Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Decibeltuning eller Mer-Ydelse?

Eller: Montering af Slip-On, omdysning og nyt filter på CBR600F4 - Giver det flere heste?

Bemærk venligst at alle billeder er miniaturer, som du kan se i fuld størrelse ved at klikke på dem. Du vises i separate vinduer som du selv skal lukke igen, når du har kigget færdig. Det giver dig også mulighed for at læse teksten og se billedet - eller flere billeder samtidigt.

Gennem det sidste års tid har jeg flere gange overvejet at ændre lidt på min CBR600F4, idet jeg gerne vil have at den skiller sig lidt ud fra mængden.

Noget af det mere interessante var at få lidt flere heste, lidt mere moment og en mere markant lyd.

Da jeg sidste år var forbi Holtug MC Aps snakkede jeg en del med John Tange, som har butikken, om mulighederne. Jeg gjorde det klart, at jeg ikke vil have et "råbe-rør" der skræmmer livet af alle personer over 40 år (så ville jeg jo selv være i fare….), men blot ønskede en lidt mere rå lyd. John startede en brugt CBR600F4 med en Micron slip-on monteret for lige at give mig et fingerpeg om lyden.

Den lød godt og var absolut noget der virkede lokkende. Efter en kort snak om mulighederne, konkluderede vi at det måtte blive en anden gang, da det tager det meste af en arbejdsdag, at montere den, dyse karburatorerne om køre diverse før/efter Dynojet-kørsler.

Tiden går og ca 1 år senere - nærmere bestemt midt i juni kontakter jeg John pr email, for at høre om han har tid til at checke min akkumulator, som havde drillet mig nogle gange - med efterfølgende skubbe-dyret-i-gang-øvelser. Han mailede prisen tilbage samme aften (søndag!) og så tog den ene mail den anden: Nu skulle vi kigge udstødning - når jeg nu alligevel skulle "forbi" Holtug (som ligger derude hvor verden er forlænget med giftdepoter, som Monrad & Rislund så elegant har udtrykt det).

Vi aftalte at mandag den 25/6 klokken 9:00 skulle være dagen.

Jeg lagde fra i Hørsholm klokken 7:45 og ankom 9:01 til Holtug MC, hvor John & Britta (Johns ægteviede) allerede var i fuld gang med at flytte pakker, som var kommet. Mens jeg afmonterede klunset ankom Ole, som er mekanikeren. Det første han gjorde var at gribe en kost og feje gulvet, som allerede virkede rent.

Holtug MC - Butik t.v. - Værksted t.h. (klik for fuld størrelse)

Jeg ved ikke om det er standard, men gulvet i værkstedet er så rent, at jeg ikke tøvede med at stå i strømpesokker på det. Jeg spurgte Ole om det var normalt at der var så pænt og rent og svaret var noget i retning af: "Man kan jo ikke holde ud at arbejde i rod og svineri, så jeg har gjort det til en vane at rydde pænt op, så man kan finde tingene og ikke skal spilde tiden på at lede efter dem."

Britta meldte kaffen klar og bød på en kop - og så var dagen i gang!

På dette tidspunkt er det nok nødvendigt at forklare at de 3 personer har ganske mange jern i ilden: Telefonen ringer meget og der er mange varer og leverancer der skal ordnes, samtidigt med at der er kunder i butikken. Det betyder at John først fik tid til at slæbe min MC over i Dynojet-testrummet ved 10-tiden og klokken 10:26 blev den første Roll-On-test kørt.

Aftalen var at vi skulle køre alle test igennem inden der blev ændret noget som helst. Så skulle Slip-On'en monteres og der skulle testes igen. Til sidst (forhåbentlig) skulle der dyses om og endnu et sæt testkørsler skulle gennemføres.

De forskellige tests består af:

  • Roll-On, som er at starte fra ca 2000o/m i 4. Gear og så bare lukke fuldt op indtil max omdr. nås.
  • All-Gear, som er at starte fra ca 3000 o/m i 2. gear og så give fuld skrue op gennem gearene.
  • FA (Fall - Accelerate??), som er at hæve omdr. stille og roligt til ca 2/3 af max. Omdr. Så lukkes gassen af kortvarigt og så lukkes helt op indtil max. Omdr. nås.

Selve Dynojet-bænken er et stort skrummel, hvor forhjulet rulles op mod en stop"klods" og spændes fast. Baghjulet positioneres oven på en stor 600-kg's rulle og maskinen fastgøres med yderligere 2 remme.

Der sættes en tragt bag udstødningen, så "osen" suges ud af rummet. Der er ligeledes monteret et friskluftrør foran maskinen, som forsyner den med frisk luft.

Der monteres en lille tang rundt om ledningen, som giver impulser til tændingen. Det foregår uden at skade ledningen, da det er induktion der måles.

