Livet på MC 1999
Jeg var godt klar over (eller havde på fornemmelsen) at det ville trække igen, når
sæsonen kom - og det gør det!
Lige nu er jeg i kraftige overvejelser om en Suzuki SV650S, som er både fræk og billig.
Den har fået fin omtale flere steder - g prisen er (efter min vurdering) favorabel.
Man får en V2 motor (solidt bundtræk) med 70 heste og iøvrigt et udseende som en
TL1000S.
Maskinen har ganske vist ikke indsprøjtningssystem - men den klarer sig fint uden.
Ligeledes er affjedringen ikke justerbar i samme grad som på TL1000S eller CBR600F - men
på den anden side så justerede jeg aldrig noget som helst på CBR'en - så hvorfor
skulle jeg få behovet nu?
Måske vil der snart dukke et afsnit op der hedder 'Den tredie MC'!?
27/3-99
Jeg startede sæsonen på en splinterny CBR600F4, som jeg hentede den 18/3-99.
Det er kun blevet til ca 300 km. endnu, da saltet ikke var helt væk fra vejene og vejret
ikke har været det bedste; en lille tur fra Hørsholm forbi Esrum sø og videre til
Arresø, hvor vi holdt pause med behørig indtagelsse af røg og vand.
Torsdag den 25/3 åbnede Bakken og denne gang fik jeg
taget mig sammen - ikke mindst fordi vejrmeldingen sagde 6-8 grader og skyet, men tørt.
Vi var 3 MC'er der mødtes et stykke væk fra Nørrebrogade, og trillede derover ad ved
18-tiden. Turen derover var lettere kaotisk - og kaos tog til efterhånden som vi nærmede
os målet. Allerede på dette tidspunkt begyndte MC'erne at køre, som om de ejede vejene,
til bilisternes store irritation.
Nørrebrogade bliver spærret for bilister fra klokken 18 og politiet sørgede for at give
MC'erne gode vilkår for at komme frem.
Vi kom til at hold ca 100 meter oppe at Nørrebrogade, set fra krydset Falkoner
alle/Nørrebrogade (Nørrebros runddel). De sidste 100 meter blev fyldt op i løbet af de
efterfølgende 10 minutter.
Så var der ventetid, hvor jeg fik nappet et par fotos
af sceneriet. Klokken 19:00 blev en del MC'er startet og den spæde lyd
af MC-horn begyndte at fylde luften. 'Som førstegangsbakken-åbner' startede
jeg også - men stoppede igen, da alt alligevel stod bom-stille. Vi kom
først afsted omkring 19:40 og turen op ad Nørrebrogade til Nørrebro Station
var præget af start-stop og koblingsfileri. Lidt sjovt at se alle de tilskuere
der møder op for at se på 'cirkuset'.
Man må egentlig sige, at Politiet havde gjort meget for at få det hele til at glide
smertefrit for MC'erne. Hele strækningen fra Nørrebrogade til Bakken var under kontrol.
Underligt følelse, at rose den ellers så forhadte ordensmagt - men de gjorde det altså
godt.
Turen gik ad Nørrebrogade, Lygten, Tagensvej og så t.h. ad Tuborgvej ned til Strandvejen
i Hellerup og videre til Klampenborg. Jo tættere på Bakken - jo tættere kørte vi.
Køkørsel til parkeringen og så ind og holde. Parkeringspladsen var et imponerende syn:
MC'er, MC'er og atter MC'er i alle retninger.
Vi gik en kort tur på Bakken, men konstaterede at køerne var meget lange ved alle
fast-food-stederne og satte så kursen mod Lyngby for at besøge Burger King. Derfra gik
den hjemad - en oplevelse rigere.
Jeg ved ikke om jeg gider at deltage i det igen, men en oplevelse var det - specielt at
køre kollonnekørsel, hvor al anden trafik blev holdt tilbage af Polisen, som stiltiende
måtte se på/høre MC'er som brød næsten alle gængse færdselsregler: Kørsel med for
høj hastighed, lydpotter som næppe overholdt lovens grænser for støj, overhalinger
over dobbelt overtrukne linier, manglende 'hovedbeklædning' o.s.v.
