Livet på MC 2003
Maskinen blev klargjort i starten af marts som sædvanlig og den har opført
sig pænt hele sæsonen.
Nye dimensioner - nye muligheder
Min største datter er blevet så stor (8 år/130 cm) at hun
kan sidde ordentligt bag på MC'en - og "mor" har givet tilladelse
til at hun må sidde bag på på nogle mindre "udflugter",
så sæsonen startede med at kigge efter brugt tøj til Louise.
Det lykkedes efter nogen leden i Den Blå og det sad bare fint. Eneste
ulempe er at det nok kun holder den ene sæson, idet det passer præcis.
Nå pyt - så ser hun sej ud så længe ;o) Prisen var 600
for bukser og jakke og begge dele var i fin stand.
Hjelmen fandt jeg hos T. Hansen, som jo
er begyndt at handler med alt muligt til scootere og MC'er. Den er godkendt
til MC-kørsel og passer ligeledes lige præcis - så den holder
heller ikke 2 sæsoner. Mærket er Nau. Jeg gav lidt over 400,- for
den.
Støvler og handsker var noget, der blev fundet en passende løsning
på: Børn har jo ca 1000 vanter & handsker og et par læderstøvler
havde pigen jo også liggede et sted i bunden af skabet.
Det var en stolt datter, der skulle med ud at trille første gang og
spørgsmålene ville ingen ende tage: Hvor langt skal vi køre?
Hvor skal vi hen? Hvad hvis det begynder at regne? Hvor skal jeg holde fast?
Siger du til når du drejer? Kan vi ikke køre forbi en af mine klasse
kammerater? Hvor stærkt skal vi køre? o.s.v. Kort sagt: Hun var
mere end almindeligt spændt, da hun satte sig bag på, til den allerførste
prøvetur.
Vi kørte en tur på ca 25 minutter og vi nåede faktisk at
få en lille byge undervejs.... Louise synes bare det var sjovt og var
på ingen måde utilfreds med tilværelsen, da vi trillede ind
i indkørslen igen. Mor åndede lettet op og alle var glade ;o) -
pånær lillesøster som også vil ud at prøve,
men det må vente et par år endnu - hun er kun en årgang 1998.
Tur til Nykøbing Sjælland
Nu var døren jo åbnet for en længere tur, og hvad var mere
naturligt end at tage en weekendtur til Nykøbing Sjælland, hvor
vi har en campingvogn stående på Nykøbing Nordstrand Camping?
En god ven og hans datter, som er jævnaldrende med min datter, var friske
på en svip-tur til sommerlandet, og vi valgte så at daffe afsted
en dag midt i juli måned.
På sikkerhedssiden havde jeg en plan om at spænde en rem rundt
om min datter og mig, så jeg kunne mærke om hun var ved at dratte
af - og som måske kunne holde hende lidt på plads. Min kammerat
havde fået fat i et hjemmelavet bælte, som kunne monteres rundt
om et barn, og sidenhen spænde barn og fører sammen, når
man sidder på MC'en. Han ville ikke bruge det med sin datter idet han
havde en topbox monteret, og derfor mente at hun ville sidde rimeligt sikkert.
Altså kunne jeg låne det, og det virkede lidt lettere end at sidde
og fedte med at lang bagagerem.
Da vi forlod Hørsholm om formiddagen var det en rigtig dejlig dag:
Høj sol og næsten vindstille vejr. Vi tankede og så trillede
vi afsted med vores 2 spændte piger.
Optankning inden afgang
Det er en tur på ca 110 km og vi havde lagt 2 pauser ind, for ikke at
trætte pigerne for meget på vej derop. 1. pause blev holdt efter
ca 1 times kørsel - vi var et sted udenfor Hedehusene og dermed ca 1/3
af vejen til campingpladsen.
Pigerne synes at det var fedt, men de ømme numser var begyndt at melde
sig hos de unge damer - og så synes de at det er vaaaaaarmt at have alt
det MC-udstyr på. Selvfølgelig kommer spørgsmålet:
"Må vi køre uden hjelm/Jakke?" -og svaret var ligetil:
"Nej", og så var den ikke længere, ud over at de unge
damer fik et par tips om åben hjelm og lidt oplyning af jakken.
Pause i Danmarks skønne sommerland. Kan det blive meget bedre?
Mig og datteren
Vi holdt næste pause efter ca 45 minutter, hvor vi var strøget
over ned til Munkholmbroen, hvor der ligger et godt lille is-sted, hvor vi kunne
få lidt junk-food til "mavserne". Numserne var nu ret ømme
og længslen efter at være fremme ved destinationen meldte sig nu
noget kraftigere. Det hjalp dog lidt at få en is og komme lidt ud af det
varme udstyr.
Udsigten til endnu 30-40 minutter bag på en MC huede ikke
damerne, men der var jo lige som ikke så mange alternativer - så
afsted det gik. Vi ankom i fin stil til campingpladsen og flåede det varme
udstyr af og så var det afsted til stranden!