Proeve1.jpg (84658 bytes)

John stak mig så et headset og tog selv et på, så vi kunne snakke sammen under målingerne. Som noget andet vigtigt reducerede de støjen betragteligt.

Under hele forløbet fortalte han om hvad der foregik og jeg kunne stille "dumme" spørgsmål om det hele.

Dynojet test 1

Resultatet at første kørsel - altså uden modifikationer viste at den ydede 90,1 HK på baghjulet. Maskinen er opgivet til 110 HK, men det er på krumtappen - så det er vist et acceptabelt resultat.

Proeve2.jpg (92919 bytes)

Hvad der ikke var så godt var kurven ved 4500 - 5500 o/m stort set var vandret. Altså opbyggede den ikke flere HK i området, men lå næsten konstant på 27-28HK, hvor den principielt burde stige fra 27HK v. 4500 o/m til ca 35 HK v. 5500 o/m.

Her er udskriften af 1. Roll-on. Bemærk venligst at alle moment-måletallene i diagrammerne er foot-pounds og de skal ganges med 1,357 for at give Newton-Meter (Nm)

dyno_1ro.jpg (91463 bytes)

Den viser en max ydelse på 90,3 HK ved 12000 og et max moment på 58,07 Nm ved ca. 10500 o/m.

Dynojet test 2

Nu skulle vi så montere en anden potte og et nyt mellemrør. Jeg havde sådan set aftalt med John, at det skulle være en Oval Micron Titanium Slip-On, men det viste sig at mellemrøret ikke havde den arm monteret, som centralstøttebenet hviler mod, når det er slået op. John sagde, at vi kunne montere en arm, men jeg kan altså bedst lide at tingene er "færdige" og valget faldt derfor på en Devil Slip-On, som var monteret med den famøse arm.
Den næste måling blev så udført med en Devil SB2 Slip-On monteret, men uden andre modifikationer.

Den viser en max ydelse på 93,5 HK ved 13000 o/m og et max moment på 58,34 Nm ved ca. 10000 o/m.

Bemærk at den tidligere "hængekøje" ved 4500 - 5500 o/m nu er helt væk.

John var ret forbavset over denne udvikling - alene med potten.

dyno_2ro.jpg (91223 bytes)
comp_1_2.jpg (110039 bytes)
Test 2
Sammenligning med test 1

 
HK
ved o/m
Moment
v. o/m
Før:
90,3
12000
58,07
10500
Efter:
93,5
13000
58,34
10000


Han syntes dog, at effektkurven fladede for hurtigt ud, hvorfor han ville anbefale at dyserne blev skifte ud med et nummer større og at nålene blev hævet et hak.

Omdysning

Ole blev hidkaldt, så John kunne få lavet noget af det andet arbejde han skulle nå.

Jeg stod og betragtede Ole, mens han arbejdede på maskinen og det var en fornøjelse: Han er omhyggelig og passer meget på ikke at lave småskrammer på materiellet, mens han arbejder. Der er pinlig orden i alle stumper og alt værtøjet. Ole er - ligesom John - hyggelige at snakke med og de svarer gerne på en tumpet tilskuers spørgsmål mens de arbejder.

O_kig_karb.jpg (92434 bytes) O_skil_karb.jpg (93796 bytes) Karb.jpg (111425 bytes)

Dyserne blev skiftet til #135 - #138 - #138 - #135 og nålene hævet et hak. Nu skulle det vise sig om det havde givet pote, men først skulle John lige være færdige med noget andet. Jeg hentede mig noget mad i Dagli' Brugsen og spiste den i værkstedet.
I den forbindelse vil jeg gerne advare mod at putte de små portions-smør i lommen for at blødgøre dem, som jeg gjorde (Jeg havde ikke noget at smøre med og ville ikke besvære med det hos Holtug). Jeg brugte 2 af pakkerne, men glemte den 3. i lommen.... Det gik rigtig godt indtul jeg lænede mig op af bordkanten, hvorved pakken splattede ud i lommen :o(
Prøv det ikke - det er ikke nogen godt oplevelse!

Dynojet test 3

Det første forsøg med Roll-On var dog ret skuffende - faktisk så skuffende at målingen blev slettet: Motoren var ganske længe om at tage omdrejninger og virkede i det hele taget tøvende.

De efterfølgende tests var bedre - ingen ved hvorfor - måske noget med manglende brændstof i den ene karburator? Lyser mærkeligt, da den jo havde stået i tomgang et stykke tid - og derefter blev varmet op i et minuts tid.

