tag en snak med
ham/hende om hvad der kan anbefales. Der er ikke et entydigt svar, da det handler
om drømme og økonomi. Vær særlig opmærksom
på hvad den kommende maskine koster at forsikre - det kan være en
ret stor post - specielt for begyndere, som ikke har tjent ancienitet op.
Det kan også være en god ide at låne MC-Årbogen, som
MC Touring Club'en udgiver 1 gang om året. Den fortæller lidt mere
om maskinerne end MC-Revyen, der mest fokuserer på herlighed og hestekræfter
(efter min mening). I MC-Årbogen kan du så finde henvisninger til
evt. tests af maskinen og måske låne de relevante MC Touring Nyt
blade.
Ok - nu har du sådan nogenlunde besluttet dig for en eller 2 maskiner,
der kunne være interessante.
Før du så blæser afsted efter din 'nye' maskine bør
du orientere dig godt og grundigt i annoncerne på såvel nettet som
i den trykte presse. På nettet er www.mc-basen.dk
et godt sted at kigge, lige som Den Blå
Avis er værd at støve igennem. Du vil opdage at der er mange
priser på næsten ens maskiner. Nogle er dyre p.g.a. udstyr og god
stand - andre er det bare fordi sælger mener at kunne sælge til
den pris. Generelt er det sådan at stort udbud giver bedre chance for
at presse prisen.
Fald nu ikke for sætninger som: "Kun kørt af pige" eller
"kun kørt om sommeren" eller alle de andre salgstricks, som
normalt bare er et forsøg på at bortforklare et ønske om
en høj pris. Piger kan køre nøjagtigt lige så hurtigt/råddent
på en MC som drenge - og hvordan er det lige med den danske sommer: Regn,
pløre og andet uvejr kan vist godt snige sig ind her.......
En godt vedligeholdt MC, der kører året rundt (hvad de færreste
gør p.g.a. forsikringen) kan være nøjagtig lige så
flot og god, som en der kun har kørt "sommer-kilometer".
Fint nok; du har nu kontaktet en sælger og vil se maskinen. Spørg
allerede i telefonen om en prøvetur er mulig - jeg har oplevet at køre
over 100 km for at komme frem til en MC. som sælger ikke ville give en
prøvetur på, fordi det var vådt på vejene! Det var
godt nok også en chrom-maskine - men alligevel... hvad regnede han med?
- At vi ville købe en maskine uprøvet - næ-nej!
Vel ankommet til sælger - eller han kommer til dig, er der en del ting
du kan checke før du tager en prøvetur (husk hjelm, handsker og
en god tyk jakke - lån dig frem)
Besigtigelse
For alle nedenstående spørgsmål gælder, at hvis du svarer
"ja" - så kræver det en forklaring fra sælger!
Er MC'en pænt vedligeholdt?
Lak, buler, ridser, farveforskelle, manglende stafferinger?
Er håndtagene er ridsede i enderne?
Er fodhvilere og/eller udstødning ridset?
Er sidespejlene ridsede (altså ikke glasset men huset)?
Er blinklysene ridsede?
Et "ja" kunne tyde på styrt, eller "parkeringsskader"
(væltet under manøvrering).
Er forlygte, blinklys og baglygte intakte?
Rustne paraboler skal udskiftes.
Virker lys og signalanlæg?
Lygter for og bag, blinklys, stoplys og horn
Virker Instrumenterne?
Start maskinen og se at alle kontrollamper lyser kort op inden start. Efter
start skal de fleste (alle) kontrollamper være slukket.
Check at instrumenterne fungerer.
Hvis der er lamper der ikke dur kan det være noget så simpelt som
en pære-udskiftning - men det kan også være noget dyrt!
Instrumenterne er dyre at skifte - så overvej nedslag i prisen hvis de
ikke fungerer korrekt, men maskinen ellers er pæn.
Er stellet skævt?
Kontrolleres (i den simple version) ved at se om forhjul og baghjul 'træder'
den samme sted, når man kører ligeud med maskinen (kør gennem
noget vand)
Hvis stellet er skævt, er maskinen formentlig skadet og det kan blive
meget dyrt at rette op!
Hvordan er dækkene slidt?
Flade på midten = meget langtur/lidt svingkørsel
Nulrede på siderne = hidsig/bane-kørsel
Uden at påpege dæksliddet for sælger bør du checke
om dæksliddet er i overesstemmelse med sælgers forklaring om kørestil/brug
af maskinen.
Er udstødningen original?
Hvis ikke; følger original udstødning med? (det kan være
ret dyrt at skifte et braller-rør ud med en lovlig udstødning)
Du bør sikre dig at udstødningen er lovlig og få sælger
til at skrive under på det på slutsedlen. Der vanker bøde
og syn, hvis snupper-jensen er i dårligt humør, når han møder
dig.
Er kæden pæn og vedligeholdt?
Frigang bør være 25 - 35 mm midt på kæden, og den skal
være let glinsende at se på.