Desværre har man - som en lille brik i den store sammenhæng - ikke meget fornemmelse af
kollonnens længde og dermed antallet af deltagere. Måske skulle man være tilsskuer
næste gang?
18/7-99
Jeg har nu kørt omkring 2500km på CBR600F4'eren, og jeg er meget glad for den.
Det er såmænd ikke fordi den byder på kvaliteteter som F3'eren ikke havde, men den var
jo også god. Jeg tror man skal være feinschmecker for at kunne udnytte de ændringer der
er sket med stellet, efterløb, bremser o.s.v. - jeg kan kun mærke, at den er lidt
hårdere i affjedringen. Den ligger godt på vejen, og lystrer perfekt.
Til de kedelige oplevelser høre, at nogen forsøgte at stjæle maskinen - efter kun
680 km!
Jeg kom ud for at starte den om morgenen, og undrede mig over, at styr-låsen ligesom
bandt lidt. Underligt tænkte jeg, fordi jeg normalt ikke tvinger styret over til siden
for at låse styr-låsen. Jeg trillede afsted og undredes endnu mere; det føltes som om
jeg skulle dreje styret for at køre ligeud...
Ind til siden og checke om jeg havde et fladt dæk eller hva'. Intet umiddelbart at se,
men ved nøjere eftersyn var forskærmen revnet. Jeg formoder at følgende er sket: Man
har forsøgt sig med at stikke en jernstang ind i den hule foraksel og så vride
forgaffelen for at ødelægge styrlåsen. Der var nemlig ingen mærker efter vold - ud
over at forskærmen var revnet, og set passer jo meget godt med at der er blevet vredet i
forgaffelen, hvor på skærmen er fastspændt.
Jeg fik rettet forgaffelen ind igen, da jeg skulle til 1000 km service - så skaden er
begrænset til en udgift til en forskærm (som jeg venter på endnu) og så lidt
værkstedstid, samt et ret ovalt hul, hvor styrlåsen griber ind i stellet (ulempe ved
aluminium - det er blødt!)
Havde 'de flinke folk' bare vidst at maskinen har en fabriksmonteret startspærre med
samme funktionalitet som bilers (nøgle-genkendelse) - så havde de måske ikke forsøgt
at stjæle den - men det vidste de åbenbart ikke :o(
Jeg har nu sat et mærkat med teksten 'Startspærre' under tændingslåsen - håber det
hjælper.
...og hvis det ikke gør - så hjælper den extra lås måske ;o)
Det hører med til historien, at det skete i min carport, som har automatisk lystænding -
frækheden vil ingen ende tage...!
I starten af sæsonen købte jeg bogen 'A twist of the wrist' af Keith Code, som på
pædagogisk vis forklarer, hvad der går galt for mange motorcyklister. Han kalder det
'Survival reactions' og det går kort fortalt ud på at panikken griber en, fordi man er
bange for at vælte/køre af vejen. Det sker mest i forbindelse med sving, hvor man
pludselig mener at have for meget fart på, eller tror at hjulene vil slippe taget i
vejen p.g.a. ujævnheder eller måske en plet på vejen, som man (selvfølgelig) straks
tror er olie.
Typiske reaktioner er at sætte sig op - slippe gassen - bremse - forsøge at ændre kurs
i svinget, eller måske alle delene på en gang. Resultatet er kendt: PANIK! MC'en bliver
ustabil p.g.a. førerfejl og alt ser ud til at gå galt.
Den generelle opskrift på at undgå disse uhensigtsmæssige panik-handlinger er at
fortsætte med at accellerere lidt og så tvinge kroppen til at agere hensigtsmæssigt;
lavt tyngdepunkt - følg med MC'en.