Hårdt tiltrængt dukkert!
Jeg vil ikke trætte med lange og trælse historier
om vores ophold deroppe, men blot konstatere at det var smadderhyggeligt.
Hjemturen var en lidt pudsig oplevelse idet vi havde været
i gang hele dagen og pigerne derfor var noget matte i sokkerne. Det resulterede
i at min datter hang som et skæv sæk kartofler efter kun 25 minutters
kørsel. Jeg fik hende peppet lidt op og formåede at holde liv i
hende til Munkholmbroen, hvor vi skulle spise lidt aftensmad, før det
gik hjemad. Jeg havde indtil da haft låne-remmen rundt om mig og Louise,
men nu synes jeg der skulle mere til, så jeg monterede bagageremmen rundt
om os - godt langt oppe under armene på Louise, så der var styr
på hende. Det beroligede i øvrigt også nogle ældre
ægtepar, der havde set os gøre klar til at tage afsted med vores
piger: "Det var godt, at hun bliver spændt fast - vi var helt nervøse
for at hun kunne falde af" var kommentaren.
Vi besluttede at tage motorvejen et pænt stykke hjemad,
for at komme hurtigt hjem. Det hjalp på mere end en måde: Louise
synes det var fedt med noget fart og så kunne vi jo ligge og vinke til
hinanden, når vi skiftevis tog føringen på vej hjemad.
Det gik fint hjemad og Louise tager det for givet at vi skal "på
tur" igen i 2004. Lad os nu se... ;o)
Rabalder-væk
Tiden kom, hvor jeg blev træt af min Devil udstødning. Power eller
ej: Det var for meget.
Jeg opfatter mig selv som hensynsfuld og kan lide at tage hensyn til mine medmennesker,
og måtte erkende at jeg nærmest var flov, når jeg kørte
gennem småbyerne ude ved de små snoede veje! Bulder & brag kom
jeg med - og jeg tror ikke at respekten for motorcyklister øges på
den baggrund.
Min pine var så at maskinen jo var blevet dyset om i forbindelse med
monteringen af udstødningen
og jeg villle jo nødig gøre det endnu værre ved bare at
fjerne råberøret og så håbe det var godt. Der var jo
ikke bare dyset om, men nålene var også hævet "et hak".
De to ting afhjælper hver sit område i forbindelse med acceleration.
Jeg prøvede på et tudspunkt sidste sommer, at skifte udstødningen
retur uden omdysning, og det var ikke lykken: 3. gear 20 km/t og så fuld
hane, for at mærke om kræfterne bliver bygget jævnt op....
laaaaaang tøven og sløvhed prægede forestillingen.
Efter den del læsning om karburatorer og en rådslagning med Armand
fra dk.fritid.motorcykel blev jeg enig med mig selv om at skifte dyserne tilbage
til standard, men lade nålene være løftet 1 tand.
Nu havde jeg jo aldrig haft karburatorerne ud af maskinen selv, så det
var første step, at få styr på den process. Jeg havde set
det da Holtug gjorde det, men det er alligevel et styke til at tage sagen i
egen hånd. Min reparationshåndbog var en enorm hjælp og efter
at have læst en del i den gik jeg igang.
Alt i alt tror jeg det tog 3 timer at skifte udstødningen og sætte
de originale dyser i igen.
Her er lidt billeder fra processen.
Her er den så: "Patienten"
En del af tøjet er flået af, nemlig tanken og sædet
Ja - der er en del slanger at holde rede på. Yderst til højre ses
t-stykket, som giver vakuum til scottoileren
Luftfilteret er fjernet
Gaskablerne er på vej af
Og så kunne karburatoren komme af. HUSK at dække indsugningerne
til, så der ikke kommer skumle ting ned i cylinderne. Kluden er bare for
at suge evt benzin der måtte dryppe ud.
Karburatorerne med indsugningerne opad. Igen har jeg dækket til, så
der ikke kommer skidt ind.
Og her hopper kæden af: Jeg har ikke dækket til, og hvad nytter
det så at der er dækket til i "den anden ende"? Dumhed!
Nå, men det gik OK alligevel, men for en anden god gangs skyld vil jeg
dække af i "begge ender". Her ses svømmerhusene, som
jeg skal have af for at komme til dyserne. Pilotskruerne anes som en førhøjet
messingskrue over hvert svømmerhus.
Her kan man så se indmaden - bl.a. svømmere, hoveddyserne, tomgangsdyser
og pilotskruerne
Og så er jeg igang med at skifte den ene hoveddyse. Det er vigtigt at
være meget forsigtig: der skal holdes igen med en gaffel/fastnøgle
og skruetrækkeren skal passse i kærven på dysen. Det er nok
også bedst at undgå at skruetrækkeren smutter ned i svømmeren
;o) - kort sagt: Tålmodighed og forsigtighed!
Samlingen sker bare baglæns, så der er ikke meget
spænding ved det.
