Sidst opdateret: 7. marts 2014

Livet på MC 1999

Jeg var godt klar over (eller havde på fornemmelsen) at det ville trække igen, når sæsonen kom - og det gør det!
Lige nu er jeg i kraftige overvejelser om en Suzuki SV650S, som er både fræk og billig. Den har fået fin omtale flere steder - g prisen er (efter min vurdering) favorabel.
Man får en V2 motor (solidt bundtræk) med 70 heste og iøvrigt et udseende som en TL1000S.
Maskinen har ganske vist ikke indsprøjtningssystem - men den klarer sig fint uden. Ligeledes er affjedringen ikke justerbar i samme grad som på TL1000S eller CBR600F - men på den anden side så justerede jeg aldrig noget som helst på CBR'en - så hvorfor skulle jeg få behovet nu?
Måske vil der snart dukke et afsnit op der hedder 'Den tredie MC'!?

27/3-99
Jeg startede sæsonen på en splinterny CBR600F4, som jeg hentede den 18/3-99.
Det er kun blevet til ca 300 km. endnu, da saltet ikke var helt væk fra vejene og vejret ikke har været det bedste; en lille tur fra Hørsholm forbi Esrum sø og videre til Arresø, hvor vi holdt pause med behørig indtagelsse af røg og vand.

Torsdag den 25/3 åbnede Bakken og denne gang fik jeg taget mig sammen - ikke mindst fordi vejrmeldingen sagde 6-8 grader og skyet, men tørt.
Vi var 3 MC'er der mødtes et stykke væk fra Nørrebrogade, og trillede derover ad ved 18-tiden. Turen derover var lettere kaotisk - og kaos tog til efterhånden som vi nærmede os målet. Allerede på dette tidspunkt begyndte MC'erne at køre, som om de ejede vejene, til bilisternes store irritation.
Nørrebrogade bliver spærret for bilister fra klokken 18 og politiet sørgede for at give MC'erne gode vilkår for at komme frem.
Vi kom til at hold ca 100 meter oppe at Nørrebrogade, set fra krydset Falkoner alle/Nørrebrogade (Nørrebros runddel). De sidste 100 meter blev fyldt op i løbet af de efterfølgende 10 minutter.
Så var der ventetid, hvor jeg fik nappet et par fotos af sceneriet.  Klokken 19:00 blev en del MC'er startet og den spæde lyd af MC-horn begyndte at fylde luften. 'Som førstegangsbakken-åbner' startede jeg også - men stoppede  igen, da alt alligevel stod bom-stille. Vi kom først afsted omkring 19:40 og turen op ad Nørrebrogade til Nørrebro Station var præget af start-stop og koblingsfileri. Lidt sjovt at se alle de tilskuere der møder op for at se på 'cirkuset'.
Man må egentlig sige, at Politiet havde gjort meget for at få det hele til at glide smertefrit for MC'erne. Hele strækningen fra Nørrebrogade til Bakken var under kontrol. Underligt følelse, at rose den ellers så forhadte ordensmagt - men de gjorde det altså godt.
Turen gik ad Nørrebrogade, Lygten, Tagensvej og så t.h. ad Tuborgvej ned til Strandvejen i Hellerup og videre til Klampenborg. Jo tættere på Bakken - jo tættere kørte vi. Køkørsel til parkeringen og så ind og holde. Parkeringspladsen var et imponerende syn: MC'er, MC'er og atter MC'er i alle retninger.
Vi gik en kort tur på Bakken, men konstaterede at køerne var meget lange ved alle fast-food-stederne og satte så kursen mod Lyngby for at besøge Burger King. Derfra gik den hjemad - en oplevelse rigere.
Jeg ved ikke om jeg gider at deltage i det igen, men en oplevelse var det - specielt at køre kollonnekørsel, hvor al anden trafik blev holdt tilbage af Polisen, som stiltiende måtte se på/høre MC'er som brød næsten alle gængse færdselsregler: Kørsel med for høj hastighed, lydpotter som næppe overholdt lovens grænser for støj, overhalinger over dobbelt overtrukne linier, manglende 'hovedbeklædning' o.s.v.
Desværre har man - som en lille brik i den store sammenhæng - ikke meget fornemmelse af kollonnens længde og dermed antallet af deltagere. Måske skulle man være tilsskuer næste gang?