Hvorfor skal man accellerere gennem et sving? Simpelt (men jeg havde ikke tænkt over det
for jeg læste det): Diameteren på baghjulet mindskes med flere centimeter, når du
lægger maskinen ned i et sving. Ved nedlægning i et sving vil der ske det, at baghjulet
stille og roligt tiltager i omdrejninger - men det gør motoren ikke, hvis du ikke giver
lidt mere gas, end da du gik ind i svinget. Resultat: Der motorbremses og vægten af
maskine og fører flyttes frem til forhjulet, hvilket er meget uhensigtsmæssigt. Den
korrekte vægtfordeling er 40/60 på hhv. for- og baghjul.
Jeg købte bogen gennem www.amazon.com
og den kostede vist omkring 150 kr. Den er alle pengene værd - selv om man ikke bliver en
god motorcyklist bare ved at læse en bog; den giver inspiration til nytænkning og jeg
har allerede opdaget meget nyt om mine egne 'Survival Reactions'. Læs, lær og træn -
så får du mere glæde af din MC.
Vejret har iøvrigt vist sig fra den positive side. Der har været mange gode
dage/aftener i denne sæson - sikkert flere end i hele 1998 tilsammen - but then again:
Alt er bedre end 6 måneders gråvejr og regn ;o)
Det er altså ikke vejrets skyld, at jeg ikke har fået kørt mere, end jeg har. Årsagen
findes på mine 'familie'-sider, hvor en mindre familieforøgelse er beskrevet. Det tager
tid at få en lille datter til, skulle jeg hilse at sige.
Den 13-14/8 skal jeg på Jylllandsringen for at prøve banekørsel. Jeg glæder mig vildt
meget til at finde mine personlige grænser - og måske 'opdage' F4'eren lidt mere. Mere
om det efter den dato.
En 'anmeldelse' af maskinen (ligesom for de 2 forrige) er på vej........
11/2-2000
Endelig har jeg taget mig sammen: Nu skal der opdateres!
I skrivende stund står maskinen til overvintring (HA - der er sgu' ikke meget vinter
over dét her) i skuret. Den blev stillet væk i starten af december, efter lange og
trange overvejelser om 'professionel' opbevaring eller privat. Det endte med at jeg
afmonterede kåbedelene, skiftede olien, vaskede alt, rensede & smurte kæden, smurte
tynd syrefri olie (WD40) på de blanke flader, afmonterede akkumulatoren, checkede
kølervæske m.m. og kastede et fint rent lagen over maskinen. Ovenpå det ligger et
stykke plast for at tage evt. dryp fra plasttaget på udhuset.
Akkumulatoren er ladet op midtvejs, og den får et skud til lige før sæsonstart - så
alt burde være ok. Det eneste jeg har forsømt er nok at fylde benzintanken op til randen
- men herregud - vi snakker 3 måneder ikke 3 år....
Hvad er der så ellers sket siden sidst??
Det vigtigste er helt sikkert at jeg har været på Jyllandsringen til Track-day. Jeg har
allerede skrevet en del om det her og det totale
fotoalbum finder du her
Jeg har tilbagelagt knap 6000 km på maskinen i den forløbne sæson, hvor vejret faktisk
viste sig fra den mc-venlige side. Der var ganske vist mange gråvejrs-dage, men det holdt
tørt for det meste. Det mest våde jeg oplevede var turen tilbage fra Jyllandsringen,
hvor regnen stod ned i stave, det meste af vejen.
Jeg er mere dristig i svingene efter Jyllandsringen, men vejbekaffenhed og trafik gør
alligevel, at jeg ikke lægger maskinen tilnærmelsesvis så meget ned på landevej, som
på 'ringen'. Og sådan skal det være efter min ringe mening.
Offentlige veje er ikke bygget til race - frisk kørsel, men ikke race. Det bliver
demonstreret alt for tydeligt flere gange i løbet af sæsonen og denne sæson var ingen
undtagelse. En ung mand var skyld i en dødsulykke under en prøvetur på en MC, hvilket
gav anledning til mange skriverier i såvel pressen som i nyhedsgruppen
dk.fritid.motorcykel
Pressen er jo relativt snæversynet med hensyn til opfattelsen af motorcyklister og
sætter gerne os alle i samme bås: Fartidioter, der kører ansvarsløst og er til fare
for alt og alle.