Den viste nu en max ydelse på 91,7 HK ved 12000 o/m og et max moment på 58,51 Nm ved ca. 10000 o/m.

dyno_3ro.jpg (91974 bytes)
Comp_2_3.jpg (108250 bytes)
Test 3
Sammenligning med test 2

 
HK
v. o/m
Moment
v. o/m
Før
93,5
13000
58,34
10000
Efter
91,7
12000
58,51
10000


Vi var enige om at dysningen ikke havde gjort noget (åbentlyst) godt - måske snarere gjort tingene værre. Det blev besluttet at sætte dysningen som standard igen.

Nu skulle John lige ordne noget andet, så jeg gik over i værkstedet og snakkede lidt med 2 andre gutter og Ole. Pludselig kom John farende og sagde at han nok blev nødt til at skifte luftfilteret. Øhhhhh? Hanvar gået i gang med at afmontere hele molevitten igen og havde selvfølgelig hevet luftfilteret af. Han havde lige checket det og mente nok, at det var modent til en udskiftning. Han ville dog anbefale et K&N-filter, som måske også ville give maskinen lidt mere luft at leve af, hvilket han mente ville gavne det hele. "OK", sagde jeg - vi prøver.

Dynojet test 4

Som sagt - så gjort: Resultatet var bedre end før gennem stort set hele området med K&N-filteret, men ikke helt optimalt.

dyno_4ro.jpg (91429 bytes)
Comp_3_4.jpg (108294 bytes)
Test 4
Sammenligning med test 3

 
HK
v. o/m
Moment
v. o/m
Før
93,5
12000
58,33
10000
Efter
94,5
13000
58,36
10500

 

Både John og Ole, som var kommet over i testrummet, var dog enige om at 2 ting ville ændre ydelsen i "det virkelige liv":

  • K&N-filteret ville blive mere åbent efter 300-500 km's kørsel (overskudsolie i filteret vil forsvinde)
  • Ram-Air-indtaget ville tilføre motoren mere luft i virkeligheden, end på testbænken.

Da "problemet" lå helt oppe ved max omdr. (og dermed høj fart) virkede det som rimelig argumentation for at give det en chance.

Øvelse slut

Forbedringen blev som følger:

Test 1 (standard) sammenlignet med sidste test, hvor der er monteret en Devil Slip-On, Dyserne skiftet, Nålene hævet og luftfilteret skiftet med et K&N:

comp_1_4.jpg (110169 bytes)

 
HK
v. o/m
Moment (Nm)
v. o/m
Før
90,3
12500
58,08
10500
Efter
94,5
13000
58,36
10500


Der er sket en markant forbedring af såvel moment, som hestekræfter i området op til 8000 omdrejninger. Videre op er der sket en forbedring af max. hestekræfter, men kun en ringe forbedring af momentet. Alt i alt et ganske godt resultat - jeg havde faktisk frygtet at der ville ske en forringelse af mellemområdet - så jeg er godt tilfreds.

Vi samlede det hele og klokken 17:29 kunne jeg sadle op og køre hjemad. På det tidspunkt havde John allerede sagt 3-4 gange, at hvis jeg ikke var tilfreds måtte jeg komme igen med den, så de kunne dyse om igen - uden beregning selvfølgelig. Som han sagde som slutbemærkning: "Det bedste er at gøre det perfekt første gang og kan det ikke lade sig gøre, så må man gøre det 2. gang!"

Afprøvning

Jeg "trillede" hjemad og var enig med mig selv om, at det var en god lyd den havde fået. Jeg havde ikke rigtig tid til at lave "Roll-On-test" på vejen, men oplevede på den anden side ikke at maskinen havde tabt noget som helst.

Da jeg dagen efter skulle afsted på maskinen havde jeg (i modsætning til dagen før) ikke ørepropperne monteret - dem bruger jeg mest ved motorvejskørsel. På min jeg gennem hovedgaden må jeg sige at det var en ret markant lyd den gav fra sig; en del højere end jeg liiige havde forestillet mig…..

Den buldrer en del ved de lave omdrejninger, men når jeg kommer over ca 6000 o/m er lyden bare noget højere end den "gamle lyd".

Prisen

Regningen lød på 7.500 incl alt. K&N kostede ca 900,-
4 HK = 7500 => knapt 2000 kr/HK => CBR600F4 = 90*2000 = 180.000kr!

Jeg kan kun konkludere at det er en dyr måde at hente lidt heste, men hestene siger heller ikke noget om bundtrækket og det renere momentforløb, som man får med i købet - for slet ikke at snakke om herlighedsværdien i selve lyden.

Holtug MC Aps

Jeg kan ikke andet end glædes over Holtug MC; præcis som første gang jeg var der, fik jeg en god, venlig og proffessionel behandling. Om prisen er høj eller lav kan jeg ikke forholde mig til - men jeg betaler gerne for ydelsen!

Tilbage til forrige side