18/7-99
Jeg har nu kørt omkring 2500km på CBR600F4'eren, og jeg er meget glad for den. Det er såmænd ikke fordi den byder på kvaliteteter som F3'eren ikke havde, men den var jo også god. Jeg tror man skal være feinschmecker for at kunne udnytte de ændringer der er sket med stellet, efterløb, bremser o.s.v. - jeg kan kun mærke, at den er lidt hårdere i affjedringen. Den ligger godt på vejen, og lystrer perfekt.

Til de kedelige oplevelser høre, at nogen forsøgte at stjæle maskinen - efter kun 680 km!
Jeg kom ud for at starte den om morgenen, og undrede mig over, at styr-låsen ligesom bandt lidt. Underligt tænkte jeg, fordi jeg normalt ikke tvinger styret over til siden for at låse styr-låsen. Jeg trillede afsted og undredes endnu mere; det føltes som om jeg skulle dreje styret for at køre ligeud...
Ind til siden og checke om jeg havde et fladt dæk eller hva'. Intet umiddelbart at se, men ved nøjere eftersyn var forskærmen revnet. Jeg formoder at følgende er sket: Man har forsøgt sig med at stikke en jernstang ind i den hule foraksel og så vride forgaffelen for at ødelægge styrlåsen. Der var nemlig ingen mærker efter vold - ud over at forskærmen var revnet, og set passer jo meget godt med at der er blevet vredet i forgaffelen, hvor på skærmen er fastspændt.
Jeg fik rettet forgaffelen ind igen, da jeg skulle til 1000 km service - så skaden er begrænset til en udgift til en forskærm (som jeg venter på endnu) og så lidt værkstedstid, samt et ret ovalt hul, hvor styrlåsen griber ind i stellet (ulempe ved aluminium - det er blødt!)
Havde 'de flinke folk' bare vidst at maskinen har en fabriksmonteret startspærre med samme funktionalitet som bilers (nøgle-genkendelse) - så havde de måske ikke forsøgt at stjæle den - men det vidste de åbenbart ikke :o(
Jeg har nu sat et mærkat med teksten 'Startspærre' under tændingslåsen - håber det hjælper.
...og hvis det ikke gør  - så hjælper den extra lås måske ;o)
Det hører med til historien, at det skete i min carport, som har automatisk lystænding - frækheden vil ingen ende tage...!

I starten af sæsonen købte jeg bogen 'A twist of the wrist' af Keith Code, som på pædagogisk vis forklarer, hvad der går galt for mange motorcyklister. Han kalder det 'Survival reactions' og det går kort fortalt ud på at panikken griber en, fordi man er bange for at vælte/køre af vejen. Det sker mest i forbindelse med sving, hvor man pludselig mener at have for meget fart på, eller tror at hjulene  vil slippe taget i vejen p.g.a. ujævnheder eller måske en plet på vejen, som man (selvfølgelig) straks tror er olie.
Typiske reaktioner er at sætte sig op - slippe gassen - bremse - forsøge at ændre kurs i svinget, eller måske alle delene på en gang. Resultatet er kendt: PANIK! MC'en bliver ustabil p.g.a. førerfejl og alt ser ud til at gå galt.
Den generelle opskrift på at undgå disse uhensigtsmæssige panik-handlinger er at fortsætte med at accellerere lidt og så tvinge kroppen til at agere hensigtsmæssigt; lavt tyngdepunkt - følg med MC'en.
Hvorfor skal man accellerere gennem et sving? Simpelt (men jeg havde ikke tænkt over det for jeg læste det): Diameteren på baghjulet mindskes med flere centimeter, når du lægger maskinen ned i et sving. Ved nedlægning i et sving vil der ske det, at baghjulet stille og roligt tiltager i omdrejninger - men det gør motoren ikke, hvis du ikke giver lidt mere gas, end da du gik ind i svinget. Resultat: Der motorbremses og vægten af maskine og fører flyttes frem til forhjulet, hvilket er meget uhensigtsmæssigt. Den korrekte vægtfordeling er 40/60 på hhv. for- og baghjul.
Jeg købte bogen gennem www.amazon.com og den kostede vist omkring 150 kr. Den er alle pengene værd - selv om man ikke bliver en god motorcyklist bare ved at læse en bog; den giver inspiration til nytænkning og jeg har allerede opdaget meget nyt om mine egne 'Survival Reactions'. Læs, lær og træn - så får du mere glæde af din MC.