Det endte lykkeligt og maskinen kører rigtig godt. Måske vi jeg
få den "rullet" for at se om de hævede nåle har
fjernet den noget flade momentkurve i området 4500-5500 o/m. Jeg oplever
det som om det er blevet bedre, men måske er jeg bare så lalleglad
og stolt over min indsats, at jeg vil føle det...?!
Nye Dæk
Ved opstarten af sæsonen var jeg godt klar over at mine dæk skulle
skiftes og besluttede denne gang at tage affære selv. Jeg undersøget
priser til jeg var gasblå i ansigtet og konstaterede til sidst at Reifenversand
var det billigste sted, men orkede ikke rigtig besværet. Havde læst
at der kunne være bøvl med, at de KUN taler tysk og det er ikke
liiige min stærkeste side ;o) Synfyns
MC Service blev kontaktet, men de havde desværre fordækket i
restordre og med porto og forsendelse ville det ende på ca 1150,-. Jeg
valgte derfor en lokal leverandør, som kunne få dækkene hjem
til ca 200 kr mere i alt - troede jeg. De bestilte dem hjem, men 2 dage før
bakkeåbningen var kun bagdækket kommet. Fordækket var væk??!
Forklaringen var at der kørte en stor lastbil rundt med flere hundrede
dæk, men man vidste fra Michelins side ikke hvor den var....... Det var
sgu næsten for stupidt! Bakkeåbningen nærmede sig men min
erkendelse blev at det ikke kunne nås.
Jeg havde jo allerede flået de gamle dæk af, og jeg havde ingen
intentioner om at sætte dem - eller bare et af dem på igen, for
at skulle flå dem af igen få dage efter. Der stod jeg så med
et ethjulet MC og indså - trods de "velmente" ideer om bare
at køre på baghjulet til Bakkeåbningen - at der ikke blev
noget Bakkeåbning for mig :o( OK - jeg bed i det sure æble og bestilte
et fordæk hos Reifenversand og det gik faktisk let og smertefrit: Bestilte
Torsdag og fik det leveret på min arbejdsplads tirsdag. Jeg havde ganske
vist bommet ved at skrive husnr 20 istedet for 30 og det havde nære sendt
gutten fra DPD, som er et fragtfirma, direkte i orbit. Jeg havde opdaget min
fejl, men trods 2 mails og mange opringninger til den danske del af DPD lykkedes
det ikke at korrigere fejlen, før jeg blev ringet op af DPD-bilen: Han
holdt 25m fra indgangen til min arbejdsplads. CSC står der - med store
røde bogstaver og jeg havde angivet CSC Danmark, Datavej 20....
Det var for svært og han ringede derfor, hvilket jo var fint nok. Da jeg
kom ned til ham var han ret hidsig: "Hvorfor jeg havde skrevet forkert
adresse mumle-mumle.... irriterende... mumle... tidsspild....." Jeg forklarede
ham sagens stilling og fik mit dæk udleveret, men han sagde (pudsigt nok)
ikke "Hav en god dag" da han kørte igen.;o)
Fordækket kostede kun kr. 904,- incl alt. Bagdækket havde jeg givet
1500,- for men der kunne jeg også have sparet nogle hundrede kroner.
Konklusionen på denne øvelse er: Reifenversand er helt ok - man
skal bare gøre det rigtigt første gang. Det er samtidig en god
ide at sikre sig at man får dem leveret et sted hvor der er nogen til
at modtage varerne. Jeg har jo ikke oplevet det, men har hørt om bøvl
med at få tingene bragt ud igen, hvis man ikke er hjemme, når de
kommer.
Fordel: Billigere dæk
Ulempe: Man skal selv montere og afbalancere. Ja, det vil sige: Det er en sandhed
med modifikationer; man man kan godt betale nogle dækforhandlere for at
montere og afbalancere for ca 100-150 kr pr dæk hvis man kommer med hjulene
afmonterede. Rigtig mange nægter pure at røre ved det, når
de ikke slv har haft fortjenesten på dækkene. Ivar Jensen autogummi
i Helsingør klarer montering uden afbalancering for 100,- pr dæk.
Jeg mener også at have hørt at Søborg MC er til at tale
med. Dejligt, at der er nogen der accepterer at man ikke kan tjene på
alle leddene i et dækskifte......
Jeg valgte selv at afmontere, montere og afbalancere
hjulene. Der vil komme en side omhandlende afmontering og montering af dækkene
i løbet af 2004....
Opstaldning....
Uha - det er pinligt: Jeg fik stort set ikke gjort noget ved maskinen da
den røg ind. Den bliév vasket hurtigt, men olien måtte vente
til sæsonstart. Jeg vurderede at den havde kørt så relativt
få kiliometer, at der nok ikke var noget stort problem i at lade det være
og så starte på en frisk i 2004. Jeg tog akkumulatoren ind og gav
den en opladning og konstaterede at den nok skulle skiftes i 2004.
Status
Km-standen var: 16.320 km
Km-standen er: 18.200 km