Nyhedsgruppen var (selvsagt) lidt mere nuanceret: Langt den fleste beklagede episoden og
viste medfølelse overfor såvel de uskyldige ofre som for MC'isten, men alligevel
blev MC'istens kørsel kritiseret dybt og inderligt.
I den forløbne tid har der faktisk været MC-tema-aften på en af de danske TV-kanaler.
WOW tænkte man så - man skuffelsen var stor!
Skulle man tro at den udsendelse repræsenterede det brede udsnit af MC'ister i Danmark -
så er vi Harley-kørere - eller nogen der tager til Primus-træf i mange minus-grader
allesammen.
Pernilles Univers kunne kun støtte denne vrangforestilling om MC'ister: Vi kører Nimbus
eller bambusraketter allesammen - og så har vi tatoveringer og taler alt andet pænt
dansk.
Se dét var et lille opstød om vores rænomé. Vi kan selvfølgelig gøre meget selv:
Opføre os ordentligt i trafikken og udbrede 'rygtet' om at vi bare er ganske almindelige
mennesker, som bærer noget sikkerhedsudstyr, som passer til lejligheden. Jeg ser stadig
undren i folks øjne, når jeg har skjorte, slips og pæne bukser på under
motorcykeltøjet. Af med MC-klunset, på med et par pænere sko - og vupti, jeg er klar
til at gå til møde med kunden.
Nå - men efter antallet af registrerede MC'ere i 1999 - så er folk jo ikke rigtig
skræmte - snarere lidt nysgerrige....
Det lykkedes også for mig at koble på en af PMC's ture til Malerklemmen. Det var
rigtig godt vejr da jeg mødte op på DTU klokken 11:52 som den første.
Da klokken var blevet lidt over 12 blev jeg lidt bekymret ; mon det var aflyst eller hvad?
Jeg ringede til Lars Hyldal (som er PMC'er) for at høre sidste nyt: "Har du ikke set
at det er flyttet til klokken 13 i dag?" var svaret - efterfulgt af "Nåååeee
nej - du er jo ikke på mailinglisten for PMC"
Fedt! Nå - Steen Gruby kom ved 12:40-tiden så vi kunne endelig få snakket lidt sammen
'head-2-head'.
Da alle var samlet besluttede man så, at vi skulle tage motorvejen derned!!! Nej Fan....
Nej! Da steg jeg helt af.... Jeg havde ventet over 1 time på at køre på motorvej!
Aldrig før har jeg været præsenteret for en tur til Klemmen som skulle foregå
på Motorvej! Ja det vil sige - måske på hjemturen - men sgu'tte på ud-turen. Nå - det
endte med et kompromis: Motorvej til Roskilde og (gode!) småveje derfra til klemmen, som
var godt besøgt. Vi blev der kun 1 imes tid, for så at tage de små veje hjemad igen -
og det var rigtig gode veje, som Hylle præsenterede dér! Tempoet var rask, men der var
mange stop, fordi den ene skulle pille næse, og den anden skulle jamre over sin sult, den
tredie skulle tanke o.s.v..... Det matcher ikke mit temperament så godt: Når jeg er ude
at køre er en passende pausefrekvens ca hver time og så kun i 5-10 minutter, med mindre
der skal fouragéres. Men det er sværere at køre 10 sammen end 3!
Alt i alt var det en god tur, omend mit temperament ringede et par gange. Spørgsmålet
er, om de vil have mig med igen?
Se iøvrigt billeder fra turen (mest fra Klemmen) her
Den sidste tur i det 20. århundrede var en kold solrig søndag med en god ven, som
havde anskaffet en CB500 i slutningen af sæsonen.
Og nu kan man så bare gå her og vente på en ny herlig MC-sæson. Over & Out!