Vejret har iøvrigt vist sig fra den positive side. Der har været mange gode dage/aftener i denne sæson - sikkert flere end i hele 1998 tilsammen - but then again: Alt er bedre end 6 måneders gråvejr og regn ;o)
Det er altså ikke vejrets skyld, at jeg ikke har fået kørt mere, end jeg har. Årsagen findes på mine 'familie'-sider, hvor en mindre familieforøgelse er beskrevet. Det tager tid at få en lille datter til, skulle jeg hilse at sige.
Den 13-14/8 skal jeg på Jylllandsringen for at prøve banekørsel. Jeg glæder mig vildt meget til at finde mine personlige grænser - og måske 'opdage' F4'eren lidt mere. Mere om det efter den dato.

En 'anmeldelse' af maskinen (ligesom for de 2 forrige) er på vej........

11/2-2000
Endelig har jeg taget mig sammen: Nu skal der opdateres!

I skrivende stund står maskinen til overvintring (HA - der er sgu' ikke meget vinter over dét her) i skuret. Den blev stillet væk i starten af december, efter lange og trange overvejelser om 'professionel' opbevaring eller privat. Det endte med at jeg afmonterede kåbedelene, skiftede olien, vaskede alt, rensede & smurte kæden, smurte tynd syrefri olie (WD40) på de blanke flader, afmonterede akkumulatoren, checkede kølervæske m.m. og kastede et fint rent lagen over maskinen. Ovenpå det ligger et stykke plast for at tage evt. dryp fra plasttaget på udhuset.
Akkumulatoren er ladet op midtvejs, og den får et skud til lige før sæsonstart - så alt burde være ok. Det eneste jeg har forsømt er nok at fylde benzintanken op til randen - men herregud - vi snakker 3 måneder ikke 3 år....

Hvad er der så ellers sket siden sidst??
Det vigtigste er helt sikkert at jeg har været på Jyllandsringen til Track-day. Jeg har allerede skrevet en del om det her og det totale fotoalbum finder du her
Jeg har tilbagelagt knap 6000 km på maskinen i den forløbne sæson, hvor vejret faktisk viste sig fra den mc-venlige side. Der var ganske vist mange gråvejrs-dage, men det holdt tørt for det meste. Det mest våde jeg oplevede var turen tilbage fra Jyllandsringen, hvor regnen stod ned i stave, det meste af vejen.