Gå evt 20-30 cm med maskinen og check frigangen igen - uensartet frigang
tyder på snarlig udskiftning af kæde og tandhjul.
En stiv eller rusten kæde er tegn på manglende vedligehold. Vær
varsom med den MC!
Såvel kæde som tandhjul ødelægges af for lidt smøring
og det koster nogle tusinde at skifte kæde og tandhjul ud.
Er der oliespild fra motor eller gearkasse?
Kig godt efter under evt. kåbedele.
Lidt spild ved filteret eller bundprop er ok, med der må ikke stå/drive
glinsende olie rundt på motoren.
Kontroller oliestand ved kold motor.
Er der for lidt, kan der være risiko for at maskinen er misligeholdt.
Det kan blive dyrt!
Bremser kontrolleres
Kig efter hvor meget der er tilbage af skiverne og klodserne. Der er normalt
trykt en minimumstykkelse på skiverne - og der skal gerne være en
del mere end det tilbage. På bremsekklodserne er der ofte et mærke
der indikerer mindste tykkelse. Det kan være svært at finde - spørg
evt. sælger.
Spørg under alle omstændigheder sælger om hvornår skiver/klodser
er skiftet. Klodser er billige - det er skiver ikke!
Lejer kontrolleres
Forhjulslejer checkes ved at tage godt fat i forhjulet - tæt ved gaffelbenene
med den ene hånd og så på den modsatte side af hjulet med
den anden hånd (180 grader). Tryk nu med højre hånd og træk
med venstre - skift så om: træk med højre og tryk med venstre.
Hvis hjulet har slup/frigang så er der noget galt - formentligt med lejerne.
Baghjulslejerne checkes på samme hvis blot kan du tage fat oppe og nede,
da bagsvingeren jo ikke bevæger sig så meget som forgaflen, ved
øvelsen.
Kronrørslejerne er du sikkert blevet belært om hvordan skal checkes,
så her er den korte version: MC'en kører vinkelret frem mod en
mur (slukket motor). Når forhjulet rører muren giver du den 3-5
ekstra skub frem mod muren. Hvis hjul/forgaffel eller styret "vipper"
så er der slør i lejerne.
Det er noget skidt hvis lejer skal skiftes - men det kommer selvfølgelig
an på maskinens alder om det er forventeligt.
Prøvekørsel
Her kommer der så en advarsel hvis du er sælger: Skader der sker
under prøvekørsel hænger du på, med mindre du aftaler
andet!! Derfor bør man sikre sig et par ting inden prøvekørsel
påbegyndes:
Har du set købers kørekort? Det skal du se, før
du lader ham køre på maskinen.Skriv kørekortsnummer m.m.
ned så du ved hvem der forsvinder med din MC.
Lav evt. en lille aftale på papir, som siger noget i retningen af:
Prøvekørers navn: ______________________________
Personnummer: ________________________________
Kørekortsnummer: _____________________________
vil i enhver forstand dække skader der sker på MC'en som følge
af min prøvekørsel
af denne, som sker den ___________ klokken _______ til ca. ________.
Jeg hæfter ligeledes for skader der kan henføres til uforsvarlig
håndtering af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)
Skader som kan henføres til maskinens alder og nedslidte dele vil køber
og sælger dele 50/50.
Underskrift: ___________________ Sted: ________________ Kl.:________
Hvis køber ikke vil underskrive denne lap papir, så må han nøjes med en tur bagpå, hvis han tør - eller måske kan I aftale at sælger låner købers MC til at følge med på turen, hvis køber altså ankommer på MC.
Nu til selve prøvekørslen, som selvfølgelig er mest i købers favør/interesse. Læg specielt mærke til nedenstående punkter.
Er der mislyde?
Starter motoren tilfredsstillende?
Virker instrumenter og kontrollamper?
Virker evt. ekstra udstyr?
Alarmen og evt. andet udstyr bør virke - husk at få demonstreret
en evt alarm (og få betjeningsvejledningen udleveret)
Virker koblingen under kørsel uden at ruske eller glide og uden mislyde?
Er gearskiftet uden problemer og mislyde?
Virker bremserne prompte og er de faste?
Der må ikke være rusken eller en svampet følelse i bremserne.
Kort sagt MC'en skal bremse godt og virke stabil under nedbremsning.
Købt eller solgt?
Nu kommer så den store afgørelse: Skal du købe eller ej?
Hvis du er i tvivl så tænk dig godt om - gerne et døgns tid
eller så.
Hvis du beslutter dig for en handel er det en god ide at lave en slutseddel,
som - om ikke andet - gør at man har fået forholdt sig til en masse
punkter, som skal være i orden inden man kan tale om en vellykket handel.
Jeg har lavet en skabelon til en slutseddel, som du finder under " MC-Tips i et underpunkt der hedder "Slutseddel".
Jeg håber dette bringer dig tættere på at turde handle privat!