Jeg er mere dristig i svingene efter Jyllandsringen, men vejbekaffenhed og trafik gør alligevel, at jeg ikke lægger maskinen tilnærmelsesvis så meget ned på landevej, som på 'ringen'. Og sådan skal det være efter min ringe mening.
Offentlige veje er ikke bygget til race - frisk kørsel, men ikke race. Det bliver demonstreret alt for tydeligt flere gange i løbet af sæsonen og denne sæson var ingen undtagelse. En ung mand var skyld i en dødsulykke under en prøvetur på en MC, hvilket gav anledning til mange skriverier i såvel pressen som i nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel

Pressen er jo relativt snæversynet med hensyn til opfattelsen af motorcyklister og sætter gerne os alle i samme bås: Fartidioter, der kører ansvarsløst og er til fare for alt og alle.
Nyhedsgruppen var (selvsagt) lidt mere nuanceret: Langt den fleste beklagede episoden og viste medfølelse overfor såvel de uskyldige ofre som  for MC'isten, men alligevel blev MC'istens kørsel kritiseret dybt og inderligt.
I den forløbne tid har der faktisk været MC-tema-aften på en af de danske TV-kanaler. WOW tænkte man så - man skuffelsen var stor!
Skulle man tro at den udsendelse repræsenterede det brede udsnit af MC'ister i Danmark - så er vi Harley-kørere - eller nogen der tager til Primus-træf i mange minus-grader allesammen.
Pernilles Univers kunne kun støtte denne vrangforestilling om MC'ister: Vi kører Nimbus eller bambusraketter allesammen - og så har vi tatoveringer og taler alt andet pænt dansk.

Se dét var et lille opstød om vores rænomé. Vi kan selvfølgelig gøre meget selv: Opføre os ordentligt i trafikken og udbrede 'rygtet' om at vi bare er ganske almindelige mennesker, som bærer noget sikkerhedsudstyr, som passer til lejligheden. Jeg ser stadig undren i folks øjne, når jeg har skjorte, slips og pæne bukser på under motorcykeltøjet. Af med MC-klunset, på med et par pænere sko - og vupti, jeg er klar til at gå til møde med kunden.
Nå - men efter antallet af registrerede MC'ere i 1999 - så er folk jo ikke rigtig skræmte - snarere lidt nysgerrige....

Det lykkedes også for mig at koble på en af PMC's ture til Malerklemmen. Det var rigtig godt vejr da jeg mødte op på DTU klokken 11:52 som den første.
Da klokken var blevet lidt over 12 blev jeg lidt bekymret ; mon det var aflyst eller hvad? Jeg ringede til Lars Hyldal (som er PMC'er) for at høre sidste nyt: "Har du ikke set at det er flyttet til klokken 13 i dag?" var svaret - efterfulgt af "Nåååeee nej - du er jo ikke på mailinglisten for PMC"
Fedt! Nå - Steen Gruby kom ved 12:40-tiden så vi kunne endelig få snakket lidt sammen 'head-2-head'.
Da alle var samlet besluttede man så, at vi skulle tage motorvejen derned!!! Nej Fan.... Nej! Da steg jeg helt af.... Jeg havde ventet over 1 time på at køre på motorvej!   Aldrig før har jeg været præsenteret for en tur til Klemmen som skulle foregå på Motorvej! Ja det vil sige - måske på hjemturen - men sgu'tte på ud-turen. Nå - det endte med et kompromis: Motorvej til Roskilde og (gode!) småveje derfra til klemmen, som var godt besøgt. Vi blev der kun 1 imes tid, for så at tage de små veje hjemad igen - og det var rigtig gode veje, som Hylle præsenterede dér! Tempoet var rask, men der var mange stop, fordi den ene skulle pille næse, og den anden skulle jamre over sin sult, den tredie skulle tanke o.s.v..... Det matcher ikke mit temperament så godt: Når jeg er ude at køre er en passende pausefrekvens ca hver time og så kun i 5-10 minutter, med mindre der skal fouragéres. Men det er sværere at køre 10 sammen end 3!
Alt i alt var det en god tur, omend mit temperament ringede et par gange. Spørgsmålet er, om de vil have mig med igen?
Se iøvrigt billeder fra turen (mest fra Klemmen) her

Den sidste tur i det 20. århundrede var en kold solrig søndag med en god ven, som havde anskaffet en CB500 i slutningen af sæsonen.
Og nu kan man så bare gå her og vente på en ny herlig MC-sæson. Over & Out!